DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) SEGURETAT MULTIMÈDIA Codi 17685207
Ensenyament
Eng. de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Primer 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
BLANCO JUSTICIA, ALBERTO
Adreça electrònica alberto.blanco@urv.cat
Professors/es
BLANCO JUSTICIA, ALBERTO
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant <p>The course begins describing and characterizing multimedia contents, the related industry, and the associated threats, i.e. the problem of copyright protection in the Information Society. Then, we introduce the legal framework supporting Intellectual Property rights, Industrial Property rights, Copyright, and, as a related issue, Software Licenses. After the rights of the authors of multimedia content have been described, we will introduce Digital Rights Management tools, which are a collection of information security tools to manage the access rights to multimedia content. DRM tools can be categorized in two broad categories: copy protection tools and copy detection tools. - Copy protection tools include technologies that do not allow accessing to content or applications to unauthorized users. Authorized users are those who have purchased a legitimate copy of the product (or the access to the product). As a special case, we will explore protection tools specific to software and videogames. - Copy detection tools comprise the technologies that allow content distributors to identify illegally distributed content (multimedia fingerprinting) and to know who the legitimate owner of the content is (watermarking).</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Capacitat per integrar tecnologies, aplicacions, serveis i sistemes propis de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial, en contextos més amplis i multidisciplinaris.
 A4 Capacitat per dissenyar, desenvolupar, gestionar i avaluar mecanismes de certificació i garantia de seguretat en el tractament i accés a la informació en un sistema de processament local o distribuït.
 G1 Capacitat per projectar, calcular i dissenyar productes, processos i instal·lacions en els àmbits de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial
 G2 Capacitat per a la modelització matemàtica, càlcul i simulació en centres tecnològics i d'enginyeria d'empresa, particularment en tasques d'investigació, desenvolupament i innovació en els àmbits de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitza els problemes i les seves causes des d'un enfocament global i de mitjà i llarg termini.
 A4 Dissenya sistemes que permetin la securització, l'accés condicional i la detecció de distribució il·legal de contingut multimèdia.
 G1 Integra els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar.
 G2 Aplica les tècniques apreses en contextos concrets.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic.
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement.
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes.
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta.
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement.
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i l’afronta de manera activa.
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional.
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elabora un model realista que concreta tots els aspectes de la solució proposada.
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores.
 CT4 Coneix l’objectiu de l’equip i identificar el seu rol en contextos complexos.
Comunica i actua amb altres equips per assolir conjuntament els objectius.
Es compromet i afavoreix els canvis i millores necessaris per assolir els objectius de l’equip.
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Usa els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construeix un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Produeix un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexes i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Incorpora la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant URV.
Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
Argumenta basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat.
Aplica els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introduction 1-Definitions of Multimedia Content
2-Definitions of Information Security
3-Devices and systems
4-The Multimedia Industry
5-Threats
Intellectual Property, Copyright and Software Licenses 1-History of Intellectual Property Rights
2-Industrial Property
3-Copyright
3.1-Moral Rights
3.2-Economic Rights
4-Creative Commons
5-Software Licenses
Information Security and Digital Rights Management 1-General concepts of Information Security
2-Risk assessment
3-General protection mechanisms
4-Introduction to Digital Rights Management
4.1-Basic structure of a DRM system
5-Specific security requirements
6-Security tools and techniques used for DRM.
6.1-Copy prevention
6.2-Copy detection
Copy prevention 1-Cryptographic background
2-Multimedia encryption
2.1-Confidentiality of multimedia content
2.2-Access control
2.3-Cryptographic toolbox
2.4-The multimedia encryption paradigm
2.5-Multimedia encryption schemes
3-Broadcast encryption
3.1-Introduction
3.2-Toy example
3.3-Practical examples
4-DRM in Software and Videogames
4.1-Types of DRM in software and videogames
4.2-Software protection
Copy detection 1-Introduction
2-Multimedia Fingerprinting
3-Steganography
3.1-Introduction
3.2-Properties of steganography schemes
3.3-Types of steganographic protocols
3.4-Steganography methods
3.4.1-Preliminary methods
3.4.2-Substitution systems and bitplane tools
3.4.3-Transform domain techniques
3.4.4-Spread spectrum and information hiding
3.4.5-Statistical steganography
3.4.6-Distortion techniques
3.4.7-Cover generation techniques
3.5-Steganalysis
4-Watermarking
4.1-Introduction
4.2-History
4.3-Watermarking terminology
4.4-Properties of watermarking schemes
4.5-Classification of watermarking applications
4.6-Watermarking applications
4.7-Methods

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
Fòrums de debat
CT2
CT4
CT5
CT7
0.2 0.3 0.5
Treballs
A1
A4
G1
G2
CT2
CT3
CT4
9 13.5 22.5
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A1
A4
CT3
16 23.5 39.5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves orals
A1
A4
CT2
CT3
CT5
CT7
0.8 1.2 2
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A4
G1
G2
CT2
CT3
CT7
2 5 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries The first session introduces the subject, describing the objectives, schedule, and how the course will be assessed.
Fòrums de debat The students can share their questions with the teacher and their mates in the Forum. The teacher or any student can reply the questions.

The collaboration between them is part of the learning process.
Treballs ICT practicals
The students have to perform two practical works.

The first practical work comprises unit 3 and 4, and the second the unit 5.

The practical works can be performed individually or in a group of two students.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada According to the course schedule, students have to prepare the units of the course.

The course schedule defines when the units begin and end, i.e. students have the assignment to study the unit during this period.

If students have some question about the units, they can send them to the teacher (e-mail or Forum) or to their mates (Forum).
Atenció personalitzada Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms:

The students can ask questions related with the subject to the teacher. They can do their questions in class, to his office in office hours, through email, or Moodle.

Lecture:

The students can ask questions related with the subject to the teacher. They can do their questions in class, to his office in office hours, through email, or Moodle.

Atenció personalitzada
Descripció
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms: The students can ask questions related with the subject to the teacher. They can do their questions in class, to his office in office hours, through email, or Moodle. Lecture: The students can ask questions related with the subject to the teacher. They can do their questions in class, to his office in office hours, through email, or Moodle. The students can be attended out of office hours if they previously agree a meeting with the teacher.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
A4
G1
G2
CT2
CT3
CT4
The students have to perform two practical works.

The first practical work comprises the units 3 and 4, and the second the unit 5.

The practical works are individual.

Both practical works have the same weight, i.e. a 40% each of them.

Passing both practical works is required to pass the course, i.e. the students have to obtain at least 5 in each of the practical works to pass the subject.
80
Proves orals
A1
A4
CT2
CT3
CT5
CT7
The students have to conduct an oral test of the subject (units 1, 2, 3, 4 and 5).

The test is conducted via Skype or other appropriate technology.

Passing the test is required to pass the course.
10
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A4
G1
G2
CT2
CT3
CT7
The students have to conduct a written test of the units 1 and 2.

Passing this test is required to pass the course.
10
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica William Rosenblatt, Digital Rights Management: Business and Technology, Hungry Minds Inc,U.S., 2002
Jessica Litman, Digital Copyright: Protecting Intellectual Property on the Internet, Prometheus Books , 2000
Stefan Katzenbeisser, Fabien A. P. Petitcolas, Information Hiding techniques for steganography and digital watermarking, Artech House , 2000
Ingemar Cox, Matthew Miller, Jeffrey Bloom and Jessica Fridrich, Digital Watermarking and Steganographt, Morgan Kaufmann, 2007
Mauro Barni and Franco Bartolini, Watermarking Systems Engineering: Enabling Digital Assets Security and Other Applications, Dekker, 2007
James F. Ransome and John R. Rittinghouse, Voice over Internet Protocol (VoIP) Security, Digital Press, 2004
Rainer Böhme, Advanced Statistical Steganalysis , Springer, 2010
Anjan Kumar Payra, Steganology for the Computer Forensics Examiners: Steganography,Steganalysis,Sterilization techniques for security issues, LAP LAMBERT Academic Publishing, 2013

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PROTECCIÓ DE LA PRIVADESA/17685107v

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CRIPTOLOGIA I SEGURETAT DE LA INFORMACIÓ/17685101v
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent