DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) EMMAGATZEMATGE I CONVERSIÓ D'ENERGIA Codi 17695105
Ensenyament
Tecnologies del Vehicle Elèctric (2018)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
OLALLA MARTÍNEZ, CARLOS
Adreça electrònica carlos.olalla@urv.cat
Professors/es
OLALLA MARTÍNEZ, CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant <p> La informació publicada en aquesta guia és la que correspon a classes presencials i pot servir de guia orientativa. A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.</p><p>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA: Aquest curs aprofundeix a les tecnologies per emmagatzemament i gestió d’energia en l’àmbit del vehicle elèctric. Proporciona coneixements en conceptes fonaments d’energia, de bateries i piles de combustible: les seves tecnologies i el seu modelat, així com els sistemes de gestió associats. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Conèixer els sistemes sostenibles de generació i transport d'energia elèctrica, i els dispositius de conversió i emmagatzematge d'energia del vehicle elèctric.
 CE2 Concebre i implementar arquitectures de distribució i emmagatzematge d'energia en el vehicle elèctric.
 CE3 Controlar convertidors de potència i motors de vehicles elèctrics, dissenyant xarxes de compensació i aplicant algoritmes de regulació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes complexos de forma crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Coneix els dispositius de conversió i emmagatzematge d'energia del vehicle elèctric
 CE2 Concep i implementa arquitectures d'emmagatzematge d'energia en el vehicle elèctric
 CE3 Controla convertidors de potència i motors de vehicles elèctrics, dissenyant xarxes de compensació i aplicant algoritmes de regulació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema I. Emmagatzematge d'energia
• Conceptes relatius a energia i potència.
• Tecnologies d'emmagatzematge d'energia.
• Emmagatzematge amb bateries, conceptes bàsics i tecnologies.
• Emmagatzematge amb piles de combustible, conceptes bàsics i tecnologies.
Tema II. Gestió d'energia • Gestió i cooperació de diferents sistemes d'emmagatzematge.
• Infraestructura de càrrega, tecnologies i estàndards.
• Topologies convertidores per a emmagatzematge.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1.5 2 3.5
Esdeveniments científics i/o divulgatius
CE1
2 1 3
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE1
CE2
CE3
1 25 26
Webminari
CE1
CE2
CE3
0 2 2
Resolució de problemes, exercicis
CE1
CE2
CE3
CT3
0 22.5 22.5
Treballs
CE1
CE2
CE3
CT3
1 9 10
Videoconferència
CE1
CE2
CE3
0 7.5 7.5
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura:objectius, avaluació, etc.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Conferència convidada. Temàtica variable segons els curs.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Col·lecció de transparències disponible al Campus Virtual. Selecció d'articles científics. Capítols de bibliografía bàsica. Aquesta activitat és prèvia i imprescindible per aprofitar altres activitas: webminari, problemes, webconferència.
Es distribueix per temes/subtemes.
Webminari Seminari online, via moodle.
Resolució de problemes, exercicis Col·lecció de problemes proposats sobre aspectes de la documentació escrita i conferència convidada.
Treballs Treball original (individual i/o en equip) de síntesi sobre temes proposats pels professors. S'ha de generar documentació escrita que es lliura via Campus Virtual.
Videoconferència Classes magistrals en directe i enregistrades pels professors per revisió posterior. La sessió en directe permet participació remota dels estudiants que poden fer preguntes.
Atenció personalitzada Els alumnes poden consultar dubtes als professors respecte qualsevol activitat formativa i les seves avaluacions.

Atenció personalitzada
Descripció

Atenció presencial al despatx (amb cita prèvia), per videoconferència (amb cita prèvia), missatges/fòrum del Campus Virtual i correu electrònic.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
CE1
CE2
CE3
CT3
Col·lecció de problemes, exercicis que s'han de resoldre i lliurar via Campus Virtual. 20%
Treballs
CE1
CE2
CE3
CT3
Treballs sobre temes diversos que s'han de lliurar via Campus Virtual. Inclouen el desenvolupament/simulació de models. 40%
Videoconferència
CE1
CE2
CE3
Té associat un examen presencial (prova mixta) que pot incloure preguntes tipus test, preguntes de teoria i problemes. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Per fer la mitjana de les qualificacions és necessari obtenir una qualificació mínima de 3,5/10 a l'examen presencial i de 3,5/10 a la qualificació conjunta de la resta de proves (test, problemes i treballs).- A la segona convocatòria només es podrà millorar la qualificació de l'examen presencial i dels treballs. Tan el test com els problemes són tasques que no es poden recuperar a la segona convocatòria.
- No és permès l'ús de dispositius mòbils (telèfons, tauletes, rellotges intel·ligents, etc.) a l'examen. Les activitats avaluatives seran individuals tot i que en pot haver de col·laboratives que s'identificaran expressament així.


Fonts d'informació

Bàsica Husain, I., & Anderson, J., Electric and hybrid vehicles?: design fundamentals, 2nd, 2010
Olalla, C., Giral, R., Valderrama, H., Material docent disponible al Campus Virtual, cada curs, cada curs

Complementària Ehsani, M., Gao, Y., Longo, S., & Ebrahimi, K., Modern Electric, Hybrid Electric, and Fuel Cell Vehicles: Fundamentals, Theory, and Design, 3rd, 2018
Jiang, J. and Zhang, C., Fundamentals and Application of Lithium-ion Battery Management in Electric Drive Vehicles, , 2015
Plett, G. L., Battery Management Systems. Vol II: Equivalent-Circuit Methods, 1st, 2016

Selecció d'articles de revista: divulgatius i científics.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LABORATORI D'ELECTRÒNICA DE POTÈNCIA/17695111

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ARQUITECTURA ELÈCTRICA DEL VEHICLE/17695101
GENERACIÓ D'ENERGIA ELÈCTRICA/17695106

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent