Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Tenir un bon coneixement de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació |
| A6 |
Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori dels àmbits de Biotecnologia, especialment químics, bioquímics, microbiològics i de biologia molecular, valorant els seus riscos i elements de seguretat |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Saber les propietats generals dels enzims, la seva nomenclatura i classificació, les estratègies de la seva purificació, i els principis bàsics de la cinètica i catàlisi enzimàtica
| | A6 |
Utilitzar les eines bioinformàtiques per correlacionar l'estructura d'una biomolècula (proteïnes i àcids nucleics) amb la seva funció
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció |
Definició d'enzim. Perspectiva històrica. Característiques principals dels enzims. Cofactors. Nomenclatura i classificació dels enzims. |
2. Cinètica enzimàtica |
Definició de velocitat de reacció. Mesura de l'activitat enzimàtica. Cinètica enzimàtica de les reaccions d'un substrat. Inhibició enzimàtica en les reaccions d'un substrat. Efectes del pH i la temperatura. Cinètica enzimàtica de les reaccions de dos o més substrats. |
3. Purificació enzimàtica |
Objectius. Estratègies de purificació. Mètodes de separació. Elecció de la metodologia de purificació. Seguiment de la purificació. Mesura de l'èxit d'una purificació. Exemples de purificació. |
4. Mecanismes d'acció enzimàtica |
Bases de la catàlisis. Efecte de proximitat i orientació. Catàlisi àcid-base. Catàlisi per ions metàl·lics. Catàlisi covalent. Exemples de mecanismes enzimàtics. Determinació experimental de mecanismes enzimàtics. |
5. Enzims de naturalesa no proteica. |
Ribozimes. Desoxirribozimes. Abzimes. Sinzims. |
6. Regulació de l'activitat enzimàtica |
Mecanismes de regulació de l'activitat enzimàtica. Efectes cooperatius homotròpics i heterotròpics. Enzims al·lostèrics. Models que expliquen el caràcter cooperatiu i al·lostèric.
|
7. Aplicacions dels enzims |
Principals sectors industrials on s'utilitzen els enzims. Altres aplicacions dels enzims. Fonts d'enzims. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
28 |
42 |
70 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
1 |
9 |
10 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
19 |
31 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
20 |
32 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
La introducció de l'assignatura es realitzarà durant la primera hora de classe on es presentarà el temari, la metodologia i l'avaluació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de cada tema. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució i avaluació de problemes, exercicis relacionats amb els continguts de l'assignatura per part de l'alumne. |
Pràctiques a laboratoris |
Laboratori. Realització de processos experimentals relacionats amb els continguts de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària relacionats amb els continguts de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Atenció a qualsevol qüestió plantejada per l'alumnat |
Descripció |
Atenció a qualsevol qüestió plantejada per l'alumnat. Presencial al despatx 105 del Departament de Bioquímica i Biotecnologia o per correu electrònic a anna.arola@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Resolució i avaluació de problemes, exercicis per part de l'alumne.
|
10% |
Pràctiques a laboratoris |
|
L'assistència és OBLIGATÒRIA per superar l'assignatura.
Examen al finalitzar el període de pràctiques i entrega obligatòria de les activitats proposades.
Serà necessària un puntuació mínima de 5/10 en l’examen de pràctiques del laboratori per a superar l’assignatura.
|
15% |
Proves mixtes |
|
Dos exàmens parcials de proves objectives de tipus test i que també inclouran problemes i exercicis per resoldre i que avaluaran tot el contingut treballat a l'assignatura. Serà necessària una nota mitjana dels dos exàmens parcials amb una puntuació mínima de 5/10 per a superar l'assignatura i per a que compti la nota de la resta d'activitats d'avaluació. És requisit imprescindible per fer mitjana dels parcials i superar l'assignatura un nota mínim de 4/10 en cada examen parcial i només hi haurà una oportunitat per realitzar cadascuna de les proves. |
75% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona convocatòria: constarà d'un examen únic sobre tot el contingut de l'assignatura de proves objectives de tipus test i que també inclourà problemes i exercicis per resoldre. L'examen tindrà un pes del 75% de la nota i serà necessària una puntuació mínima de 5/10 en l'examen per superar l'assignatura i per a que compti la nota de la resta d'activitats d'avaluació (pràctiques del laboratori i resolució de problemes i exercicis). De la resta de les activitats es conservaran les notes i el pes de la nota obtingudes en la primer convocatòria a excepció de tenir una nota inferior a 5/10 en l'examen de pràctiques del laboratori que s'haurà de repetir en la segona convocatòria. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Núñez de Castro, I. , Enzimología., Última edició disponible, Pirámide
Palmer, T., Understanding enzymes, Última edició disponible, Prentice Hall/Ellis Horwo
Price, N. C.; Stevens, L., Fundamentals of enzymology : the cell and molecular biology of catalytic proteins., Última edició disponible, Oxford University Press.
Nelson, D. K.; Cox, M. M., Lehninger principios de bioquímica, Última edició disponible, Barcelona: Omega, cop.
edited by Wilson K. and Walker J., Principles and techniques of practical biochemistry, Última edició disponible, Cambridge : Cambridge University Press, cop.
de Arriaga M.D.; Soler J.; et al, Manual de ejercicios de cinética enzimática, Última edició disponible, León : Universidad de León. Secretariado de Public
González de Buitrago Arriero J.M. et al., Conceptos, técnicas y problemas de bioquímica básica, Última edició disponible, Madrid : Alhambra, DL.
|
|
Complementària |
Mathews, C. K.; Van Holde; K. E., Ahern, K. G., Bioquímica, Última edició disponible, Addison Wesley
http://enzyme.expasy.org/, Enzyme nomenclature database, ExPASy,
Segel, I. H., Enzyme kinetics : behavior and analysis of rapid equilibrium and steady state enzyme systems, Última edició disponible, New York : John Wiley and Sons
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DE BIOMOLÈCULES/19204107 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|