DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ESTRUCTURA I FUNCIÓ DE BIOMOLÈCULES Codi 17914106
Ensenyament
Doble titulació de Grau d'Enginyeria Informàtica i de Biotecnologia (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
PUJADAS ANGUIANO, GERARD
Adreça electrònica gerard.pujadas@urv.cat
manuel.suarez@urv.cat
sandra.guaita@urv.cat
anna.hernandez@urv.cat
raul.lopez@urv.cat
Professors/es
PUJADAS ANGUIANO, GERARD
SUÁREZ RECIO, MANUEL
GUAITA ESTERUELAS, SANDRA
HERNANDEZ AGUILERA, ANNA
LÓPEZ FERNÁNDEZ, RAUL
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura que pretén familiaritzar a l’alumne amb l’estructura de les macromolècules més rellevants biològicament i correlacionar la seva estructura amb la seva funció.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Descriure les bases bioquímiques, moleculars i estructurals del funcionament dels éssers vius.
 CE9 Tenir un coneixement estructural i funcional de les molècules que formen els éssers vius: components bàsics i estructures polimèriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Capacitació en l'ús d'eines bioinformàtiques per a correlacionar l'estructura d'una biomolècula amb la seva funció. Aquesta capacitació inclou: a) analitzar computacionalment les estructures i seqüències de proteïnes i àcids nucleics b) cercar estructures de biomolècules en base de dades c) avaluar críticament la qualitat de l'estructura d'una proteïna d) predir l'estructura d'una proteïna a partir de la seva seqüència
 CE9 Capacitació en l'ús d'eines bioinformàtiques per a correlacionar l'estructura d'una biomolècula amb la seva funció. Aquesta capacitació inclou: a) analitzar computacionalment les estructures i seqüències de proteïnes i àcids nucleics b) cercar estructures de biomolècules en base de dades c) avaluar críticament la qualitat de l'estructura d'una proteïna d) predir l'estructura d'una proteïna a partir de la seva seqüència
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital. (Ser digital)
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença. (Cercar)
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques. (Organitzar)
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació. (Compartir)
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo. (Comprensió)
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina. (Anàlisi)
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema. (Creativitat)
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista. (Innovació)
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores. (Avaluació)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
PROTEÏNES
Tema 1: Interaccions no covalents
Tema 2: Estructura covalent de les proteïnes
Tema 3: Mètodes de determinació d'estructures
Tema 4: Estructura secundària de les proteïnes
Tema 5: Estructures supersecundàries
Tema 6: Estructura terciària de les proteïnes globulars
Tema 7: Estructura quaternària de les proteïnes
ACIDS NUCLEICS
Tema 8: Components estructurals dels àcids nucleics
Tema 9: Estructura secundària del DNA
Tema 10: Estructura dels principals tipus de RNA
Tema 11: Fonaments del reconeixement específic proteïna-DNA
GLÚCIDS
Tema 12: Glicobiologia
LIPIDS
Tema 13: Lipidologia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
CE2
CE9
30 35 65
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CT2
CT3
30 40 70
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves objectives de preguntes curtes
CE2
CE9
6 8 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La introducció de l’assignatura es realitzarà durant la primera hora de classe i consistirà en una presentació del seu temari, la seva contextualització en el grau (indicant aquelles assignatures amb la que està més relacionada) i presentant la metodologia que s’utilitzarà per a la seva docència.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es tracta d’una assignatura amb un enfoc molt pràctic. Per tal d’assolir això, les pràctiques s’han dissenyat de forma que complementin la teoria proporcionada a classe i facilitin l'adquisició de les habilitats indispensables per a l'anàlisi estructural de macromolècules biològiques així com la comprensió de la correlació entre la seva estructura i la funció que realitzen.
Atenció personalitzada Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament al professor anant al seu despatx (el 106) durant les hores de visita (veure web institucional) o també enviant un correu des del moodle.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament al professor anant al seu despatx (el 106) durant les hores de visita (veure web institucional) o també enviant un correu des del moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CT2
CT3
L'avaluació de les pràctiques es realitzarà mitjançant:

(1) l'entrega de treballs que es faran en grups de 4/5 alumnes i on caldrà que demostrin que són capaços de resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp bioquímic/biotecnològic. La nota màxima d'aquesta part de l'avaluació de les pràctiques és de 1.5 punts (respecte a la nota màxima de l'assignatura que és de 10 punts)

(2) la realització d'un ÚNIC examen que es realitzarà el mateix dia que l'examen de teoria de la primera convocatòria (NO hi haurà doncs examen de pràctiques en la segona convocatòria donat que es guardarà la nota de pràctiques obtinguda en l'examen realitzat el dia de la primera convocatòria). La nota màxima d'aquesta part de l'avaluació de les pràctiques és de 3.5 punts (respecte a la nota màxima de l'assignatura que és de 10 punts)

NOTES IMPORTANTS: (1) l'assistència a TOTES les pràctiques de l'assignatura és requisit imprescindible per poder realitzar l'examen de pràctiques; i (2) sols es realitzarà examen de pràctiques una única vegada (que coincidirà amb el mateix dia que es fa l'examen de teoria de la primera convocatòria)
50%
Proves objectives de preguntes curtes
CE2
CE9
Resposta a preguntes curtes relacionades amb la part del temari tractat a les sessions magistrals. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En l'avaluació de la segona convocatòria es mantindrà la nota i el pes de la nota de pràctiques obtinguda en la primer convocatòria.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Gómez-Moreno Calera, C., and Sancho Sanz, J., Estructura de proteínas, Ariel ciencia. Ariel, Barcelona, 2003
Neidle, S., Principles of Nucleic Acid Structure, Academic Press, cop., 2007
Rhodes, G., Crystallography made crystal clear: a guide for users of macromolecular models, Academic Press, cop., San Diego, 2000
Lesk, A.M., Introduction to protein architecture: the structural biology of proteins, Oxford University Press, cop., Oxford, UK, 2001
Lesk, A.M., Introduction to protein science, Oxford University Press, cop., Oxford, UK, 2004
Petsko, G., and Ringe, D., Protein Structure and Function, New Science Press Ltd., London, UK, 2003

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOLOGIA/13214005
BIOQUÍMICA/13214008
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent