DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) BIOLOGIA ANIMAL I VEGETAL Codi 17914107
Ensenyament
Doble titulació de Grau d'Enginyeria Informàtica i de Biotecnologia (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BRAVO VÁZQUEZ, FRANCISCA ISABEL
Adreça electrònica luismelchor.gallart@urv.cat
mariafrancesca.fort@urv.cat
ferran.conill@urv.cat
franciscaisabel.bravo@urv.cat
anna.mas@urv.cat
iris.gines@urv.cat
lisard.iglesias@urv.cat
Professors/es
GALLART MILLAN, LUIS MELCHOR
FORT MARSAL, MARIA FRANCESCA
CONILL RIPOLLES, FERRAN
BRAVO VÁZQUEZ, FRANCISCA ISABEL
MAS CAPDEVILA, ANNA
GINÉS MIR, IRIS
IGLESIAS CARRES, LISARD
Web
Descripció general i informació rellevant Conceptes bàsics sobre forma, funció i evolució dels organismes pluricel.lulars. Animals model per a la recerca en Biologia Molecular. Fisiologia vegetal. Disseny d'experiments senzills i anàlisi de resultats. Aprenentatge basat en la utilització d'articles de revistes científiques (en anglès) Redacció resum en estil científic

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic
 A10 Saber aplicar els coneixements bàsics d'estructura i funció dels organismes pluricel•lulars en l'obtenció de productes biotecnològics
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Comprendre les característiques fonamentals de les funcions necessàries per a la vida animal
Adquirir conèixements bàsics de fisiologia, histologia i organografía animal, i en especial de mamífers
Comprendre el creixement i desenvolupament animal, i en especial de mamífers
Comprendre les característiques fonamentals de les funcions necessàries per a la vida vegetal
Adquirir coneixements bàsics de fisiologia, histologia i organografía vegetal
Comprendre el creixement i desenvolupament vegetal
 A10 Comprendre les característiques fonamentals de les funcions necessàries per a la vida animal
Adquirir conèixements bàsics de fisiologia, histologia i organografía animal, i en especial de mamífers
Comprendre el creixement i desenvolupament animal, i en especial de mamífers
Comprendre les característiques fonamentals de les funcions necessàries per a la vida vegetal
Adquirir coneixements bàsics de fisiologia, histologia i organografía vegetal
Comprendre el creixement i desenvolupament vegetal
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. Els organismes pluricel.lulars, evolució i organització
2. Principis bàsics de fisiologia animal
3. Animals model per a la recerca en Biologia Molecular 3.1. Caenorhabditis elegans
3.2. Rata (Rattus sp) i ratolí (Mus musculus)
3.3. Peix zebra (Danio rerio)
4. Fisiologia Vegetal 4.1 Nutrició Vegetal
4.2 Absorció i Transport en Vegetals
4.3 Introducció al Metabolisme Secundari Vegetal
5. Seminaris de Biologia Animal S5.1. L’índex de massa corporal en humans, té relació amb la ingesta calòrica i/o el sexe? Disseny de l’experiment, obtenció i anàlisi de resultats.
S5.2. L’índex de massa corporal (BMI), està condicionat per factors genètics? I per l’ambient?
S5.3. Biotecnologia en animals: obtenció de fàrmacs en mamífers, transplantament nuclear en animals.
6. Seminaris de Biologia vegetal S6.1. Morfogènesi Vegetal
S6.2. Moviments de les Plantes
S6.3. Fotomorfogènesi Vegetal
S6.4. Reproducció de Plantes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 1 4
Seminaris
A4
A10
C4
15 30 45
Pràctiques a laboratoris
A4
A10
18 23.4 41.4
Sessió Magistral
A4
A10
30 36 66
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves objectives de tipus test
A4
A10
1.5 1.5 3
Proves objectives de preguntes curtes
A4
A10
0.5 0.5 1
Proves de desenvolupament
C4
0.5 0.5 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació detallada del desenvolupament del curs, objectius d'aprenentatge i criteris d'avaluació.
Introducció a la forma, funció i evolució dels organismes pluricel.lulars (tema 1 dels continguts)
Seminaris Disseny d'un experiment, obtenció i anàlisi dels resultats
Obtenció de respostes a preguntes concretes a partir de treballs científics en anglès
Morfofisiologia de les Plantes
Un tast de les possibilitats en biotecnologia animal
Pràctiques a laboratoris Pràctiques de Biologia Animal i Vegetal per mitjà d'experimentació directa dels estudiants i d'una demostració
Sessió Magistral Biologia Animal: temes 2-3 dels continguts
Biologia Vegetal: tema 4 dels continguts
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Mitjançant cita prèvia a travès de e-mail: teresa.segues@urv.cat, per la part de Biologia Animal, o Francesca Fort (mfrancesca.fort@urv.cat) per la part de Biologia Vegetal. En acabar cada classe es pot concertar cita amb la professora.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A4
A10
C4
Redacció científica
Preguntes test
20%
Pràctiques a laboratoris
A4
A10
Assistencia
Informe de pràctiques
20%
Sessió Magistral
A4
A10
preguntes tipus test i/ o preguntes concretes, de resposta curta.
(Dos exàmens)
60%
Proves objectives de tipus test
A4
A10
Conèixer de manera integrada els organismes a nivell cel.lular i metabòlic (A4)
Apreciar la complexitat i diversitat dels organismes (A10).
1
Proves objectives de preguntes curtes
A4
A10
Conèixer de manera integrada els organismes a nivell cel.lular i metabòlic (A4)
Apreciar la complexitat i diversitat dels organismes (A10).
Expresar-se correctament de manera escrita (C4).
1
Proves de desenvolupament
C4
Expresar-se correctament de manera escrita (C4). 1
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

  • Es considerarà que l'alumne ha superat l'assignatura quan hagi igualat o superat el 50% del percentatge assignat a cada part (sessions magistrals, pràctiques i seminaris)
  • SEGONA CONVOCATÒRIA: Es farà un examen de la part o les parts que hagin quedat suspeses a l'avaluació continuada. La prova serà de similars característiques a les especificades anteriorment. Si l'estudiant no s'hagués presentat a més del 50% les proves d'avaluació continuada realitzades durant el curs, es farà un examen final, amb una prova escrita i una prova oral.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

Fonts d'informació

Bàsica Campbell NA, Reece JB, Biology (with Mastering Biology), Eight edition, Pearsons Benjamin Cummings
Campbell NA, Reece JB , Mastering Biology, , Pearsons Benjamin Cummings
Silverthorn DE, Orber WC, Fisiología Humana. Un enfoque integrado, , Edit. Médica Panamericana ISBN 978-950-06-1982-0
Reed S. 2009,, Essential Physiological Biochemistry: an organ-based approach., , John Wiley & Sons, Ltd. ISBN 978-0-47002-
Cheung CY et al. , Obesity susceptibility genetic variants identified from recent genome-wide association studies: implications., , 2010 Mar;95(3):1395J Clin Endocrinol Metab.-403.
Donald L Riddle http://www.ncbi.nlm.nih.gov/bookshelf/br.fcgi?book=ce2&part=A19, Introduction to C. elegans . C. elegans II, 2nd edition, 2nd ed, Cold Spring Harbor Mongraph Series, Vol. 33
http://zfin.org/cgi-bin/webdriver?MIval=aa-ZDB_home.apg , The Zebrafish Model Organism Database , , http://www.zfic.org/
Mr. Bruce D. Wingerd, Rat Dissection Manual , , (Johns Hopkins Laboratory Dissections Series) [Pla
J.R. Olds, Colour Atlas of the Rat Dissection, , (Wolfe medical atlases) [Hardcover]
Barceló, J. i col. (2001)., Fisiología vegetal. , , Ed. Pirámide. Madrid.
Azcón-Bieto, J. i Talón, M. (1993)., Fisiología y bioquímica vegetal. , , Ed. Interamericana McGraw-Hill. Nueva York.
, , ,

MC4R are associated with fat mass, weight and risk of obesity. Nat Genet. 2008 June ; 40(6): 768–775. doi:10.1038/ng.140. Author manuscript; available in PMC 2009 April 15.

Hebebrand J, Hinney A. Environmental and genetic risk factors in obesity. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2009 Jan;18(1):83-94.

Hinney A,  Vogel CIG,  Hebebrand  J.  From monogenic to polygenic obesity: recent advances. Eur Child Adolesc Psychiatry (2010) 19:297–310

Cheung CY et al. Obesity susceptibility genetic variants identified from recent genome-wide association studies: implications in a chinese population.J Clin Endocrinol Metab. 2010 Mar;95(3):1395-403. Epub 2010 Jan 8.

Silverthorn DE, Orber WC, et al. 2009,  Fisiología Humana. Un enfoque integrado. Edit. Médica Panamericana ISBN 978-950-06-1982-0

Reed S. 2009,  Essential Physiological Biochemistry: an organ-based approach. John Wiley & Sons, Ltd. ISBN 978-0-47002-635-9

Newsholme E, Leech T. 2010,  Functional Biochemistry in Health and Disease. Wiley-Blackwell, ISBN 978-0-471-98820-5

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
METODOLOGIA I EXPERIMENTACIÓ EN BIOQUÍMICA/13214114

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SENYALITZACIÓ I CONTROL DE FUNCIONAMENT CEL·LULAR/13214115

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOLOGIA/13214005
BIOLOGIA CEL·LULAR/13214006
GENÈTICA/13214007
 
Altres comentaris
La Dra. Francesca Fort, professora de la part de Biologia Vegetal fa les següents observacions específiques: • Les classes de teoria i seminaris no són d’assistència obligada • Les classes de pràctiques són obligatòries (no es pot faltar) • La professora es reserva el dret d’admissió a les classes d’assistència no obligada • Els alumnes han de ser puntuals i respectuosos amb la professora i amb els seus companys. Es consideren faltes de respecte, la manca de puntualitat i el xerrar a la classe, entre altres • Es lliurarà més informació i més detallada, el primer dia de classe. Per tant cal que tots els alumnes assisteixin aquest dia. Els que no puguin assistir, cal que es posin en contacte amb la professora ( mariafrancesca.fort@urv.cat) per correu electrònic per que se’ls hi lliuri el material pertinent. D’aquesta manera quedaran establides les regles de la part de Biologia Vegetal
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent