Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Capacitat per definir, avaluar i seleccionar plataformes hardware i software per al desenvolupament i l’execució de sistemes, serveis i aplicacions informàtiques. |
| CM9 |
Capacitat de conèixer, comprendre i avaluar l'estructura i arquitectura dels computadors, així com els components bàsics que els conformen.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Capacitat per resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, autonomia i creativitat. Capacitat per saber comunicar i transmetre els coneixements, habilitats i destreses de la professió d’enginyer tècnic en informàtica. |
| B8 |
Capacitat de treballar en grup i en un entorn multilingüe i multidisciplinar., |
| CT3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Reforça el coneixement de l’organització i el funcionament dels subsistemes de l’estructura Von Neumann: Processador, Memòria i Entrada/Sortida.
Sap utilitzar les eines del Llenguatge Assemblador per generar programes en L.M. dels processadors ARM.
Sap enllaçar rutines escrites en Llenguatge Assemblador d'ARM amb un programa escrit en llenguatge C.
Utilitza eines de depuració per fer el seguiment dels programes escrits en L.M.
Entén la funcionalitat dels interfícies entre el computador i els dispositius perifèrics, és a dir, dels controladors d’E/ S.
Analitza els mètodes de sincronització per enquesta i per interrupció, i dissenyar rutines que utilitzin aquests mètodes de manera eficaç i eficient.
Comprèn el mètode de transferència d'informació a través de controladors d'accés directe a memòria (DMA), i dissenya rutines que utilitzin aquest mètode de manera eficaç.
Coneix altres sistemes més sofisticats per manegar les transferències d'Entrada/Sortida, basats en processadors auxiliars especialitzats.
| | CM9 |
Reforça el coneixement de l’organització i el funcionament dels subsistemes de l’estructura Von Neumann: Processador, Memòria i Entrada/Sortida.
Entén el format de les instruccions i les dades del Llenguatge Màquina dels processadors ARM, així com saber ubicar aquesta informació dins la memòria del computador.
Analitza un conjunt significatiu d’instruccions i modes d’adreçament del L.M. dels processadors compatibles ARM.
Sap utilitzar les eines del Llenguatge Assemblador per generar programes en L.M. dels processadors ARM.
Tradueix estructures algorísmiques (seqüencials, condicionals, iteratives) a Llenguatge Assemblador d'ARM.
Converteix funcions de programes escrits en llenguatge C a l’equivalent en Llenguatge Assemblador d'ARM, és a dir, subrutines amb el pas de paràmetres i retorn de resultats, tant per valor com per referència.
Sap enllaçar rutines escrites en Llenguatge Assemblador d'ARM amb un programa escrit en llenguatge C.
Utilitza eines de depuració per fer el seguiment dels programes escrits en L.M.
Entén la funcionalitat dels interfícies entre el computador i els dispositius perifèrics, és a dir, dels controladors d’E/ S.
Analitza els mètodes de sincronització per enquesta i per interrupció, i dissenyar rutines que utilitzin aquests mètodes de manera eficaç i eficient.
Comprèn el mètode de transferència d'informació a través de controladors d'accés directe a memòria (DMA), i dissenya rutines que utilitzin aquest mètode de manera eficaç.
Coneix altres sistemes més sofisticats per manegar les transferències d'Entrada/Sortida, basats en processadors auxiliars especialitzats.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
És capaç de resoldre problemes de forma enginyosa, amb iniciativa i creativitat, tenint en compte els conceptes de l'assignatura.
| | B8 |
Participa i col·labora activament en les tasques de l'equip, porta a terme la seva aportació individual en el temps previst, té en compte l'aportació dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
| | CT3 |
Identifica la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i té la motivació per afrontar-lo
Segueix un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identifica les causes i aplica els coneixements propis de la disciplina
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema
Inclou els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista
Reflexiona sobre el model proposat i es capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores
| | CT4 |
Identifica el propi rol dins del grup i coneix els objectius i tasques del grup
Comunica i actua dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment
Es compromet amb les tasques i l’agenda del grup
Col·labora dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1 Introducció |
1.1 Visió general del sistema NDS |
2 Organització interna d'un sistema programable |
2.1 Components del computador
2.2 Regulació de l'accés al bus (Chip Select)
2.3 Controlador d'adreces de memòria
2.4 Zones de memoria reflectides
2.5 Accés als registres d'entrada/sortida |
3 Organització interna de la plataforma NDS |
3.1 Interconnexió dels components principals
3.2 Mapes de memòria i de registres d'entrada/sortida
3.3 Exemple de controlador d'entrada/sortida: botons |
4 Controladors de les pantalles NDS |
4.0 Introducció als gràfics per computador (2D)
4.1 Interconnexió dels components gràfics
4.2 Modes de fons gràfics
4.3 Bancs de Vídeo-RAM
4.4 Mode Frame Buffer
4.5 Registres de control dels fons
4.6 Fons de text
4.7 Fons de rotació/escalat
4.8 Objectes gràfics en moviment (sprites) |
5 Sincronització d'Entrada/Sortida |
5.1 Necessitat de la sincronització d'E/S
5.2 Sincronització per enquesta
5.3 Sincronització per interrupcions
5.4 El controlador d'interrupcions
5.5 Gestió de les Rutines de Servei d'Interrupció (RSI)
5.6 Sincronització per interrupcions temporals |
6 Processos de transferència d'Entrada/Sortida |
6.1 Transferència mitjançant CPU
6.2 Transferència mitjançant DMA (Direct Memory Access)
6.3 El controlador de DMA
6.4 Exemples de transferència per DMA |
7 Controlador de so de la NDS |
7.1 Característiques bàsiques
7.2 Reproducció de so mostrejat
7.3 So polifònic i variació de freqüència
7.4 Accés al hardware del controlador de so |
8 Comunicació entre els processadors ARM9 i ARM7 |
8.1 Necessitats de comunicació entre processadors
8.2 Sincronització mitjançant IPCSYNC
8.3 Exemple de sincronització
8.4 Transferència d'informació mitjançant IPCFIFO
8.5 Exemple de transferència |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
18 |
36 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
14 |
28 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
20 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
10 |
12 |
Proves pràctiques |
|
2 |
16 |
18 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
10 |
11 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació teòrica dels continguts de l'assignatura. Sempre que es pugui s'utilitzarà material propi (documents PDF) que es projectarà amb el canó de vídeo |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Problemes que es resoldran a classe (amb participació dels alumnes) per tal de reforçar els coneixements teòrics |
Pràctiques a laboratoris |
Desenvolupament d'un programa sobre la plataforma NDS, amb rutines escrites en llenguatge màquina del processador ARM i parts escrites en llenguatge C. El programa normalment consistirà en un joc sobre una matriu de cel·les |
Atenció personalitzada |
Hores de consulta per esclarir dubtes sobre teoria, problemes o les pràctiques |
Descripció |
Temps reservat per resoldre dubtes dels alumnes de manera individual. Les reunions podran ser presencials o en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic. Horari oficial de consulta: http://deim.urv.cat/personal/llistat/15.html |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
Es realitzarà un programa utilitzant C i llenguatge màquina de l'ARM, per tal d'implementar un joc sobre la plataforma NDS. El programa es desenvoluparà en dues fases. Els alumnes formaran grups de fins a 4 components, cadascun dels quals s'encarregarà de programar unes tasques concretes en cada fase, així com un programa de test específic per a provar el funcionament de les tasques implementades (obligatori). Al final de cada fase caldrà pujar el codi font al servidor git del departament, dins les dates límit establertes per cada fase i convocatòria. És molt recomanable anar pujant commits progressius, i no un únic commit amb l'última versió. Es realitzarà una entrevista personalitzada a cada membre del grup. Les notes seran independents de la resta del grup, i es limitaran en funció del número de tasques integrades al programa final. La nota de pràctiques de l'assignatura serà la mitjana aritmètica de les dues notes obtingudes a les entrevistes. |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Examen de 2 hores on caldrà resoldre un problema concret, que consistirà en implementar un programa sobre la plataforma NDS per realitzar tasques que requeriran Entrada/Sortida d'informació, tot utilitzant C i llenguatge màquina de l'ARM. A la solució presentada, l'alumne haurà de demostrar que domina les tècniques bàsiques de la programació de l'Entrada/Sortida d'informació (accés a registres d'E/S, sincronització per enquesta/interrupció, etc.), així com la programació a baix nivell del computador (llenguatge màquina). |
40% |
Proves objectives de tipus test |
|
Examen tipus test sobre el Moodle amb unes 12 preguntes sobre tots els conceptes explicats a classe de teoria. Les preguntes poden ser de resposta única sobre 4 opcions, on les opcions incorrectes resten 1/3 del valor de l'opció correcta, o bé de resposta calculada, on les respostes incorrectes no resten. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
S'exigirà una nota mínima de 4 sobre 10 en cada un dels apartats d'avaluació de l'assignatura (cada fase de la pràctica, problema i test) per tal de tenir dret a aprovar l'assignatura, tant en primera com en segona convocatòria. L'assignatura s'aprova si la mitjana ponderada de les proves, arrodonida a la unitat, és superior o igual a 5 sobre 10. L'avaluació en segona convocatòria té la mateixa estructura que en primera convocatòria, és a dir, pràctiques (dues fases), problema i test, però només serà necessari presentar-se de les parts en les que en primera convocatòria no s'hagi superat la nota mínima (4 sobre 10), la resta de notes es conservaran íntegres entre convocatòries. També es permetrà presentar-se a pujar nota de les parts superades, però caldrà tenir en compte que la nota definitiva serà la de l'última solució presentada, fins i tot en el cas que s'obtingués un resultat pitjor que en primera convocatòria. Durant la realització de totes les proves no es permetrà la utilització de cap mena de dispositiu electrònic, ni tampoc es permetrà consultar cap tipus de documentació. Els exàmens de test i del problema es realitzaran de forma presencial. Les entrevistes de practiques es podran realitzar tant presencialment com mitjançant videoconferència, segons ho estableixi el professor corrector. |
Bàsica |
William Holh, ARM Assembly Language: Fundamentals and Techniques, CRC Press, 2009
|
Les principals fonts d'informació son els materials docents desenvolupats pels propis professors de l'assignatura, disponibles al Moodle. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ESTRUCTURA DE COMPUTADORS/17234108 | FONAMENTS DE SISTEMES OPERATIUS/17234112 | ESTRUCTURA DE SISTEMES OPERATIUS/17234113 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE COMPUTADORS/17234002 | FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ I/17234001 | FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ II/17234131 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|