DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) BIOLOGIA MOLECULAR DE SISTEMES Codi 17914117
Ensenyament
Doble titulació de Grau d'Enginyeria Informàtica i de Biotecnologia (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
Adreça electrònica mteresa.blay@urv.cat
maria.guirro@urv.cat
ricardo.rodriguez@urv.cat
nuria.canela@urv.cat
francesca.manocchio@urv.cat
Professors/es
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
GUIRRO CASTELLNOU, MARIA
RODRÍGUEZ CALVO, RICARDO
CANELA CANELA, NÚRIA
MANOCCHIO , FRANCESCA
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció a la biologia de sistemes i a l´ús de les tècniques òmiques

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Saber buscar, obtenir, analitzar i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques: genòmiques, transcriptòmiques, proteòmiques, metabolòmiques, taxonòmiques i altres, així com de dades bibliogràfiques, i usar les eines bioinformàtiques bàsiques
 A8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Conèixer la biologia molecular de sistemes a les seves vesants de genòmica, transcriptòmica, proteòmica i metabolòmica.
 A8 Conèixer la biologia molecular de sistemes a les seves vesants de genòmica, transcriptòmica, proteòmica i metabolòmica.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo. (Comprensió)
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina. (Anàlisi)
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema. (Creativitat)
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista. (Innovació)
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores. (Avaluació)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a les òmiques.
2. Genòmica. Conceptes, metodologia i aplicacions.
3. Transcriptòmica. Conceptes, metodologia i aplicacions.
4. Proteòmica. Conceptes, metodologia i aplicacions.
5. Metabolòmica. Conceptes, metodologia i aplicacions.
6. Identificació de sistemes biològics en base a ontologies del projecte "gene ontology".
7. Desemvolupament de recursos informàtics per a la anàlisi de sistemes basats en MySql.
8. Aplicació d'un sistema d'equacions estructurals en la anàlisi de sistemes biològics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
29 44 73
Seminaris
A8
CT3
14 21 35
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A8
CT3
15 22 37
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de preguntes curtes
A7
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació dels continguts donats a les sessions magistrals.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. contacte anton.romeu@urv.cat; mteresa.blay@urv.cat . Les hores de visita son fixes per professor i assignatura i tambe es recomana usar el moodle per la comunicació amb el professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A8
CT3
Treball final. 25
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A8
CT3
Treball final. 25
Proves objectives de preguntes curtes
A7
Proves que inclouen preguntes directes sobre un aspecte concret. 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consisteix en un examen de la part de Teoria.
La nota dels Seminaris i Practiques no es reavalua de cara a la segona convocatòria. L'assistencia a pràctiques es imprescindible per superar l'assignatura així com la realització dels seminaris.


Fonts d'informació

Bàsica Twyman, RM, Principles of proteomics, 2004, Taylor and Francis
Timothy, D and JR Yates, Proteomics for Biological Discovery, 2006, Wiley-Liss
Figeys, D, Industrial Proteomics. Applications for Biotechnology and Pharmaceuticals, 2006, Wiley-Interscience

Complementària

A determinar

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TÈCNIQUES DE BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/19204104
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent