Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic |
| A11 |
Aplicar adequadament la diversitat de tècniques i metodologies de DNA recombinant per a dissenyar estratègies d'enginyeria genètica cel•lular per a la producció de proteïnes homòlogues o heteròlogues, o de cèl•lules capaces d'actuar com biocatalitzadors |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Utilitzar les eines bioinformàtiques per a: a) analitzar estructures i seqüències de proteïnes i àcids nucleics, i b) cercar informació en les principals bases de dades biològiques i bibliogràfiques
Conèixer eines avançades de l'enginyeria genètica, tant en sistemes procariotes com eucariotes.
Apreciar la velocitat dels canvis en els coneixements i eines de la tecnologia del ADN recombinant.
Adquirir experiència en l'exposició oral i defensa d'un treball.
| | A11 |
Utilitzar les eines bioinformàtiques per a: a) analitzar estructures i seqüències de proteïnes i àcids nucleics, i b) cercar informació en les principals bases de dades biològiques i bibliogràfiques
Conèixer els aspectes vinculats al cultiu de cèl·lules in vitro, a nivell pràctic, teòric i les seves aplicacions al camp de la biotecnologia
Conèixer i dominar les tècniques analítiques instrumentals que s'apliquen a biotecnologia.
Conèixer i dominar les tècniques bàsiques instrumentals de bioquímica i biologia mol·lecular
Conèixer eines avançades de l'enginyeria genètica, tant en sistemes procariotes com eucariotes.
Adquirir experiència en l'exposició oral i defensa d'un treball.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció. |
Introducció a l’enginyeria genètica als conceptes bàsics de clonatge. DNA recombinant; vectors i eines; incorporació de DNA a l’hoste, tècniques bàsiques (PCR, electroforesis...). |
2. Vectors per a procariotes: Plasmidis i bacteriòfags. |
Característiques bàsiques dels vectors plasmidis i bacteriòfags. Selecció. Millora dels vectors bàsics. Plasmidis pBR322 i pUC. Vectors derivats del fag lambda d’inserció i de substitució. Vectors avançats. Aplicacions: Phage Display. |
3. Manipulació del DNA. |
Purificació del DNA. Tall i unió: enzims de restricció, lligases, altres enzims usats en enginyeria genètica. |
4. Introducció del DNA a l’hoste i selecció de recombinants. |
Transformació per mètodes químics i físics, mètode del clorur de calci, electroporació. Virus. Identificació dels organismes transformats. |
5. Llibreries gèniques. |
Construcció de genoteques. |
6. Clonatge en llevats. |
Clonatge en S. cerevisiae. Vectors: vectors d’integració cromosòmica (YIp) i vectors de replicació autònoma (YEp, YRp, YCp, YAC). Introducció de DNA en llevats. Expressió de proteïnes recombinants. Yeast cell surface display. Aplicacions: Yeast Two Hybrid, Yeast Three Hybrid. |
7. Enginyeria genètica en cèl·lules animals. |
Transfecció transitòria i estable. Estratègies de transfecció. Mètodes de selecció. Vectors: plasmidis no replicatius, plasmidis amb replicons vírics, vectors vírics (retrovirus, lentivirus, adenovirus). Cèl•lules empaquetadores. Expressió de proteïnes. Gene silencing per RNA d’interferència. Tècnica CRISPR/Cas9. |
TEMARI PRÀCTIQUES |
CLONATGE DEL GENOMA DEL BACTERIÒFAG LAMBDA AL VECTOR pUC18 D’AMPLIFICACIÓ A E. COLI |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Sessió Magistral |
|
25 |
40 |
65 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
37 |
67 |
Treballs |
|
2 |
10 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris. |
Treballs |
Seminari: Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Informe de pràctiques: recopilació de resultats i conclusions de les pràctiques de laboratori. |
Atenció personalitzada |
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Concertar cita via e-mail. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Test individual de les pràctiques (20%)
Informe en grup de les pràctiques (15%).
El comportament, l'interès i l'assistència obligatòria es valoraran (5%). |
40% |
Treballs |
|
Seminaris en grup (10%). |
10% |
Proves mixtes |
|
Examen (50%) |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria. Cal justificar les faltes. Per tal de ponderar totes les activitats amb pes a la nota, caldrà una nota mínima de 5/10 de la part de pràctiques i de 5/10 de l'examen. Segona convocatòria: es pot recuperar l'examen de teoria i/o el test individual de pràctiques. Es guardarà la nota de l'informe en grup de les pràctiques i del seminari en grup. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
|
Joseph Sambrook, David W Russell, Molecular Cloning: A Laboratory Manual, 3rd edition, Cold Spring Harbour Laboratory Press, 2001 La bibliografia científica més rellevant pel projecte es trobarà disponible a l’espai Moodle de l’assignatura. Tanmateix es faran servir catàlegs de proveïdors de material biològic, enzims, reactius i aparells com a font d’informació especialitzada i específica per cada experiment. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
GENÈTICA MOLECULAR/19204113 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GENÈTICA/19204007 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DE BIOMOLÈCULES/19204107 | EXPRESSIÓ I REPLICACIÓ GÈNIQUES/19204102 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|