DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ECONOMIA I GESTIÓ D'EMPRESES Codi 17914126
Ensenyament
Doble titulació de grau d'Enginyeria Informàtica i de Biotecnologia (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIRGILI FONT, JOAN CARLES
Adreça electrònica joancarles.virgili@urv.cat
Professors/es
VIRGILI FONT, JOAN CARLES
Web
Descripció general i informació rellevant En el cas d’emergència sanitària que requereixi confinar la població o que impliqui restriccions de mobilitat durant aquest curs, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació. Si es produeix aquesta situació, s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura. Aquesta assignatura permet adquirir els coneixements bàsics fonamentals sobre economia i empresa. La metodologia és teòrica i pràctica, desenvolupant un pla d'empresa en el qual s'aplicaran tots els coneixements adquirits de forma pràctica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A13 Identificar les possibilitats de transferència de biotecnologia a partir de l'experimentació bàsica, i l'escalat de processos tenint en compte els paràmetres econòmics, racionalitzant l'ús de matèria i energia, i minimitzant els impactes ambientals
 A14 Valorar l'impacte soci-econòmic i les implicacions bioètiques dels diferents processos biotecnològics, i assegurar les disposicions legals vigents
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Gestionar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A13 Poder aplicar les tècniques i mètodes principals de la gestió d'empresa.
 A14 Analitzar i avaluar les característiques econòmiques de l'empresa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional. (Autoconeixement)
Identificar el propi procés d’aprenentatge. (Aprenentatge)
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi. (Entorn)
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional. (Itineraris)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptos básicos de economía 1.1. ¿Qué es la economía?
1.2. Magnitudes básicas.
1.3. Estructura versus coyuntura.
2. Conceptos básicos de empresa 2.1. ¿Qué es una empresa?
2.2. El concepto de organización.
2.3. El entorno organizativo.
2.4. La estrategia empresarial.
2.5. Las habilidades directivas.
3. Gestión de las áreas funcionales de la empresa 3.1. Las áreas funcionales.
3.2. Dirección de recursos humanos.
3.3. Dirección de marketing.
3.4. Dirección económico-financiera.
3.5. Otras áreas funcionales.
4. Técnicas de gestión empresarial 4.1. Técnicas avanzadas de gestión empresarial.
4.2. Proyecto empresarial.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A13
A14
44 0 44
Treballs
A13
A14
10 30 40
Presentacions / exposicions
A13
A14
20 10 30
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
A14
1 29 30
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Presentación y debate para intriducir los conceptos básicos
Treballs Desarrollo de un plan de empresa en equipo
Presentacions / exposicions Presentación y defensa de los trabajos
Atenció personalitzada Temps que el professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Contactar con el profesor: mario.arias@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A13
A14
50
Presentacions / exposicions
A13
A14
20
Proves objectives de tipus test
A14
30
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que nosiguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de lavista.

${1}iLa realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.${1}i

Segona convocatòria: Examen teòric-pràctic de tots els continguts del curs.


Fonts d'informació

Bàsica Eduardo Bueno Campos , Curso Básico de Economía de la Empresa, 1ª, 2004
Eduardo Bueno Campos, Organización de Empresas: Estructura, Procesos y Modelos, 2ª, 2007
Alexander Osterwalder y Yves Pigneur, Generación de modelos de negocio, 1ª, 2011
Jorge PELEGRÍN-BORONDO; Emma JUANEDA-AYENSA; Mario Arias-OLIVA; Carlos GONZÁLEZ-MENORCA, Umbrales psicológicos de precios: modelo de valoración de la oferta competitiva, Cuadernos de Estudios Empresariales, 2014
Jorge Pelegr?n-Borondo; Mario Arias-Oliva; Cristina Olarte-Pascual, Emotions, price and quality expectations in hotel services, Journal of Vacation Marketing, 2016

Marketing de Eventos. Barry Siskind. Ed. Deusto

Crear una Buena marca (En una semana). Peter Laver.  Ed.Gestion 2000

La estrategia del océano azul. W.Chan Kim, Renée Mauborgne. Ed. Verticales de Bolsillo Management

Speed Marketing.Fernando Montero. Ed. Planeta Empresa

Merchandising. Miguel Ángel Bort Muñoz. Ed. ESIC.

Direccion de Marketing. Philip Kotler, Kevin Lane, autors varis. Ed. Pearson, Prentice Hall.

No pierda el tiempo vendiendo. David González Guillem, José MªAntona Cervera. Ed. Sinergia.

Vender con PNL. Duane Lakin. Ed. Sirio

Re-invéntate. Hernán Herrera, Daniel Brown. Ed. Empresa Activa

La autoestima, nuestra fuerza secreta. Luis Rojas Marcos. Ed. Espasa Hoy.

Psicología de ventas. Brian Tracy. Ed. Grupo Nelson

El reinado de las marcas. Matt Haig. Ed. Gestión 2000

El arte de negociar y persuadir. Allan Pease. Ed. Amat

La defensa del precio de venta. Daniel Huyot, Philippe Lafaix. Ed. Gestión 2000

Web 2.0. Ismael Nafría. Ed. Gestión 2000

Vender es mucho más. Cosimo Chiesa de Negri. Ed. Empresa Activa

Dirigir vendedores es mucho más. Cosimo Chiesa de Negri. Ed. Empresa Activa

Líder Emocional. Richard Boyatzis, Annie McKee, Frances Johnston. Ed. Deusto

Marcando las reglas de la negociación. Michael Watkins. Ed. Deusto

365 Trucos para vender más. Anne Miller. Ed. Gestión 2000

4 retos par un líder. Stein Kapsto. Ed. Rba integral

Negocie para ganar. Andrés Senlle. Ed. Gestion2000

Como interpretar un balance. J.A.Fernández, I.Navarro. Ed. Deusto

Merchandising. Ricardo Palomares. Ed. Gestion2000

Vender Más. René Moulinier. Ed. Gestion 2000

El plan de ventas. Gregorio Fernández-Balaguer, Javier Molina. Ed. ESIC

Manual de Director Comercial. José Á.Olmedo. Ed. Gestion2000

Fenómeno Low Cost. Josep-Francesc Valls. Ed. Deusto

The art of creative thinking. John adair. Ed. Kogan page

Anàlisi de Balanços. Oriol Amat. Ed.  Profit

Màrqueting de crisis. Ariel Andrés Almada. Ed. Piràmide

Guía pràctica para mejorar un Plan de Negocio. Luís Muñiz. Ed. Profit

Brands and Branding. Rita Clifton, autors varies. Ed. The Economist

Manual del consultor de marketing. Lorenzo Iniesta, Isabel Iniesta. Ed. Profit

El Pequeño Libro Rojo de las Mejores Respuestas en Ventas. Jeffrey Gitomer. Ed. Pearson

Harvard Business Review on Brand Management. Erich Joachimsthaler I autors varies. Ed.HBS Press.

Les meilleures pratiques du commercial. Pierre Michel do Marcolino. Ed. Eyrolles

Marketing de boca en boca. Emanuel Rosen. Ed. Vergara

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent