DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) METODOLOGIES DE LA PROGRAMACIÓ Codi 17914131
Ensenyament
Doble titulació de grau en Enginyeria Informàtica i de Biotecnologia (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
MARTÍNEZ BALLESTÉ, ANTONI
Adreça electrònica antoni.martinez@urv.cat
maria.ferre@urv.cat
simeo.reig@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ BALLESTÉ, ANTONI
FERRÉ BERGADÀ, MARIA
REIG PELLEJA, SIMEON
Web
Descripció general i informació rellevant <div><b>OBSERVACIONS REFERENTS a la COVID-19</b></div><div>Part de la informació publicada en aquesta guia corresponia originalment a classes presencials i pot servir de guia orientativa. A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19, es preveuen canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs. Aquests canvis s’informaran apropiadament a l’espai Moodle de cada assignatura, amb l'antelació possible.&nbsp;</div><div><br /></div><div>D'acord amb les circumstàncies sanitàries actuals, en principi no es pot descartar la possibilitat que durant aquest semestre, tot i que sigui en part, la docència, els laboratoris, l'atenció a l'alumne i les avaluacions puguin ser o bé en línia o bé amb restriccions d'aforament.<br /></div><div><br /></div><div><b> DESCRIPCIÓ GENERAL de l'ASSIGNATURA</b></div><div>Trobar l’algorisme que resolgui un problema de la forma més eficient possible és una tasca complexa. Això ens fa entreveure que és indispensable tenir una metodologia per a fer-ho. Una metodologia és un conjunt de mètodes, principis, regles que permeten enfrontar de forma sistemàtica el desenvolupament d’una solució a una problema plantejat. A l’assignatura treballarem tots els aspectes necessaris per aconseguir dissenyar aquesta solució algorítmica idònia al problema plantejat i saber validar-la. </div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CM6 Coneixement i aplicació dels procediments algorísmics bàsics de les tecnologies informàtiques per dissenyar solucions a problemes, analitzant la idoneïtat i complexitat dels algorismes proposats.
 CM7 Coneixement, disseny i utilització de forma eficient dels tipus i les estructures de dades més adequats per resoldre un problema.
 CM8 Capacitat per analitzar, dissenyar, construir i mantenir aplicacions de forma robusta, segura i eficient, triant el paradigma i els llenguatges de programació més adequats.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CM6 Coneix els fonaments teòrics de la programació, per intentar demostrar la correctesa d’un codi i sap estimar la seva complexitat algorísmica.
Entén el concepte i el disseny recursiu d’algorismes.
Enllaça els conceptes de demostració matemàtica per inducció als problemes lògics de l’execució de programes parametritzats.
Coneix els algoritmes clàssics basats en recorreguts recursius i/o paral·lelisme.
Utilització pràctica d’aquests conceptes en el disseny i la construcció de programes.
 CM7 Coneix els fonaments teòrics de la programació, per intentar demostrar la correctesa d’un codi i sap estimar la seva complexitat algorísmica.
Entén el concepte i el disseny recursiu d’algorismes.
 CM8 Utilització pràctica d’aquests conceptes en el disseny i la construcció de programes.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Formalització i verificació d'algoritmes
Tipus abstractes de dades
Esquemes algorítmics L’esquema de divideix i venceràs
Introducció als algorismes àvids
L’esquema de fer i desfer (backtracking)
Fonaments de programació paral·lela

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CM6
CM7
CM8
26 24 50
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CM6
CM7
CM8
28 56 84
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
CM6
CM7
CM8
4 10 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels professors i de l'assignatura (continguts, metodologies, resultats d'aprenentatge, competències, material bibliogràfic i recomanacions generals. Lligams amb d'altres).
Sessió Magistral Classes teòriques impartides pel professor. Es presenten els conceptes i es mostra la seva aplicació amb exemples.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Classes pràctiques als laboratoris, on els estudiants hauran de resoldre de forma individual uns exercicis a l'ordinador usant el llenguatge Java i l'entorn Eclipse.
D'aquestes classes sorgiran les pràctiques a realitzar com a treball personal de l'alumne.
Atenció personalitzada Consultes realitzades al despatx del professor en l'horari pre-establert o hores concertades.

Atenció personalitzada
Descripció

OBSERVACIONS REFERENTS a la COVID-19

A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar per correu electrònic, o bé mitjançant reunions en línia, mitjançant les eines virtuals adients.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CM6
CM7
CM8
Es demanaran diverses pràctiques a resoldre individualment o en equip, típicament tres pràctiques en grups de tres alumnes. Per a poder superar l'assignatura caldrà aprovar la porció de teoria i la de laboratoris, independentment. Pel que fa a la part de laboratori, caldrà aprovar cada pràctica independentment amb una nota de 5. 40-50%
Proves de desenvolupament
CM6
CM7
CM8
Es faran dues proves de primera convocatòria durant el curs, en un format que es detallarà en el seu moment, que pot incloure preguntes o problemes amb múltiples respostes, així com parts per completar i desenvolupar. Hi haurà una prova suplementària en segona convocatòria

Per a poder superar l'assignatura caldrà superar la porció de teoria i la de laboratoris, independentment. Per aprovar la part de teoria en primera convocatòria, caldrà haver fet les dues proves, obtenir una nota mitjana de 5, amb un mínim de 4 en cadascuna de les dues proves.
50-60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

REQUERIMENTS MÍNIMS d'APROVAT

Aprovar l'assignatura requereix aprovar independentment la part teòrica i les pràctiques de laboratori, cadascuna de les parts amb una nota mitjana de 5. Addicionalment, la part teòrica en primera convocatòria requereix un mínim de 4 a les dues proves, tot mantenint una mitjana de 5. La porció pràctica requereix aprovar amb un 5 cadascuna de les pràctiques de laboratori independentment.

AVALUACIÓ 2a CONVOCATÒRIA

En el cas que l'alumne no superi l'avaluació en 1a convocatòria disposa de mecanismes per a recuperar la/les parts pendents:

  • La recuperació de la part de proves de teoria serà mitjançant un examen, en un format similar a la 1a convocatòria, amb un pes total equivalent a la porció de teoria en 1a convocatòria.
  • La recuperació de pràctiques es fa amb l'entrega de les pràctiques pendents, amb requeriments addicionals respecte a la 1a convocatòria, tot mantenint el mateix pes de cada pràctica.

FORMAT i ORGANITZACIÓ

Depenent del format i l'organització final dels exàmens de teoria de 1a i 2a convocatòria, es podrà permetre o no l'ús de certs dispositius de comunicació i transmissió de dades. Si existís la prohibició, el no compliment d'aquesta suposaria automàticament la no superació de l'examen.

AVALUACIÓ PARCIALMENT COMPETITIVA de TEORIA en 1A i 2A CONVOCATÒRIA

Especialment en el cas en el qual el format dels exàmens de teoria fos obert a apunts i consultes en línia, o fins i tot, davant les circumstàncies de la COVID-19, possiblement completament en línia, es preveu una avaluació parcialment competitiva.

Breument, la nota de cada examen podrà tenir un petit component competitiu, en torn al 20%, basat en el rendiment de l'alumne en comparació amb els altres. Entre els motius d'aquest mètode es pretén que deixar-se copiar pugui representar una reducció efectiva d'aquest component de la nota, constituint així un mecanisme dissuasiu. Aquest component parcial es calcularà d'acord amb el rang percentil, ajustat a un model logit-normal. La resta de la nota, en torn al 80%, es calcularà d'acord amb el rendiment individual, de forma completament tradicional.

Un altre component dissuasiu possible serà un qüestionari preliminar de preguntes ràpides, relativament senzilles, i aleatoritzades, amb un temps limitat, al principi de l'examen. Es requerirà un llindar mínim raonable en la qualitat de les respostes d'aquest qüestionari de classificació/eliminació, abans de considerar la resta de l'examen.

OBSERVACIONS COVID-19

Davant les circumstàncies sanitàries actuals, no es pot descartar la possibilitat que els exàmens de teoria de 1a i 2a convocatòria siguin en línia.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ESTRUCTURES DE DADES/17234115

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PROGRAMACIÓ/17234114

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ II/17234131
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent