DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ANÀLISI I DISSENY D'APLICACIONS Codi 17914138
Ensenyament
Doble titulació de grau d'Enginyeria Informàtica i de Biotecnologia (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
SÁNCHEZ RUENES, DAVID
Adreça electrònica david.sanchez@urv.cat
Professors/es
SÁNCHEZ RUENES, DAVID
Web
Descripció general i informació rellevant <div>&nbsp;La informació publicada en aquesta guia és la que correspon a classes presencials i pot servir de guia orientativa. A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. <br /></div><div><br /></div><div>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA:L’assignatura ensenya el procés bàsic complet de desenvolupament de programari orientat a l’objecte. Tot i que se centra en els aspectes tècnics del desenvolupament, també en contempla els aspectes principals de la gestió del projecte i de la qualitat. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Coneixements per la realització de mesuraments, càlculs, valoracions, taxacions, peritatges, estudis, informes, planificació de tasques i altres treballs anàlegs d’informàtica.
 A4 Capacitat per concebre, desenvolupar i mantenir sistemes, serveis i aplicacions informàtiques emprant els mètodes de l’enginyeria del software com a instrument per a l’assegurament de la qualitat.
 CM1 Capacitat per dissenyar, desenvolupar, seleccionar i avaluar aplicacions i sistemes informàtics, assegurant-ne la fiabilitat, seguretat i qualitat, d'acord amb principis ètics i la legislació i normativa vigent.
 CM2 Capacitat per planificar, concebre, desplegar i dirigir projectes, serveis i sistemes informàtics en tots els àmbits, liderant-ne la posada en marxa i la millora contínua i valorant-ne l'impacte econòmic i social.
 CM12 Coneixement i aplicació de les característiques, funcionalitats i estructura de les bases de dades, que en permeten l'ús adequat, i el disseny i l'anàlisi i la implementació d'aplicacions que s'hi basen.
 CM16 Coneixement i aplicació dels principis, metodologies i cicles de vida de l'enginyeria de programari.
 IS1 Capacitat per desenvolupar, mantenir i avaluar serveis i sistemes de programari que satisfacin tots els requisits de l'usuari i es comportin de forma fiable i eficient, siguin assequibles de desenvolupar i mantenir, i compleixin normes de qualitat, aplicant les teories, principis, mètodes i pràctiques de l'enginyeria de programari.
 IS2 Capacitat per valorar les necessitats del client i especificar els requisits de programari per satisfer aquestes necessitats, reconciliant objectius en conflicte mitjançant la recerca de compromisos acceptables dins de les limitacions derivades del cost, del temps, de l'existència de sistemes ja desenvolupats i de les pròpies organitzacions.
 IS5 Capacitat d'identificar, avaluar i gestionar els riscos potencials associats que puguin presentar-se.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Sap com enfocar de manera bàsica una avaluació general dels riscos del desenvolupament d’una aplicació.
 A4 Coneix els conceptes generals del desenvolupament d’aplicacions i del cicle de vida d’aquestes.
Coneix els conceptes generals de la gestió de configuracions.
 CM1 Coneix els conceptes generals de la prova de les aplicacions.
 CM2 Coneix els conceptes generals del desenvolupament d’aplicacions i del cicle de vida d’aquestes.
Sap com enfocar de manera bàsica una avaluació general dels riscos del desenvolupament d’una aplicació.
 CM12 Sap utilitzar les notacions gràfiques per al modelatge emprades en l’anàlisi i del disseny d’aplicacions.
Sap fer el disseny d’una aplicació.
 CM16 Coneix els conceptes generals del desenvolupament d’aplicacions i del cicle de vida d’aquestes.
Sap utilitzar les notacions gràfiques per al modelatge emprades en l’anàlisi i del disseny d’aplicacions.
 IS1 Sap fer el disseny d’una aplicació.
 IS2 Sap dur a terme la recollida i documentació dels requisits d’una aplicació.
 IS5 Sap com enfocar de manera bàsica una avaluació general dels riscos del desenvolupa-ment d’una aplicació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció a l'enginyeria del programari
UML bàsic
La gestió dels projectes
La recollida i documentació dels requisits
L’anàlisi
El disseny
La construcció
La prova
La gestió de configuracions, l'engegada i el manteniment

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A4
CM1
CM16
IS1
IS2
IS5
22 37 59
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CM1
CM16
IS1
IS5
30 25 55
Treballs
A2
A4
CM1
CM2
CM12
CM16
IS1
IS2
IS5
2 26 28
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A2
CM1
CM2
CM12
CM16
IS1
IS5
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Establir els objectius de l'assignatura, presentar l'esquema general dels continguts i excplicar les formes d'avaluació.
Sessió Magistral El professor de teoria explica els conceptes de l'assignatura, que després els alumnes han de repassar i aprofundir.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Els alumnes aprenen a fer diagrames d'UML i després se'ls presenta un cas resolt parcialment, del qual se'ls demana que en resolguin algunes parts més.
Treballs Els alumnes han de resoldre el cas que se'ls assigna amb el mètode que han après a les pràctiques a través de TIC.
Atenció personalitzada Els alumnes comenten amb el professor els treballs que presenten.

Atenció personalitzada
Descripció
Consultes de l'alumne relacionades amb el continguts de l’assignatura i els treballs pràctics, ateses pels professors de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A2
A4
CM1
CM2
CM12
CM16
IS1
IS2
IS5
2 treballs pràctics a realitzar en grups de 2 alumnes. Per aprovar l'assignatura, cal que la mitjana dels 2 treballs sigui igual o superior a 5. 0,50
Proves mixtes
A2
CM1
CM2
CM12
CM16
IS1
IS5
2 proves escrites individuals. Per aprovar l'assignatura, cal que la mitjana de les 2 proves sigui igual o superior a 5 i que la nota de la segona sigui igual o superior a 4. 0,50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria



Fonts d'informació

Bàsica

Apunts dels diferents temes.

Orientacions per a la preparació dels diferents temes.

Exercicis d'UML.

Exemple de projecte de desenvolupament de programari.

Complementària Bruegge, B., i Dutoit, A.H., Object-Oriented Software Engineering. Using UML, Patterns and Java, Pearson Education. 2na edició, 2004
Larman, C.:, Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development , Prentice Hall. 3a edició, 2003
Dennis, A., Wixom, B.H., i Tegarden, D.:, System Analysis and Design with UML Version 2.0. An Object-Oriented Approach, Wiley. 3a edició, 2007
Jacobson, I., Booch, G., i Rumbaugh, J, El proceso unificado de desarrollo de software, Addison-Wesley, 2000
Reed, P.R, Developing Applications with Java and UML, Addison-Wesley, 2002
Van Vliet, H., Software Engineering. Principles and Practice., John Wiley&sons, 2008

La bibliografia indicada en els apunts de cada tema.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROJECTES DE SISTEMES INFORMÀTICS/17234111

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TÈCNIQUES AVANÇADES DE PROGRAMACIÓ/17234117

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BASES DE DADES/17234103
PROGRAMACIÓ/17234114
 
Altres comentaris
Although this course is not offered in English, foreign exchange students may receive personalised support in English and will be able to develop the evaluation activities in this language
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent