DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ADMINISTRACIÓ DE SERVEIS D'INFERMERIA Codi 18031001
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 4.5 3 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
Adreça electrònica mcarme.nogues@urv.cat
Professors/es
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Les cures d’infermeria són un servei dirigit a la població i com a tals estan influïdes per nombrosos factors tant humans com materials. Gestionar –los amb criteris de qualitat és fonamental per un funcionament eficient i humà, adaptat a les necessitats de canvi de la nostra societat. Aquesta assignatura aportarà coneixements, habilitats i suport metodològic perquè l’alumne pugui ampliar la seva visió i ser més conscient de la importància i rendibilitat dels recursos i de la influència del seu funcionament en l’equip.

Competències
Codi  
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
A17 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B12 Capacitat per ajustar el seu paper amb l'objectiu de respondre efectivament a les necessitats de la població o els pacients. Quan sigui necessari i apropiat, ser capaç de desafiar els sistemes vigents per cobrir les necessitats de la població i els pacients.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B14 Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat.
B17 És conscient dels principis de finançament de cuidatges socio-sanitaris i s'usa els recursos eficientment.
B18 Capacitat per dirigir i coordinador un equip, delegant cuidatges adequadament.
B19 Utilitza críticament les eines d'avaluació i auditoria del cuidatge segons els estàndards de qualitat rellevats.
B23 Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Distingir els conceptes introductoris bàsics que relacionen la infermeria i la gestió. A12
A15
B3
B6
B8
C3
2. Identificar models d’organització del treball al llarg de la historia, aprofundint en el període de la Revolució Industrial i la seva repercussió a l’actualitat. A15
A16
B3
B5
3. Conèixer les principals teories i tendències administratives i relacionar la seva evolució. A12
A15
B3
4. Comprendre l’estructura del procés administratiu, identificar els seus passos i aplicar-los a un exemple d’infermeria. Prendre consciència de la metodologia del propi procés. A12
A15
A17
B2
B7
B11
B18
B19
5. Distingir els factors de canvi que repercuteixen en el treball d’infermeria i aprendre a donar respostes eficients. A12
A15
A16
B3
B12
B17
6. Identificar els elements de política sanitària i de filosofia i cultura institucional que conformen un model de gestió a nivell hospitalari i extrahospitalari. Diferenciar els productes sanitaris. A12
B8
B17
7. Prendre consciència i aplicar els elements necessaris que intervenen en el funcionament d’un treball. A12
A15
B5
B13
B14
B18
8. Adquirir una visió de conjunt de com es produeix la planificació i gestió de persones en un entorn canviant. Elaborar el propi currículum. A12
A15
A16
B1
B2
B3
B4
B7
B8
B11
B14
B18
9. Diferenciar els recursos materials, financers i tècnic i la seva utilitat A12
B8
B17
B23
10. Reconèixer els processos que promouen l'eficiència en el treball d'infermeria i prendre consciència de la seva responsabilitat. A12
A15
A17
B1
B3
B4
B6
B8
B12
B17
B19

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1 Conceptes introductoris: Exigències professionals
Mòdul 2 Evolució del treball i de les organitzacions.
La Revolució Industrial.
Mòdul 3 Principals teories i tendències administratives.
Mòdul 4 Procés administratiu.
Aplicació.
Mòdul 5 Context social, econòmic, polític i sanitari.
Factors de canvi i la seva repercussió.
Mòdul 6 Model de gestió institucional.
Mòdul 7 Planificació i organització del treball.
Mòdul 8 Planificació i gestió de persones.
Mòdul 9 Planificació dels recursos materials.
Mòdul 10 Processos de canvi i millora.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
40 80 120
Presentacions / exposicions
12 12 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 10 25
Treballs
10 5 15
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, programa, cronograma i evaluació.
Sessió Magistral Classe expositiva o magistral acompanyada de material didàctic, exemples, anècdotes o problemes. Demanant al grup exemples, opinions, experiències pràctiques viscudes, etc. Contestant dubtes i preguntes.
Presentacions / exposicions Expoció oral per part dels alumnes dels temes treballats a l'aula siguent presentades a la reste en forma de debat. Prenen conciencia de la seva propia experiencia.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis a l'aula plantejant planificacions, problemes i situacions difícils perquè les alumnes les resolguin en grup.
Treballs Anàlisi i resolució de tres situacions relacionades amb la temàtica de l'assignatura mitjançant diferents processos: anàlisi, decissió i acció.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció a l’alumne a demanda, per la seva orientació i cobertura de necessitats de formació. Tutories individuals per la orientació del treballs de camp.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Nº1: Treball individual
Nº2: Treball en grup de 4 alumnes
20%
20%
Proves objectives de tipus test Realització d’una prova objectiva tipus test. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Tant la prova objectiva com el treball individual i en grup han d'estar aprovats per promitjar.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Ayuso,D. Grande,RF (2006) La gestión de enfermeria y los servicios generales en las organizaciones sanitarias. Díaz de Santos. Madrid.
  • Balderas, Mª L. (2004) Administración de los servicios de enfermeria4ª edi. Mc Graw Hill. México.
  • Gallego, D.J. ONGALLO, C. (2004). Conocimeinto y gestión. Pearson Prentice Hall.
  • Gillies,D.A. (1994) Gestión de enfermeria. Masson-Salvat Enfermeria Barcelona.
  • Hellriegel-Jackson-Slocum (2002) Administración, un enfoque basado en competencias 9ª edi. Thomson-Learning. México.
  • La Mónica, E.L. (1994) Dirección y administración en enfermeria. Un enfoque práctico. Mosby-Doyma. Barcelona.
  • Marriner,A. (2001) Guía de gestión y dirección de enfermeria. 6ª edi. Harcourt SA Madrid.
  • Miller, G (2005). Cómo decidir mejor y más rápido. Deusto. Barcelona.
  • Mompart,Mª P. Durán, M. (2001) Administración y gestión DAE SL Madrid
  • Poelmans,S. (2005) Tiempo de calidad.Calidad de vida. Mc Graw Hill Madrid.
  • Robbins,S. Coulter,M. (1996) Administración 5ª edi. Prentice Hall Hispanoamericana. México.
Complementària

L’alumne disposarà d’un llistat de bibliografia específica per mòduls.

Recomanacions