DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES I Codi 18031002
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
MORIONES PELLISÀ, FRANCISCO JAVIER
Adreça electrònica xavier.moriones@urv.cat
Professors/es
MORIONES PELLISÀ, FRANCISCO JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura introductòria a l'estudi dels mecanismes psicològics del comportament humà individual des de les vessants filogenètica, evolutiva, bàsica i social, fent servir com a referents conceptuals els diferents marcs teòrics actuals.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B21 Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir la informació psicològica bàsica que permeti a l'alumne comprendre les tendències generals del comportament humà i els processos psicològics i socials que el condicionen. A15
Interpretar necessitats i demandes de suport psicològic. A1
Avaluar i intervenir de forma bàsica i en un primer nivell sobre les necessitats i demandes de suport psicològic detectades B20
B21
Derivar, si cal, a altres nivells d'avaluació i intervenció. B3
Saber estar en posició d'escolta del usuari/pacient en forma receptiva y activa. A1
A15

Continguts
Tema Subtema
Conceptes generals La psicologia com l'estudi del comportament humà.
La filogènesi i l'ontogènesi.
L'emprenta o període sensible
Què és una conducta.
El binomi herència-aprenentatge
Desenvolupament i Aprenentatge L'aprenentatge:models
Procés de maduració i adquisicions bàsiques.
El desenvolupament emocional.
El desenvolupament de la intel.ligència.
Procés de desenvolupament social: els elements socialitzadors;el joc i la seva funció.
Elements de Psicologia Bàsica Sensació i Percepció.
La intel.ligència.
El llenguatge.
Motivació, frustració i conflicte.
L'emoció: Teories.
La personalitat: Teories.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
20 40 60
Seminaris
12 12 24
Treballs
0 6 6
Estudis previs
0 6 6
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
4 8 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació els trets generals de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació extensiva i anàlisi dels contiguts teórics del programa
Seminaris Presentació de documentació visual seguit d'anàlisi i debat en grup.
Treballs Treball personal sobre els continguts del seminari
Estudis previs Cerca de documentació i informació paralela als seminaris i en format de grups

Atenció personalitzada
 
Estudis previs
Atenció personalitzada
Descripció
Prestar ajuda a grups d'alumnes en la cerca de informació sobre l'eix conceptual del seminaris.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Presentació d'un treball que es pot fer individualment o en grup sobre els continguts i debats dels seminaris. El treball es presentarà com a data límit 15 dies abans del'úiltim examen Imprescindible per presentar-se als exàmens
Proves objectives de tipus test Dos exàmens tipus test a meitat i final del quadrimestre respectivament. Per superar l'assignatura cal presentar-se als dos exàmens i obtindre una nota mitja de 5 o més sobre 10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Puente, A., Manual de Psicología Básica, Panamericana. Madrid., 1993
Alvar, Torregrosa, Garrido Luque (eds.), Influencias sociales y psicológicas en la salud mental, Siglo XXI. Madrid, 1992
Fierro. A, Manual de Psicología de la Personalidad, Paidos. BCN, 1996

Complementària

Recomanacions