DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INTRODUCCIÓ A L'INFERMERIA COMUNITÀRIA Codi 18031003
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 4.5 3 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
CID BUERA, MARÍA DOLORES
Adreça electrònica mariadolores.cid@urv.cat
elena.abello@urv.cat
Professors/es
CID BUERA, MARÍA DOLORES
ABELLO RILEY, ELENA
Web
Descripció general i informació rellevant El proposit de l'assignatura és introduir a l'alumna/e en el camp de la Salut Pública i la Infermeria Comunitària amb els temes bàsics que permetin la comprensió dels que es desenvoluparan en els cursos posteriors, així com donar les eines metodològiques adients per implementar la recerca en el camp de la Infermeria.

Competències
Codi  
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
A17 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació.
A19 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar política nacional i internacional.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B9 Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B15 Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os).
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Identificar els factors que han intervingut en l'evolució i canvi d'orientació dels conceptes SALUT-MALALTIA A15
A19
C3
2.- Analitzar els determinants de la salut i els efectes de l'entorn sobre la SALUT-MALALTIA A19
B5
B13
3.- Coneixer l'rganització i els fonaments dels serveis de salut segons el context politic, sociocultural i econòmic A17
4.- Comprendre les bases metodològiques per la recerca A17
5.- Utilitzar la metodologia estadística en l'àmbit de la recerca C2
6.- Prendre conciència de la importància de tenir una perspectiva sociocultural de l'entorn B3
B9
B10
B15
7.- Comprometre's, com a membre de l'equip de treball, amb les tasques proposades per l'assignatura B1
B2
B3

Continguts
Tema Subtema
Unitat Temàtica I: Determinants socioculturals de la salut Tema 1: El concepte salut-malaltia
Tema 2: El procés d'enmalaltir
Tema 3: El concepte de Salut Pública
Tema 4: La infermeria Comunitària
Tema 5: L'estructura del Sistema Sanitari
Unitat Temàtica II: Determinants Ambientals de la Salut Tema 1: ecologia i ecosistemes
Tema 2: La contaminació atmosfèrica
Tema 3: La contaminació de l'aigua
Tema 4: La contaminació del sòl
Tema 5: La contaminació acústica
Tema 6: Radiacions ionitzants i no ionitzants
Unitat Temàtica III: Determinants Biològics de la salut Tema 1:Els principis de la Microbiologia
Tema 2: Cel.lules procariotes i eucariotes
Tema 3: El creixement microbià
Tema 4: Bacteris
Tema 5: Fongs, algues i protozoos
Tema 6: Virus
Tema 7: Principis sobre transmissió de malalties. La resposta inmunològica
Unitat Temàtica IV: Bases metodològiques per a la recerca Tema 1: La metodologia científica i les seves etapes. Estadística:definició i tipus
Tema 2: Conceptes bàsics: població,mostra i tipus de variables
Tema 3: Estadística Descriptiva:variables qualitatives. Escales de mesura.Distribució de freqüències. Representació gràfica
Tema 4: Estadística Descriptiva: variables quantitatives. Mesures de tendència central i de disperció
Tema 5: Estadística Descriptiva: variables quantitatives. Histogrames. Mesures de posició i de forma
Tema 6: Probabilitat. Conceptes.Distribucions: binomial, Poisson i normal
Tema 7: Estadística Inferencial: concepte, Estimació de paràmetres
Tema 8: Estadística Inferencial: contrast d'hipòtesis. Hipòtesi nul.la i alternativa: significació estadística
Tema 9: estadística Inferencial: tipus d'errors
Tema 10: Estadística Inferencial: tipus de proves de contrast d'hipòtesis. Comparació de proporcions
Tema11: Estadística Inferencial: comparació de mitjanes. Correlació i regressió
Tema 12: Tipus d'estudis. Tècniques de mostreig: probabilistic i no probabilistic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 12 22
Treballs
27 15 42
Seminaris
20 10 30
Presentacions / exposicions
20 10 30
 
Atenció personalitzada
1.5 0 1.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explica l'organització del programa de l'assignatura
Sessió Magistral S'explicarà la teoria que figura als continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Una hora setmanal es dedicarà a resoldre els problemes proposats a la unitat d'Estadística
Treballs Els alumnes en grup de quatre, com a màxim, faran un treball de recerca relacionat amb la unitat temàtica II del programa de l'assignatura
Seminaris S'aprofundirà en aquells temes relacionats amb l'assignatura que siguin d'actualitat i que poden ser proposats pels propis alumnes
Presentacions / exposicions Cada grup de treball presentarà i exposarà a classe els resultats del seu treball de recerca i les conclusions dels seminaris

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Descripció
Per donar a l'alumna/e el suport, la guia i l'assessorament en el seu treball

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Amb avaluació continuada 10%
Treballs Recerca unitat II 20%
Altres

Conclusions seminari Prova objectiva

10%
60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final de l'assignatura resultarà de la suma de cada una de les parts que han d'estar obligatoriament aprovades.


Fonts d'informació

Bàsica Martinez Navarro,F et al., Salud Pública, 1998, Mc-Graw-Hill-interamericana
Vaquero Puerta,JL, Manual de Medicina Preventiva y Salud Pública, 1992, Madrid. Pirámide
VVAA, Salud Pública y Paises Industrializados, , gaceta Sanitaria.Serie Monografias 56.SESPAS
San Martín, H, Ecologia Humana y Salud, 1983, La Prensa Médica Mexicana
Milton, S, Estadística para Biologia y Ciencias de la Salud, 2001, Mc-Graw-Hill-Interamericana
Hopkins, K, Estadística básica para las ciencias sociales y del comportamiento, 1997, Prentice-Hall, Hispanoamericana
Ritchey, FJ, Estadística básica para las ciencias sociales, 2001, Mc-Graw-Hill. México

Complementària

Recomanacions