Codi |
|
A5 |
Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient. |
A8 |
Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència (utilitzant les habilitats). |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
A17 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Identificar els elements bàsics de la demografia. |
A17
|
|
|
2. Analitzar l'estructura i dinàmica d'una població. |
|
B1
|
|
3. Conèixer els elements de la epidemiologia. |
A17
|
|
|
4. Aplicar les estratègies i tècniques de la epidemiologia. |
A12
|
B1
|
C2 C5
|
5. Comprendre les mesures de prevenció i promoció en les diferents etapes de la malaltia. |
A12
|
B1 B3
|
|
6. Comprometre’s com a membre del grup de treball. |
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
|
7. Conèixer l'epidemiologia de les malalties transmissibles amb la finalitat d'aplicar els mecanismes de control i evitar la seva transmissió. |
A5 A8
|
|
|
8. Conèixer l'epidemiologia de les malalties cròniques amb la finalitat d’identificar factors de risc i programar activitats preventives. |
A5 A8
|
|
|
Tema |
Subtema |
UNITAT TEMÀTICA I: DEMOGRAFIA |
1. Conceptes generals. Aplicacions sanitàries. Evolució Històrica.
2. Fonts de dades demogràfiques.
3. Instruments per a l'anàlisi demogràfica: Taxa, raó, proporció. Tipus d'estudi.
4. Estructura de població. Dinàmica de població.
5. Fenòmens demogràfics: Natalitat, fecunditat, fertilitat, nupcialitat. Concepte i mesura.. Mortalitat:Components, causes, mesura. Estandardització. Esperança de vida. Taules de vida i aplicacions.. Migració. Concepte. Evolució i mesura.
6. Tendències i política de població.
|
UNITAT TEMÀTICA II: EPIDEMIOLOGIA |
• Concepte d’epidemiologia. Desenvolupament Històric. Objectius i aplicacions. Multicausalitat. Raonament epidemiològic. Classificació dels estudis epidemiològics.
• Variables epidemiològiques. Classificació. Escala de mesura. Relació de variables.
• Mesures de freqüència. Raó, proporció, taxa. Indicadors de freqüència de mobilitat i mortalitat.
• Fonts d'informació.
• Epidemiologia descriptiva. Epidemiologia analítica: Estudis transversals, longitudinals. Cas/control i de cohort. Epidemiologia experimental. Estudis d'intervenció i experimentació.
• Avaluació dels programes de cribatge. Validesa de les proves diagnostiques. Requisits d'un programa de cribatge. Definició de malaltia.
• Vigilància epidemiològica. Patrons i tendències de morbi mortalitat.
• Lectura crítica de publicacions científiques amb continguts d'epidemiologia.
|
UNITAT TEMÀTICA III: EPIDEMIOLOGIA APLICADA |
1. Epidemiologia de les malalties infeccioses
2. Epidemiologia de les malalties cròniques
3. Estudi del nivell de salut de la comunitat. Definició. Metodologia. disseny. Fons d'informació.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
38 |
47.5 |
85.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Treballs |
|
2 |
40 |
42 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa de la assignatura, explicació del objectius, de l’avaluació i el cronograma de les activitats. |
Sessió Magistral |
Explicació dels conceptes bàsics de la demografia i l’epidemiologia. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis pràctics d’epidemiologia a l’aula. |
Treballs |
Treball de demografia i un d’epidemiologia cada 3 alumnes. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
Atenció personalitzada |
Proves objectives de tipus test |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Descripció |
Atenció personalitzada en grups de 3 alumnes per orientar el desenvolupament del treball, Per poder valorar el seguiment personalitzat, cal que en la tutoria acudeixin els tres alumnes. Es obligatori 2 tutories duran el quatrimestre |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es valorarà l’assistència a classe i la implicació dels alumnes. |
10% |
Treballs |
Es valora l’estructura del treball i el contingut relacionat amb la teoria. Hi haurà dos treballs un de epidemiologia i un altre de demografia. |
40% |
Proves objectives de tipus test |
Es valora els conceptes. |
30% |
Proves objectives de preguntes curtes |
A través de plantejament d’enunciats l’alumne haurà de contestar les preguntes que es formulin, poden ser càlculs. |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Institut d'estadística de Catalunya., Anuari estadístic de catalunya 2004., Generalitat de Catalunya., 2004.
Icart Isern M.T, et al., Enfermeria comunitaria: epidemiologia., Masson., 1997 Barcelona.
Rothman K.J., Epidemiología moderna., Díaz de Santos., 1987 Madrid.
Colimon K-M., Fundamentos de epidemiologia., Díaz de Santos., 1980 Madrid.
Pressat R., Introducción a la demografia., Pirámide., 1975 Madrid.
Martin Zurro A, et al., Manual de atención primária: organización y pautas de actuación en la consulta., Doyma S.A. 2ª edición., 1989 Barcelona.
Piedrola Gil G., Medicina preventiva y salut pública., Salvat. 8ª edició., 1988 Barcelona.
|
|
Complementària |
Hubert G., Guillaume W., Demografía., Pirámide., 1975 Madrid.
Presser E, et al., Diagnóstico de salud y formulación de programas para 1986 en la comunidad floral de navarra., Gobierno de Navarra Departamento de Salud y bienestar., 1986 Navarra.
San Martin H, et al., Epidemiologia, teoría, investigación, práctica., Díaz de Santos S.A., 1986 Madrid.
Armijo-Rojas R., Epidemiología., Interamericana. 2ªedición., 1978 Buenos Aires.
Leguina J., Fundamentos de demográfia., Siglo veintiuno de España, Editores S.A. 4ª edición., 1989 Madrid.
Pineault R, et al., La planificación sanitaria, conceptos, metodos estrategias., Masson S.A. 2ª edición., 1989 Barcelona.
UNED., Salud publica., UNED., 1982 Madrid.
Weeks J.R., Sociologia de la población., Alianza Editorial., 1984 Madrid.
|
Altres Recursos:
Institut d’estadística de Catalunya: http://www.idescat.net
Institut nacional d’estadística: http://ine.es |
|
Altres comentaris |
El primer dia de classe es donarà el calendari de les activitats |
|