Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A2 |
Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials. |
A3 |
Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant. |
A4 |
Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència. |
A5 |
Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient. |
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A8 |
Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència (utilitzant les habilitats). |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A10 |
Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…) |
A11 |
Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…) |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
A13 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera |
A14 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats. |
A15 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut. |
A16 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida. |
A17 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació. |
A18 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar tecnologies i informàtica a les cures de salut. |
A19 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar política nacional i internacional. |
A20 |
capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats) |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B10 |
Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort. |
B11 |
Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B14 |
Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat. |
B15 |
Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os). |
B16 |
Dins del context clínic, capacitat per educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cuidatges de salut i altres treballadors socio-sanitaris. |
B17 |
És conscient dels principis de finançament de cuidatges socio-sanitaris i s'usa els recursos eficientment. |
B18 |
Capacitat per dirigir i coordinador un equip, delegant cuidatges adequadament. |
B19 |
Utilitza críticament les eines d'avaluació i auditoria del cuidatge segons els estàndards de qualitat rellevats. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
B21 |
Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions. |
B22 |
Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió. |
B23 |
Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades. |
B24 |
Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació. |
B25 |
Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient). |
B26 |
Capacitat per representar adequadament la perspectiva del pacient i actuar per evitar abusos. |
B27 |
Capacitat per identificar i tractar comportaments desafiadors. |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Identificar i descriure les característiques estructurals i funcionals de la comunitat, l’organització sociosanitària local, els recursos i les interrelacions amb altres zones, tenint en compte l’estructura sociosanitària bàsic. |
A19
|
B1 B3 B11 B13 B15 B16 B17
|
C4 C5
|
2. Conèixer el funcionament de l’Atenció Primària, les funcions i activitats comunitàries que s’hi fan i el rol que desenvolupa la infermera dintre de l’equip. |
A1 A13 A14 A19
|
B1 B3 B6 B8 B11 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B26
|
C1 C3 C4 C5
|
3. Aplicar els coneixements propis del currículum en l’atenció a l’individu i la família tant en el centre com en el domicili. |
A2 A3 A4 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B8 B9 B10 B11 B13 B14 B16 B17 B18 B19 B20 B21 B22 B23 B24 B25 B26
|
C3 C4 C5
|
4. Desenvolupar un pla de cures a una persona amb problemes de salut crònics. |
A1 A2 A3 A4 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B13 B14 B16 B17 B18 B19 B20 B21 B22 B23 B24 B25 B26 B27
|
C3 C4 C5
|
5. Identificar i donar resposta, en la mesura de les possibilitats, a les necessitats educatives de la persona, família i comunitat, emprant metodologies adients en cada situació en l’àmbit de l’Atenció Primària. |
A1 A2 A3 A4 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17
|
|
|
6. Utilitzar els sistemes de registre propis de l’Atenció primària. |
A7 A17 A18
|
B1 B6 B8 B11 B17 B19 B23 B24
|
C2 C4 C5
|
7. Emprar la metodologia científica apropiada per al disseny i l’aplicació d’intervencions comunitàries dirigides a la promoció de la salut i la prevenció de la malaltia. |
A3 A4 A5 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B13 B14 B16 B17 B18 B19 B20 B21 B22 B23 B24 B25 B26
|
C3 C4 C5
|
8. Aprofundir en la metodologia de recerca en l'àmbit de la salut comunitària |
A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A20
|
|
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: La Comunitat |
Tema 1: La comunitat com a sistema obert. Grups de la comunitat:característiques, classificació, estructura,finalitat. L'acció social. Grups d'ajuda mútua.
Tema 2: Desenvolupament comunitari:Institucions, producció,ritmes de desenvolupament.Desequilibris i desigualtats. La pobresa i la marginació com a font de malaltia. |
Unitat Temàtica II: Sistemes de Salut |
Tema 1: Models i sistemes de salut. Factors que interactuen en l'elecció d'un determinat model.
Tema 2: Sistemes sanitaris: breu evolució històrica.
Tema 3: La evolució del sistema sanitari a l'Estat Espanyol.
Tema 4: La Llei general de Sanitat.
Tema 5: La reforma de l'Atenció Primària de Salut.
Tema 6: El Sistema Sanitari a Catalunya. La Llei d'Ordenació sanitària de Catalunya. La Xarxa Hospitalària d'Utilització Pública.
Tema 7: El Servei Català de la Salut.
Tema 8: El Pla de Salut de Catalunya.
|
Unitat Temàtica III: La Intervenció Comunitària |
Tema 1: Diagnòstic de Salut d'una comunitat.
Tema 2: El model professional de la Infermeria Comunitària.
Tema 3: La Promoció de la Salut.
Tema 4: L'Educació per a la Salut.Models educatius.L'educació grupal. Estrategies educatives.
Tema 5: La consulta d'Infermeria d'Atenció Primària.
Tema 6: L'Atenció Domiciliaria.
Tema 7: Programes d'atenció, prevenció i promoció de la salut.
Tema 8: Les noves tendències en l'atenció d'infermeria a la comunitat. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
40 |
80 |
Seminaris |
|
16 |
8 |
24 |
Treballs |
|
10 |
12 |
22 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
120 |
10 |
130 |
|
Atenció personalitzada |
|
5.5 |
0 |
5.5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'explica l'organització i el programa de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
S'explica la teoria que figura als continguts de l'assignatura. |
Seminaris |
S'aprofundirà en aquells temes relacionats amb l'assignatura que siguin d'actualitat i que poden ser proposats pels mateixos alumnes. |
Treballs |
Els alumnes en grup de quatre com a màxim, faràn un treball de recerca relacionat amb un tema rellevant de l'assignatura. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Pràctiques clíniques a l'àmbit de l'Atenció Primaria de Salut on els alumnes apliquen els coneixements teòrics en els processos de cuidatge a la persona, familia i comunitat. |
|
Atenció personalitzada |
Treballs |
Sessió Magistral |
Seminaris |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Proves objectives de tipus test |
|
Descripció |
Es dona a l'alumne suport, guia i assessorament (individual i al grup) en el seu treball a l'aula, en l'espai acadèmic fora de l'aula, i en les pràctiques clíniques.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Es valorarà l'assistència, la participació i l'exposició de les conclusions. |
10% del valor de la nota |
Treballs |
Es valorarà la pertinença i la utilitat del tema escollit i el diseny metodològic. |
10% del valor de la nota |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Avaluació continua de les activitats de l'alumne mitjançant l'observació directa de la seva tutora o tutor en el centre de pràctiques. |
30% del valor de la nota |
Proves objectives de tipus test |
Prova objectiva |
50% del valor de la nota |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota final de l'assignatura resultarà de la suma de cada una de les parts que han d'estar, obligatoriament, aprovades |
Bàsica |
Roca Roger, Montserrat. Caja López, Carmen. Úbeda Bonet, Inmaculada, Elementos conceptuales para la práctica de la enfermeria comunitaria, Monsa-PRAYMA, 2005
López Casasnovas, Guillem (Dir.), El Sistema Sanitario Español: evolución reciente (1997-1998), Fundación BBVA, 2001
Varios autores, Promoción de la Salud: una antología, Organización Panamericana de la Salud, 1996
Restrepo, Helena E.;Málaga, Hernán, Promoción de la Salud: cómo construir vida saludable, Panamericana, 2001
|
-
PIEDROLA GIL, G. Y cols. Medicina Preventiva y de Salud Pública Masson Salvat 10ª ed. Barcelona 1991
-
SAN MARTIN H. Manual de Salud Pública y Medicina Preventiva. Masson,. Barcelona 1986
-
MARTÍN ZURRO, A y CANO PÉREZ, J.. (dirs) Manual de Atención Primaria, 2ª ed. Barcelona 1989
-
ALFONSO ROCA, MT. y ALVAREZ DARDET (cols). Serie Manuales de Enfermería, Enfermería Comunitaria I. Masson-Salvat, Barcelona 1992 Monografías Clínicas en Atención Primaria. Ed. Doyma. Barcelona 1991
-
VAQUERO, J.L. La Salud Pública del futuro. Piramide. Madrid 1992
-
GENERALITAT DE CATALUNYA. Pla de Salut de la Regió Sanitària de Tortosa. Servei Català de la Salut. Departament de Sanitat i Seguretat Social. Tortosa, 1999-2002
-
OMS: Atención Primaria de Salud. Conferencia Internacional de Alma-Ata. Ginebra, 1978
-
GENERALITAT DE CATALUNYA. Llibre Blanc. Bases per a la integració de la prevenció a la pràctica assistencial. Departament de Sanitat i Seguretat Social. Generalitat de Catalunya. Barcelona 1993
-
MAZARRASSA-GERMAN-SANCHEZ -SÁNCHEZ G-MERELLES- APARICIO. Salud Pública y Enfermería Comunitaria. Biblioteca Enfermería Profesional. McGRAAW-HILL. Interamericana de España. Madrid 1996
-
MINISTERIO DE SANIDAD Y CONSUMO. Colección Sanidad Ambiental. Ministerio de Sanidad y Consumo. Madrid.
-
MARTINEZ NAVARRO, F. Antó J.M. y Cols: Salud Pública. McGraw-Hill Interamericana de España, Madrid 1999.
-
SANCHEZ MORENO, A. y Cols: Enfermería Comunitaria. Actuación en enfermería Comunitaria. Los sistemas y programas de salud. McGraw-Hill Interamericana de España, S.A.V. Madrid 2000
-
RAMOS CALERO E. Enfermeria Comunitária Métodos y Tècnicas. Ediciones DAE (Grupo Paradigma). Madrid 2000
-
Guies de Pràctica Clínica i Material Docent de l’Institut Català de la Sallut
-
Llibre Blanc de les professions sanitàries. Departament de sanitat i Seguretat social. Generalitat de Catalunya. Barcelona 2003.
-
GENERALITAT DE CATALUNYA. Pla de Salut de Catalunya 2002-2005 Departament de Sanitat i Seguretat Social. Barcelona 2003
-
CAJA LÓPEZ, C y LÓPEZ PISA, R.M. (dirs) Serie Manual de Enfermería, Enfermería Comunitaria III. Masson. Barcelona 2003 LUIS RODRIGO, MT. Los Diagnosticos Enfermeros. Masson. Barcelona 2003 |
Complementària |
|
Complementària:
Pàg.www relacionades amb l’assignatura
Altres recursos:
Articles d’actualitat relacionats amb problemes de salut |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA COMUNITÀRIA/18031003 | INFERMERIA COMUNITÀRIA I/18031004 |
|
|