DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INFERMERIA GERIÀTRICA Codi 18031007
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 3 4.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
Adreça electrònica mariajesus.aguaron@urv.cat
mariaantonia.martorell@urv.cat
cristina.ardanuy@urv.cat
misericordia.alarcon@urv.cat
marta.pena@urv.cat
marianeus.fortuny@urv.cat
Professors/es
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
ARDANUY FORTUNY, CRISTINA
ALARCÓN GIRÓN, MISERICORDIA
PEÑA GARCÍA, MARTA
FORTUNY CASAS, MARÍA NEUS
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta és una assignatura troncal que pretén aportar al currículum d'infermera generalista els coneixements, habilitats i actituds necessaris en l'atenció geriàtrica, indistintament de l'escenari on es desenvolupi (hospital, atenció primària, sociosanitari, etc.)

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A5 Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència (utilitzant les habilitats).
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A11 Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B14 Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer les característiques generals del procés d’envelliment humà. A1
C2
C5
2. Descriure les modificacions que es produeixen en la satisfacció de les necessitats de la persona com a conseqüència de l’envelliment. A2
C2
C5
3. Analitzar les conseqüències que te el procés d’envelliment en el manteniment i recuperació de l’estat de salut de la persona gran. A3
C2
C5
4. Especificar les peculiaritats de la malaltia en els ancians. A3
C2
C5
5. Conèixer els recursos socials de la comunitat i els diferents nivells assistencials gerontogeriàtrics. A2
A10
A11
C2
C5
6. Analitzar el rol d’infermeria en l’atenció de les persones grans i la seva família. B4
B8
C2
C5
7. Aplicar el procés d’atenció d’infermeria en el cuidatge de la persona gran i la seva família. A3
A4
A5
A11
A12
A13
B4
B9
B10
C2
C5
8. Desenvolupar les activitats i actituds necessàries per a prestar el cuidatge de forma integral a l’individu ancià, tant en situació de salut com de malaltia. A6
A7
A8
A9
A10
B10
C2
C5
9. Sensibilitzar-se davant l’atenció de les persones grans. A12
C2
C5
10. Donar resposta a les necessitats del vell i la família en els diferents àmbits i nivells assistencials. A2
A9
A10
A11
A12
A13
B9
C2
C5
11. Implicar-se en l’equip interdisciplinar d’atenció geriàtrica. B8
B14
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1 Aspectes introductoris al procés d’envelliment humà.
Bloc 2 Perspectiva cultural i social de la vellesa.
Bloc 3 El vell sa: necessitats bàsiques del vell segons el model de Virginia Henderson.
Bloc 4 El cuidatge geriàtric. Intervencions autònomes en problemes geriàtrics de major repercussió sociosanitària. Les demències.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
29 43.5 72.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 3.75 18.75
Treballs
20 30 50
Presentacions / exposicions
0.3 0 0.3
Seminaris
15 0 15
Resolució de problemes, exercicis
8 2 10
Pràctiques a través de TIC
0 4 4
Fòrums de discussió
0 3 3
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves objectives de tipus test
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa, activitats d’avaluació i seguiment de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició de continguts teòrics amb suport de mitjans audiovisuals. A partir de l’explicació l’alumne haurà de profunditzar i treballar en els temes de forma autònoma.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctica guiada d’anàlisi de casos, lectura de textos, treball en grup a partir de temàtiques diverses proposades a l’aula, debats.
Treballs Realització d’un treball d’avaluació continuada a escollir entre diferents propostes realitzades per la professora.
Presentacions / exposicions Ha de fonamentar-se en una exposició que tracti de fer una síntesi de tot el treball fet. Partirà d’un guió orientador fet de la manera més esquemàtica possible i basat en les parts considerades claus del treball. Les característiques principals han de ser la claredat, la síntesi i el rigor. Cal fer èmfasi en el fet que la presentació oral es durà amb un estricte control del temps.
Seminaris Consistirà en la pràctica guiada a partir d'una proposta concreta realitzada per la professora. Cal remarcar el treball col·laboratiu dels alumnes.
Resolució de problemes, exercicis Pràctica que l'alumne realitza per compte propi i que pretèn la resolució de problemes o exercicis plantejats prèviament a l'aula
Pràctiques a través de TIC Consisteix en l'us que realitza l'alumne de l'entorn virtual moodle per al seguiment de l'assignatura
Fòrums de discussió L'alumne pot participar en diversos fòrums de debat propossats en l'entorn virtual. Aquestos fòrums sorgeixen d'una qüestió a debatre a partir d'una pel·lícula, o bé poden ser arrel de temes i sucesos d'actualitat

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Presentacions / exposicions
Seminaris
Atenció personalitzada
Descripció
Sessió magistral: Es basarà en l’orientació a l’alumne en els seus dubtes com en la cerca bibliogràfica complementària per realitzar el treball autònom d’estudi dels continguts bàsics de l’assignatura. Resolució de problemes, exercicis a l’aula ordinària: Orientació a l’aula individualitzada o grupal, segons el cas, per l’anàlisi del casos, selecció dels textos, resolució dels problemes plantejats a resoldre a l’aula. Resolució de problemes, exercicis, seminaris: Orientació individualitzada o grupal, segons el cas, en relació a les necessitats plantejades per l’alumne. Treballs: Orientació respecte als aspectes formals i de contingut relacionats amb la temàtica específica del treball. Presentacions/exposicions: L’alumne rebrà tutorització respecte a com elaborar el treball per tal de ser presentat de forma oral. Ús de l’entorn virtual: L’alumne ho podrà utilitzar com a mitjà de comunicació amb el professor.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària S’avaluarà a partir del treballs presentats, considerant els aspectes formal i de contingut segons l’especificitat del treball. 5%
Treballs S’avaluarà els exercicis d’avaluació continuada, tenint en compte els criteris formals i de contingut proposats per les activitats. 20%
Presentacions / exposicions Es valorarà la capacitat de síntesi tenint en compte els continguts del tema i el temps disponible per la seva presentació. 10%
Seminaris S'avaluarà el treball presentat que s'haurà realitzat de forma col·laborativa. Es consideren aspectes evaluables tant els de contingut com els formals. 5%
Proves objectives de tipus test Sessió Magistral: S’avaluarà mitjançant una prova escrita. 50%
Altres

Resolució de problemes, exercicis: S'avaluarà a partir dels treballs presentats, considerant els aspectes formal i de contingut segons l'especificitat del treball.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació final té un caràcter sumatiu. En la realització de tos els treballs de l'assignatura cal seguir les normes de presentació facilitades i publicació de la bibliografia segons model Vancouver. El programa pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà a l'aula prèviament.


Fonts d'informació

Bàsica
  • BERGER, L. i MAILLOUX-POIRIER, D. (1989): Personnes âgées. Un approche globale. Démarche de soins par besoins. Etudes Vivantes: Canada.
  • BERGER, L. i MAILLOUX-POIRIER, D. (1991): Soins gériatriques: problèmes complexes et interventions autonomes. Maloine: Quebec.
  • GARCIA, M.; TORRES M.P. i BALLESTEROS, E. (1993): Enfermería Geriátrica. Masson-Salvat: Barcelona.
  • MARTORELL, M.A. (2000): Manual de cuidatge en el procés d’Alzheimer. Servei Lingüístic (ed.), Universitat Rovira i Virgili: Tarragona.
  • ROGERS-SEIDL, F. (1995): Planes de cuidados en enfermería geriátrica. Ed. Científicas y técnicas: Barcelona. Paradigma: Madrid.
  • SAN ROMAN, T. (1990): Vejez y cultura. Hacia los límites del sistema. Fundació Caixa de Pensions: Barcelona.

 

Complementària


Per a cada tema hi haurà una bibliografia específica i unes lectures recomanades, que s’aniran adaptant segons les necessitats especifiques de l’alumne i de l’actualitat científica i social del moment.

Altres recursos:

Videografia, webgrafia. Entorn virtual.

Recomanacions