DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura INFERMERIA MATERNO-INFANTIL Codi 18031008
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
15 4.5 10.5 Troncal Segon Anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MONTES MU?OZ, MARIA JESUS
Adreça electrònica majesus.montes@urv.cat
africa.fortes@urv.cat
amparo.montoya@urv.cat
mariafrancisca.jimenez@urv.cat
mariaaurora.gomez@urv.cat
Professors/es
MONTES MU?OZ, MARIA JESUS
FORTES DEL VALLE, MARIA AFRICA
MONTOYA ALCOLEA, MARIA DESAMPARADOS
JIMENEZ HERRERA, MARIA FRANCISCA
GOMEZ DOMINGUEZ, MARIA AURORA
Web
Descripció general i informació rellevant La qualitat de la assistència a la dona i a la seva família en salut reproductiva és el producte de la capacitat dels professionals que treballen en l’àrea maternal. El coneixement del desenvolupament fisiològic, psicològic i social en les diferents etapes de la dona són el fonament de les cures en infermeria maternal. D’altra banda, els nens des del seu naixement fins arribar a joves adults, constitueixen un grup ben definit de població. Per a que l’atenció dirigida a aquest grup tingui entitat pròpia cal conèixer les etapes de desenvolupament fisiològic, psicològic i social de l’ésser humà des del naixement fins a l’adolescència.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Adquirir els coneixements que permetin tenir cura de les dones en els diferents nivells d’atenció i durant tot el cicle reproductiu, tenint en compte la seva individualitat i el context familiar, social i ambiental. A1
A3
A5
A7
A8
A9
A13
A14
A16
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B8
B11
B15
B17
B22
C2
C5
2. Aprofundir en l’observació, anàlisi i resolució de problemes enfront situacions pràctiques rellevants tant professionals con socials, en els que està implicada la salut reproductiva. A1
A2
A3
A4
A5
A7
A8
A9
A10
A12
A13
A16
A17
A19
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
B13
B15
B20
B22
B24
C2
C5
3. Aplicar les cures d’infermeria que necessita cada individu en les diferents etapes evolutives. A10
A11
B2
B3
B4
B5
B7
B8
B9
B10
B11
B13
B14
B15
B20
B21
B22
B23
B24
B25
C2
C5
4. Conèixer els aspectes bàsics en relació a totes les etapes de la infància, tenint en compte els aspectes biopsicosocials. A1
A13
A14
A16
B1
B3
B4
C2
C5
5. Adquirir actituds i habilitats en la valoració de l’estat de salut dels nenes contribuint a millorar el creixement i desenvolupament de la població infantil. A1
A2
A4
A5
A7
A11
A13
A14
A15
A16
A17
A18
A19
B1
B3
B4
B6
B8
B9
B10
B11
B13
B15
B20
B21
B24
B25
C2
C5
6. Responsabilitzar-se i col•laborar en la realització i aplicació de programes de salut a la infància i de salut reproductiva. A2
A4
A5
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A18
A19
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B14
B18
B24
B25
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 Fonaments d’infermeria maternal.
TEMA 2 Salut sexual i reproductiva.
TEMA 3 Reproducció humana.
TEMA 4 Problemes de salut reproductiva.
TEMA 5 Fonaments de creixement i desenvolupament humà.
TEMA 6 Descripció i cures de salut en les diferents etapes de la infància i adolescència.
TEMA 7 Problemes de salut més freqüents en les diferents etapes de la infància i adolescència.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
40 80 120
Debats
20 20 40
Treballs
6 40 46
Presentacions / exposicions
20 40 60
Pràctiques a laboratoris
20 40 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 20 40
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, presa de contacte, recollida de les expectatives dels alumnes. Informació respecte a la evolució i cronograma de les activitats programa i avaluació.
Sessió Magistral Conceptes teòriques de l’assignatura.
Debats Anàlisis i defensa de temes de actualitat d’interès social relacionats amb l’assignatura.
Treballs Planificació d’un projecte de investigació.
Presentacions / exposicions Exposició oral en grups d’alumnes de un tema de l’assignatura.
Pràctiques a laboratoris Aplicació pràctica simulada de la teoria.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació d’un problema, anàlisi i debat.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Pràctiques a laboratoris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
S’ofereix un horari d’atenció a l’alumnat (personal o per correu electrònic). Seguiments del treballs.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Treball previ, col•laboració i implicació en el grup. 20%
Treballs Recerca prèvia del tema, plantejament del problema i organització de la recerca. 20%
Presentacions / exposicions Aprofundiment del tema, presentació i organització del treball. 20%
Altres

Proves objectives test: Preguntes amb diferents alternatives de resposta.

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes amb problemes d'adaptació al programa tindran altres opcions d'avaluació d'acord amb la professora.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Didona, N A.; Marks MG.; Kumm, R.: Enfermería Maternal. México: McGraw-Hill Interamericana 1997
  • González Merlo, J. Ginecología. Barcelona: Salvat 1997
  • Olds, S.; London,M.; Ladewing, P.;  Enfermeria Maternal I y II. Madrid: 2000
  • Pritchard, A.; Maldonald, P.; Williams Obstetricia. Barcelona: Salvat 2002
  • Seguranyes, G.; Enfermería maternal. Barcelona: Masson Salvat 2000
  • Behrman, KliegmaN, Jenson. Nelson Tratado de pediatría I y II. Madrid: McGraw-Hill- Interamericana: 2000
  • Waechter, E.H. Enfermería pediátrica I y II. Méjico: McGraw-Hill-Interamericana 1993
  • Wong, D.L. Enfermeria pediátrica. Madrid: Mosby/Doyma. 1995

 

 

Complementària

  • Díaz M (Coord) Atención integral de enfermería en el niño y en el adolescente. Madrid. Síntesis. 2002
  • Edege, V. Miller, M. Cuidados de salud a la mujer. Madrid.     Mosby/Doyma. 1995
  • Garcés, B. Manual de procediments i tècniques d’infermeria pediàtrica. Tarragona. Servei de publicacions Universitat Rovira i Virgili. 1998
  • Torrens, Martinez Bueno. Enfermería de la mujer. Madrid. DAE. 2001
  • Vanrell, Iglesias, Cabero. Manual d’Obstetricia i Ginecologia per a pregraduats. Barcelona. Masson. 1996

Recomanacions