Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A2 |
Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials. |
A5 |
Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient. |
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A8 |
Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència (utilitzant les habilitats). |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A10 |
Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…) |
A13 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera |
A14 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats. |
A15 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B11 |
Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats. |
B22 |
Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
1. Comprendre els factors que s'interrelacionen en el procés salut-malaltia i els principals mecanismes responsables de la producció de les malalties seleccionades |
A1 A5
|
B3
|
|
3. Conèixer les proves diagnòstiques i mesures terapèutiques més comuns i la seva significació per a la persona. |
A2
|
B1 B3 B5 B8 B11
|
|
4. Prendre consciència de les respostes d'afrontament en les situacions d'interrelació tractades. |
A7 A9 A15
|
B2 B3 B8 B9 B11 B22
|
|
5. Comprendre com els problemes de salut i tractaments mèdics repercuteixen en la persona en la seva dimensió holística. |
A9 A14
|
B3 B5 B8 B9 B11 B22
|
C3
|
6. Aplicar tècniques o procediments d'infermeria amb mesures de seguretat i habilitat en el laboratori d'experimentació |
A6 A8 A13
|
B1 B8 B11
|
|
7. Aplicar el procés d’infermeria tenint com a base els models i principis del “caring” |
A9 A10
|
B8 B9
|
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I:
Generalitats
|
Introducció a la Infermeria Medicoquirúrgica de l’adult. Proves diagnòstiques. Atenció a la persona amb tractament quirúrgic. Administració de medicaments i responsabilitat infermera. |
Unitat temàtica II:
Aplicació del procés infermer a persones amb les afeccions, tractaments i problemes més comuns.
|
Ferides i traumatismes
Desequilibri electrolític i acid-base
Dolor
Infeccions
Hemorràgies
Càncer
La persona moribunda i família
Situació de xoc
|
Bloc pràctic:
Pràctiques de laboratori/ seminaris/ visites facultatives
|
Manejament de les normes d’asèpsia
Manejament de dosis i administració de fàrmacs
Manejament de material de cures, ferides, embenats i drenatges
Utilització de les eines de valoració del dolor, úlceres i balanç de líquid
Manejament de paràmetres de desequilibri hidroelectrolític i àcid base
Estudi de casos clínics de les situacions estudiades
Observació d’àrees quirúrgiques i diagnòstiques
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
60 |
100 |
Seminaris |
|
14 |
6 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
11 |
10 |
21 |
Pràctiques a laboratoris |
|
47 |
12 |
59 |
Treballs |
|
0 |
35 |
35 |
|
Atenció personalitzada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
6 |
7 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
3 |
6 |
9 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Presentació de les guies d’aprenentatge: objectius, continguts, activitats d’aprenentatge i bibliografia específica per a cada unitat temàtica
|
Sessió Magistral |
Exposició de continguts |
Seminaris |
Dolor. Escales de valoració d’úlceres de decúbit. Càncer. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Tractament quirúrgic. Administració de medicaments i responsabilitat infermera.
Desequilibri electrolític i acid-base
Dolor
|
Pràctiques a laboratoris |
Utilització/ aplicació:
• proves diagnòstiques
• preparació de medicaments i administració de fàrmacs
• càlcul de dosis.
• normes d’asèpsia
• material de cures, ferides, embenats i drenatges
• úlceres i balanç de líquid |
Treballs |
valoració del dolor en 2 casos
estudi de casos clínics de les situacions estudiades
observació de camp d’àrees quirúrgiques i diagnòstiques
|
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a laboratoris |
Atenció personalitzada |
Proves pràctiques |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves objectives de tipus test |
|
Descripció |
Orientació dels treballs individualitzats i resolució de dubtes. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes |
10%
S'ha de superat en un 75% |
Proves pràctiques |
Demostració en laboratori de continguts teòrics i teòrics-pràctics |
15% |
Proves objectives de preguntes curtes |
2 proves sobre els continguts desenvolupats a classe |
25% |
Proves objectives de tipus test |
2 provas objectives sobre els conceptes desenvolupats a clase |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
-
- Lewis S.M. Enfermeria medicoquirurgica: valoración y cuidado de problemas clínicos. Madrid: Elsevier; 2004
Complementària
-
Enfermería Oncológica. Pamplona: Eunsa; 1995
-
Grimes D. Enfermedades infecciosas. Barcelona: Mosby/Doyma Libros; 1994
-
MacCaffery M. Dolor: manual clínico para la práctica de enfermería. Barcelona: Ediciones Científicas y Técnicas, Salvat; 1992
-
Santos B, Guerrero MD (coords) Administración de medicamentos: teoría y práctica. Madrid: Díaz de Santos; 1994
-
Soldevilla Agreda J, Torra Bou J.E. (coords) Atención integral de las heridas crónicas. Madrid: SPA; 2004
Altres recursos
- Guies d’Aprenentatge: contenen els objectius, continguts, activitats d’aprenentatge i bibliografia específica per a cada unitat temàtica
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA I/18031011 | PRACTICUM MEDICOQUIRÚRGIC II/18031014 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES I/18031002 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18031016 | FONAMENTS D'INFERMERIA/18031019 |
|
|