DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA Codi 18031010
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
10.5 4.5 6 Troncal Primer Anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
TIÓ MOLIST, CARMEN
Adreça electrònica msagrario.acebedo@urv.cat
carmen.tio@urv.cat
amparo.montoya@urv.cat
mariaaurora.gomez@urv.cat
marta.hinojosa@urv.cat
mariajose.castillo@urv.cat
Professors/es
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
TIÓ MOLIST, CARMEN
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
GÓMEZ DOMÍNGUEZ, MARÍA AURORA
HINOJOSA JULLIAN, MARTA
CASTILLO CEPERO, MARIA JOSE
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A5 Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència (utilitzant les habilitats).
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
A14 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats.
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Comprendre els factors que s'interrelacionen en el procés salut-malaltia i els principals mecanismes responsables de la producció de les malalties seleccionades A1
A5
B3
3. Conèixer les proves diagnòstiques i mesures terapèutiques més comuns i la seva significació per a la persona. A2
B1
B3
B5
B8
B11
4. Prendre consciència de les respostes d'afrontament en les situacions d'interrelació tractades. A7
A9
A15
B2
B3
B8
B9
B11
B22
5. Comprendre com els problemes de salut i tractaments mèdics repercuteixen en la persona en la seva dimensió holística. A9
A14
B3
B5
B8
B9
B11
B22
C3
6. Aplicar tècniques o procediments d'infermeria amb mesures de seguretat i habilitat en el laboratori d'experimentació A6
A8
A13
B1
B8
B11
7. Aplicar el procés d’infermeria tenint com a base els models i principis del “caring” A9
A10
B8
B9

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I:

Generalitats
Introducció a la Infermeria Medicoquirúrgica de l’adult. Proves diagnòstiques. Atenció a la persona amb tractament quirúrgic. Administració de medicaments i responsabilitat infermera.
Unitat temàtica II:

Aplicació del procés infermer a persones amb les afeccions, tractaments i problemes més comuns.
Ferides i traumatismes
Desequilibri electrolític i acid-base
Dolor
Infeccions
Hemorràgies
Càncer
La persona moribunda i família
Situació de xoc
Bloc pràctic:

Pràctiques de laboratori/ seminaris/ visites facultatives
Manejament de les normes d’asèpsia
Manejament de dosis i administració de fàrmacs
Manejament de material de cures, ferides, embenats i drenatges
Utilització de les eines de valoració del dolor, úlceres i balanç de líquid
Manejament de paràmetres de desequilibri hidroelectrolític i àcid base
Estudi de casos clínics de les situacions estudiades
Observació d’àrees quirúrgiques i diagnòstiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
40 60 100
Seminaris
14 6 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
11 10 21
Pràctiques a laboratoris
47 12 59
Treballs
0 35 35
 
Atenció personalitzada
1.5 0 1.5
 
Proves pràctiques
1 6 7
Proves objectives de preguntes curtes
3 6 9
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Presentació de les guies d’aprenentatge: objectius, continguts, activitats d’aprenentatge i bibliografia específica per a cada unitat temàtica
Sessió Magistral Exposició de continguts
Seminaris Dolor. Escales de valoració d’úlceres de decúbit. Càncer.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Tractament quirúrgic. Administració de medicaments i responsabilitat infermera.
Desequilibri electrolític i acid-base
Dolor
Pràctiques a laboratoris Utilització/ aplicació:
• proves diagnòstiques
• preparació de medicaments i administració de fàrmacs
• càlcul de dosis.
• normes d’asèpsia
• material de cures, ferides, embenats i drenatges
• úlceres i balanç de líquid
Treballs valoració del dolor en 2 casos
estudi de casos clínics de les situacions estudiades
observació de camp d’àrees quirúrgiques i diagnòstiques

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Proves pràctiques
Proves objectives de preguntes curtes
Proves objectives de tipus test
Descripció
Orientació dels treballs individualitzats i resolució de dubtes.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes 10%
S'ha de superat en un 75%
Proves pràctiques Demostració en laboratori de continguts teòrics i teòrics-pràctics 15%
Proves objectives de preguntes curtes 2 proves sobre els continguts desenvolupats a classe 25%
Proves objectives de tipus test 2 provas objectives sobre els conceptes desenvolupats a clase 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Bàsica

  • Long B, Phipps W, Cassmeyer V.L. (eds). Enfermería medicoquirúrgica: un enfoque del proceso de enfermería. Madrid: Harcourt; 1999
  • Lewis S.M. Enfermeria medicoquirurgica: valoración y cuidado de problemas clínicos. Madrid: Elsevier; 2004

Complementària

  •  Enfermería Oncológica. Pamplona: Eunsa; 1995
  • Grimes D. Enfermedades infecciosas. Barcelona: Mosby/Doyma Libros; 1994
  •  MacCaffery M. Dolor: manual clínico para la práctica de enfermería. Barcelona: Ediciones Científicas y Técnicas, Salvat; 1992
  •  Santos B, Guerrero MD (coords) Administración de medicamentos: teoría y práctica. Madrid: Díaz de Santos; 1994
  • Soldevilla Agreda J, Torra Bou J.E. (coords) Atención integral de las heridas crónicas. Madrid: SPA; 2004

Altres recursos

  • Guies d’Aprenentatge: contenen els objectius, continguts, activitats d’aprenentatge i bibliografia específica per a cada unitat temàtica
Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA I/18031011
PRACTICUM MEDICOQUIRÚRGIC II/18031014

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES I/18031002
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18031016
FONAMENTS D'INFERMERIA/18031019