DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA I Codi 18031011
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
15 6 9 Troncal Segon Anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
Adreça electrònica msagrario.acebedo@urv.cat
carmen.tio@urv.cat
mariateresa.sole@urv.cat
marta.hinojosa@urv.cat
marialuisa.fortes@urv.cat
Professors/es
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
TIÓ MOLIST, CARMEN
SOLÉ BAIGES, MARIA TERESA
HINOJOSA JULLIAN, MARTA
FORTES VALLE, MARIA LUISA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura IMQ de l'adult I és la segona part de la matèria d'Infermeria Medicoquirúrgica, en ella es desenvolupen l’aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en la resposta cardiovascular/ respiratòria, nutricional i d’eliminació.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència (utilitzant les habilitats).
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Identificar la situació de salut i malaltia i els aspectes epidemiològics, fisiopatològics, psicològics, socials i econòmic que influeixen en las situacions a estudi. A1
A3
B1
2. Reconèixer la manera de com viu i experimenta la persona i la seva família la malaltia i tractaments... i la incidència que té en la seva vida. A10
A12
B9
B20
B22
C3
3. Planificar el cuidatge posant especial èmfasis en el benestar i el confort, l’ètica i l’estètica d’una manera acurada i sensible. A2
A9
A12
B8
B9
B10
4. Prendre part en la resolució de les situacions a estudi plantejades. B1
B2
B3
B5
B8
C3
5. Aplicar tècniques o procediments d’infermeria amb mesures de seguretat i habilitat en el laboratori d’experimentació. A6
A8
6.Aplicar el procés d’infermeria tenint com a base els models i principis del “caring” (ambient curatiu, cuidatge afectiu, sostenir l’esperança, ajudar en les necessitats bàsiques amb sentit intencional, respectar el sistema de creences i valors, suport en l’expressió emocional i romandre en el marc de referència de l’altre). A9
A12
B8
B9
C3

Continguts
Tema Subtema
1. Problemes clínics que interfereixen en l'oxigenació:


- l'adult amb problemes clínics
respiratoris
Hàbits i estils de vida que influeixen en la cobertura de la necessitat de respirar.
Problemes de salut més prevalents: insuficiència respiratòria, asma, MPOC, pneumònia, pneumotòrax, vessament pleural, càncer de pulmó
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malaltia respiratoria prevalent en els diferents àmbits de atenció.
- Valoració: exploració respiratòria, valoració clínica, exploració de necessitats afectades i de l’impacte sociocultural.
- Gestió del cuidatge al adult amb malaltia respiratòria aguda i crònica
- Gestió del cuidatge durant els mètodes diagnòstics: espirometria, gasometria arterial, broncoscòpia, cultiu d’esput.
- Gestió del cuidatge durant el tractament amb: tabaquisme, drenatge postural, teràpia inhalatòria, oxigenoteràpia, fisioteràpia respiratòria, exercicis respiratoris, drenatge toràcic.
- El confort i la qualitat de vida en el malalt respiratori crònic.
- El cuidatge en situacions particulars.
- l’adult amb problemes clínics cardiovasculars Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta cardiovascular.
Problemes de salut més prevalents: cardiopatia isquèmica, insuficiència cardíaca, HTA, malaltia vascular perifèrica.
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malaltia cardiovascular prevalent en els diferents àmbits de atenció.
- Valoració: exploració cardiovascular, valoració clínica, exploració de necessitats afectades i de l’impacte sociocultural.
- Gestió del cuidatge en situacions agudes i cròniques.
- Gestió del cuidatge en els mètodes diagnòstics: ECG, coronariografia
- Gestió del cuidatge durant el tractament amb: fibrinolítics, angioplàstia coronària, úlceres vasculars.
- El confort i la qualitat de vida en el malalt respiratori crònic
- El cuidatge en situacions particulars.
2. Problemes clínics que interfereixen en la nutrició i eliminació


- l'adult amb
problemes clínics digestius
Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta digestiva.
Problemes de salut més prevalents: la malnutrició, disfàgies, úlcus pèptic, trastorns inflamatoris i obstructius, malaltia inflamatòria intestinal, càncer digestiu.
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malnutrició i amb malaltia digestiva en els diferents àmbits d’atenció.
Valoració: exploració física, valoració clínica, exploració de les necessitats afectades, de l’impacte sociocultural.
- Gestió del cuidatge en situacions agudes
- Gestió del cuidatge en els mètodes diagnòstics: endoscòpies, radiografies del trànsit intestinal, anàlisis clínics.
- Gestió del cuidatge durant el tractament amb: control dietètic, nutrició artificial, drenatges, pre i postoperatori.
- Educació/informació a l’adult i família per a harmonitzar la qualitat de vida i la gestió del tractament de les disfàgies i les ostomies.
- El cuidatge en situacions particulars.
- l’adult amb problemes clínics metabòlics i endocrins Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta metabòlica i endocrina
Problemes de salut més prevalents: hepatitis, cirrosis i càncer; diabetis mellitus; hipo i hipertiroïdisme.
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malaltia metabòlica i endocrina en els diferents àmbits d’atenció.
- Valoració: Exploració física , valoració clínica i exploració de necessitats afectades i de l’impacte sociocultural.
- Gestió del cuidatge en situacions agudes i cròniques
- Gestió del cuidatge en els mètodes diagnòstics: biòpsia hepàtica, anàlisis clínics.
- Gestió del cuidatge durant el tractament: insulina, control dietètic, i complicacions agudes i cròniques
- Educació/informació a l’adult i família per harmonitzar la qualitat de vida i la gestió del tractament de la diabetis.
- El cuidatge en situacions particulars.
- l’adult amb problemes clínics nefrològics i urinaris Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta en la eliminació urinària
Problemes de salut més prevalents: Insuficiència renal aguda i crònica, trastornes obstructius, infeccions, incontinència, retenció
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malaltia per trastorns en l’ eliminació urinària en els diferents àmbits d’atenció
- Valoració: Exploració física, valoració clínica i exploració de necessitats
afectades i de l’impacte sociocultural
- Gestió del cuidatge en els mètodes diagnòstics: radiodiagnòstic, anàlisi clínics.
- Gestió del cuidatge durant el tractament amb: control dietètic, diàlisis, pre i postoperatori, urostomies, drenatge
- Educació/informació a l’adult i família per a harmonitzar la qualitat de vida i la gestió del tractament de diàlisis i situacions d’incontinència
- El cuidatge en situacions particulars agudes i cròniques.
3. Bloc pràctic: Pràctiques de laboratori i seminaris Gestió del cuidatge davant:
- Manejament la via aèria: valoració respiratòria, fisioteràpia respiratòria, exercicis respiratoris, oxigenoteràpia, teràpia inhalatòria, vies aèries artificials, aspiració de secrecions.
- Punció arterial i valoració de gasos sanguinis
- Drenatge toràcic
- Tabaquisme
- Electrocardiografia
- Suport Vital bàsic
- Valoració nutricional
- Sondatge nasogàstric
- Diabetis: estudi de casos
- Cuidatge del peu diabètic
- Manejament de ostomies
- Sondatge vesical
- Tractament d’úlceres vasculars
- Estudi de casos en les diferents situacions clíniques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
28 42 70
Seminaris
40 60 100
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
24 28.8 52.8
Pràctiques a laboratoris
20 10 30
Estudis previs
18 9 27
Resolució de problemes, exercicis
24 28.8 52.8
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
2 15 17
Proves objectives de preguntes curtes
2.5 15 17.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Presentació de les guies d’Aprenentatge: contenen els objectius, continguts, activitats d’aprenentatge i bibliografia específica per a cada unitat temàtica.
Sessió Magistral Classes explicatives i participatives.
Seminaris Valoració respiratòria, valoració nutricional, nutrició artificial, tabaquisme, la persona diabètica, la persona amb ostomia. El peu diabètic. Tractament d’úlceres vasculars.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis per fomentar la reflexió (exercicis de para i pensa, i para i sent). Exercicis sobre estils de vida saludables i factors de risc de las situacions a estudi.
Exercicis sobre els problemes prevalents i intervencions infermeres en les diferents situacions estudiades.
Estudi de casos en ABP.
Pràctiques a laboratoris Demostracions pràctiques i assaig d’habilitats de fisioteràpia respiratòria, oxigenoteràpia, teràpia inhalatòria, vies aèries artificials, aspiració de secrecions, ECG, punció arterial, RCP, sondatge nasogàstric i sondatge vesical.
Estudis previs Cerca, lectura i treball individual dels casos a estudi per aportar al treball de grup.
Resolució de problemes, exercicis Posta en comú i debat del treball de grup.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a laboratoris
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Sessió magistral: tutorització individualitzada per resoldre dubtes. Resolució de problemes i exercicis a l’aula Seguiment i orientació individual o en grup del treball proposat a l’aula. Tutories dels grups de treball com element d’aprenentatge i autoevaluació. Pràctiques a laboratori/Seminaris: tutorització individualitzada per adquirir habilitats.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris 1 prova de pregunta curta sobre la resolució de casos plantejats a classe en seminaris (inclou aprenentatge de coneixements teòrics i pràctics i raonament crític) 20%
Pràctiques a laboratoris Assistència als tallers pràctics i seminaris sobre temes monogràfics. L’alumne comptarà amb una fitxa d’avaluació de les diferents activitats a l’inici del curs. En cas de no assolir l’apte queda a criteri de les professores demanar un treball o una prova. Apte en el 80% de les activitats programades
Resolució de problemes, exercicis Treball tutoritzat individual o grupal sobre resolució de casos. Mínim 1 tutoria per cas treballat. 10%
Proves objectives de tipus test 4 proves objectives eliminatòries sobre els conceptes desenvolupats a classe (se supera amb un mínim de 6).

2 proves dels continguts no superats prèviament.
50%
Proves objectives de preguntes curtes 1 prova de pregunta curta sobre la resolució de casos treballats i tutoritzat (inclou aprenentatge de coneixements teòrics i pràctics i raonament crític). 20%
Altres

Aportacions de materials i informació sobre els continguts que es van treballant a l'aula.

Fins el 10%
i és opcional per millorar la nota
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aportacions de materials i informació sobre els continguts que es van treballant a l'aula.Fins el 10% i és opcional per millorar la nota


Fonts d'informació

Bàsica

-        Beare,P.G.; Myers, J.L. Enfermería Medicoquirúrgica. Madrid: Harcourt Brace De España, 1999.

-        Lewis S.M. Enfermeria Medicoquirurgica: Valoracion Y Cuidado De Problemas Clinicos. Madrid: Elsevier; 2004

-        Long B, Phipps W, Cassmeyer V.L. (Eds). Enfermería Medicoquirúrgica : Un Enfoque Del Proceso De Enfermería. Madrid: Harcourt; 1999

-        Piriz R; De La Fuente M Enfermeria Medico-Quirúrgica.  Madrid, Ediciones Dae  2001

 

Complementària

Bibliografia específica per  cada unitat temàtica les trobarà l’alumne en les guies didàctiques.

Altres recursos:

Guies didàctica per cada unitat temàtica: contenen els objectius, continguts, activitats d’aprenentatge i bibliografia.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18031010

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
FARMACOLOGIA/18031017
NUTRICIÓ I DIETÈTICA EN INFERMERIA/18031018
CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES II/18031021

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18031010
FONAMENTS D'INFERMERIA/18031019