DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA I Codi 18031011
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
15 6 9 Troncal Segon Anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
Adreça electrònica msagrario.acebedo@urv.cat
carmen.tio@urv.cat
virtudes.rodero@urv.cat
mariaaurora.gomez@urv.cat
carmen.ortega@urv.cat
mariateresa.sole@urv.cat
0
mariajose.castillo@urv.cat
maria.sevilla@urv.cat
Professors/es
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
TIÓ MOLIST, CARMEN
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
GÓMEZ DOMÍNGUEZ, MARÍA AURORA
ORTEGA SEGURA, CARMEN
SOLÉ BAIGES, MARIA TERESA
HINOJOSA JULIAN, MARTA
CASTILLO CEPERO, MARIA JOSE
SEVILLA CASADO, MARÍA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura IMQ de l'adult I és la segona part de la matèria d'Infermeria Medicoquirúrgica, en ella es desenvolupen l’aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en la resposta cardiovascular/ respiratòria, nutricional i d’eliminació.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència (utilitzant les habilitats).
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Desenvolupar la capacitat d'aplicar i extrapolar els continguts i procediments apresos a les diferents situacions de la pràctica. A1
A13
B1
B8
B22
C5
Comprendre els processos de presa de decisions i de construcció de cuidatges segons la complexitat de la situació. A12
B2
B3
C3
Adquirir recursos per realitzar els actes de cures tenint en compte la seguretat, el benestar i la dignitat de la persona, la família i la comunitat. A6
A7
A8
B2
B3
C3
Desenvolupar les actituds de relació mantenint un compromís professional en l'acte de les cures. A7
A9
B20
C3
C5
Construir coneixements a partir de l'anàlisi i de la reflexió des de l'acció A12
A13
B1
B2
B3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Problemes clínics que interfereixen en l'oxigenació:


- l'adult amb problemes clínics
respiratoris
Hàbits i estils de vida que influeixen en la cobertura de la necessitat de respirar.
Problemes de salut més prevalents: insuficiència respiratòria, asma, MPOC, pneumònia, pneumotòrax, vessament pleural, càncer de pulmó
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malaltia respiratoria prevalent en els diferents àmbits de atenció.
- Valoració: exploració respiratòria, valoració clínica, exploració de necessitats afectades i de l’impacte sociocultural.
- Gestió del cuidatge al adult amb malaltia respiratòria aguda i crònica
- Gestió del cuidatge durant els mètodes diagnòstics: espirometria, gasometria arterial, broncoscòpia, cultiu d’esput.
- Gestió del cuidatge durant el tractament amb: tabaquisme, drenatge postural, teràpia inhalatòria, oxigenoteràpia, fisioteràpia respiratòria, exercicis respiratoris, drenatge toràcic.
- El confort i la qualitat de vida en el malalt respiratori crònic.
- El cuidatge en situacions particulars.
- l’adult amb problemes clínics cardiovasculars Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta cardiovascular.
Problemes de salut més prevalents: cardiopatia isquèmica, insuficiència cardíaca, HTA, malaltia vascular perifèrica.
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malaltia cardiovascular prevalent en els diferents àmbits de atenció.
- Valoració: exploració cardiovascular, valoració clínica, exploració de necessitats afectades i de l’impacte sociocultural.
- Gestió del cuidatge en situacions agudes i cròniques.
- Gestió del cuidatge en els mètodes diagnòstics: ECG, coronariografia
- Gestió del cuidatge durant el tractament amb: fibrinolítics, angioplàstia coronària, úlceres vasculars.
- El confort i la qualitat de vida en el malalt respiratori crònic
- El cuidatge en situacions particulars.
2. Problemes clínics que interfereixen en la nutrició i eliminació


- l'adult amb
problemes clínics digestius
Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta digestiva.
Problemes de salut més prevalents: la malnutrició, disfàgies, úlcus pèptic, trastorns inflamatoris i obstructius, malaltia inflamatòria intestinal, càncer digestiu.
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malnutrició i amb malaltia digestiva en els diferents àmbits d’atenció.
Valoració: exploració física, valoració clínica, exploració de les necessitats afectades, de l’impacte sociocultural.
- Gestió del cuidatge en situacions agudes
- Gestió del cuidatge en els mètodes diagnòstics: endoscòpies, radiografies del trànsit intestinal, anàlisis clínics.
- Gestió del cuidatge durant el tractament amb: control dietètic, nutrició artificial, drenatges, pre i postoperatori.
- Educació/informació a l’adult i família per a harmonitzar la qualitat de vida i la gestió del tractament de les disfàgies i les ostomies.
- El cuidatge en situacions particulars.
- l’adult amb problemes clínics metabòlics i endocrins Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta metabòlica i endocrina
Problemes de salut més prevalents: hepatitis, cirrosis i càncer; diabetis mellitus; hipo i hipertiroïdisme.
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malaltia metabòlica i endocrina en els diferents àmbits d’atenció.
- Valoració: Exploració física , valoració clínica i exploració de necessitats afectades i de l’impacte sociocultural.
- Gestió del cuidatge en situacions agudes i cròniques
- Gestió del cuidatge en els mètodes diagnòstics: biòpsia hepàtica, anàlisis clínics.
- Gestió del cuidatge durant el tractament: insulina, control dietètic, i complicacions agudes i cròniques
- Educació/informació a l’adult i família per harmonitzar la qualitat de vida i la gestió del tractament de la diabetis.
- El cuidatge en situacions particulars.
- l’adult amb problemes clínics nefrològics i urinaris Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta en la eliminació urinària
Problemes de salut més prevalents: Insuficiència renal aguda i crònica, trastornes obstructius, infeccions, incontinència, retenció
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malaltia per trastorns en l’ eliminació urinària en els diferents àmbits d’atenció
- Valoració: Exploració física, valoració clínica i exploració de necessitats
afectades i de l’impacte sociocultural
- Gestió del cuidatge en els mètodes diagnòstics: radiodiagnòstic, anàlisi clínics.
- Gestió del cuidatge durant el tractament amb: control dietètic, diàlisis, pre i postoperatori, urostomies, drenatge
- Educació/informació a l’adult i família per a harmonitzar la qualitat de vida i la gestió del tractament de diàlisis i situacions d’incontinència
- El cuidatge en situacions particulars agudes i cròniques.
3. Bloc pràctic: Pràctiques de laboratori i seminaris Gestió del cuidatge davant:
- Manejament la via aèria: valoració respiratòria, fisioteràpia respiratòria, exercicis respiratoris, oxigenoteràpia, teràpia inhalatòria, vies aèries artificials, aspiració de secrecions.
- Punció arterial i valoració de gasos sanguinis
- Drenatge toràcic
- Tabaquisme
- Electrocardiografia
- Suport Vital bàsic
- Valoració nutricional
- Sondatge nasogàstric
- Diabetis: estudi de casos
- Cuidatge del peu diabètic
- Manejament de ostomies
- Sondatge vesical
- Tractament d’úlceres vasculars
- Estudi de casos en les diferents situacions clíniques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
28 42 70
Seminaris
40 60 100
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
24 28.8 52.8
Pràctiques a laboratoris
20 10 30
Estudis previs
18 9 27
Resolució de problemes, exercicis
24 28.8 52.8
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
2 15 17
Proves objectives de preguntes curtes
2.5 15 17.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Presentació de les guies d’Aprenentatge: contenen els objectius, continguts, activitats d’aprenentatge i bibliografia específica per a cada unitat temàtica.
Sessió Magistral Classes explicatives i participatives.
Seminaris Valoració respiratòria, valoració nutricional, nutrició artificial, tabaquisme, la persona diabètica, la persona amb ostomia. El peu diabètic. Tractament d’úlceres vasculars.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis per fomentar la reflexió (exercicis de para i pensa, i para i sent). Exercicis sobre estils de vida saludables i factors de risc de las situacions a estudi.
Exercicis sobre els problemes prevalents i intervencions infermeres en les diferents situacions estudiades.
Estudi de casos en ABP.
Pràctiques a laboratoris Demostracions pràctiques i assaig d’habilitats de fisioteràpia respiratòria, oxigenoteràpia, teràpia inhalatòria, vies aèries artificials, aspiració de secrecions, ECG, punció arterial, RCP, sondatge nasogàstric i sondatge vesical.
Estudis previs Cerca, lectura i treball individual dels casos a estudi per aportar al treball de grup.
Resolució de problemes, exercicis Posta en comú i debat del treball de grup.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a laboratoris
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Sessió magistral: tutorització individualitzada per resoldre dubtes. Resolució de problemes i exercicis a l’aula Seguiment i orientació individual o en grup del treball proposat a l’aula. Tutories dels grups de treball com element d’aprenentatge i autoevaluació. Pràctiques a laboratori/Seminaris: tutorització individualitzada per adquirir habilitats.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Assistència als seminaris sobre temes monogràfics. L’alumne comptarà amb una fitxa d’avaluació de les diferents activitats a l’inici del curs. En cas de no assolir l’apte queda a criteri de les professores demanar un treball o una prova. Apte en el 80% de les activitats programades i una puntuació del 5%
Pràctiques a laboratoris Assistència als tallers pràctics sobre temes monogràfics. L’alumne comptarà amb una fitxa d’avaluació de les diferents activitats a l’inici del curs. En cas de no assolir l’apte queda a criteri de les professores demanar un treball o una prova. Apte en el 80% de les activitats programades i una puntuació del 5%
Resolució de problemes, exercicis Treball tutoritzat individual o grupal sobre resolució de casos. Mínim 1 tutoria per cas treballat. 10%
Proves objectives de tipus test 3 proves objectives eliminatòries sobre els conceptes desenvolupats a classe.
40%

Per fer la nota mitjana les 3 proves han d'estar superades
Proves objectives de preguntes curtes 2 proves de pregunta curta sobre la resolució de casos plantejats a classe en seminaris (inclou aprenentatge de coneixements teòrics i pràctics i raonament crític) 40%

Per fer la nota mitjana les 2 proves han d'estar superades
Altres

Aportacions de materials i informació sobre els continguts que es van treballant a l'aula.

Fins el 10%
i és opcional per millorar la nota
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aportacions de materials i informació sobre els continguts que es van treballant a l'aula.Fins el 10% i és opcional per millorar la nota


Fonts d'informació

Bàsica

Bàsica

  • Brunner y Suddarth ; S Smeltzer, B´G. Bare. Enfermería medicoquirúrgica:   McGraw-Hill Interamericana, 2005 10ª ed.                                                                        
  • Lewis S.M. Enfermeria Medicoquirurgica: Valoracion Y Cuidado De Problemas Clinicos. Madrid: Elsevier; 2004
  • Long B, Phipps W, Cassmeyer V.L. (Eds). Enfermería Medicoquirúrgica : Un Enfoque Del Proceso De Enfermería. Madrid: Harcourt; 1999
  • Piriz R; De La Fuente M Enfermeria Medico-Quirúrgica.  Madrid, Ediciones Dae  2001

Altres recursos

  • Guies d’Aprenentatge: contenen els objectius, continguts, activitats d’aprenentatge i bibliografia específica per a cada unitat temàtica

Complementària

Bibliografia específica per  cada unitat temàtica les trobarà l’alumne en les guies didàctiques.

Altres recursos:

Guies didàctica per cada unitat temàtica: contenen els objectius, continguts, activitats d’aprenentatge i bibliografia.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18031010

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
FARMACOLOGÍA/18031017
NUTRICIÓ I DIETÈTICA EN INFERMERIA/18031018
CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES II/18031021

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18031010
FONAMENTS D'INFERMERIA/18031019
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent