DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA II Codi 18031012
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
12 4.5 7.5 Troncal Tercer Anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
AGUARON GARCIA, MARIA JESUS
Adreça electrònica flor.saez@urv.cat
mariajesus.aguaron@urv.cat
roser.ricoma@urv.cat
mariaantonia.martorell@urv.cat
mariafrancisca.jimenez@urv.cat
mariaaurora.gomez@urv.cat
lourdes.rubio@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
Professors/es
SAEZ VAY, FLORENCIA
AGUARON GARCIA, MARIA JESUS
RICOMA MUNTANE, MARIA DEL ROSER
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
JIMENEZ HERRERA, MARIA FRANCISCA
GOMEZ DOMINGUEZ, MARIA AURORA
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACION
Web
Descripció general i informació rellevant La Infermeria Medicoquirúrgica (IMQ) és una matèria que s'ocupa de desenvolupar els coneixements dels cuidatges infermers a la persona adulta amb problemes de salut. La finalitat d'aquesta matèria es posar a l'alumne enfront de continguts i situacions per afavorir l’aprenentatge de tal manera què: - Valori els factors que han influit en el procés-malaltia. - Analitzi la forma en què les alteracions afecten la persona i comprengui l'acció dels tractaments en relació amb les manifestacions d'aquestes alteracions, així com la incidència de les activitats de la vida quotidiana en els tractaments i viceversa. ­ Treballi sobre la manera d'ajudar a compensar i/o estimular o acompanyar tenint en compte la resposta de la persona i l'evolució de la situació en el temps. ­ Orienti en les modificacions que afavoreixen un bon estat de salut i una millor qualitat de vida. Aquesta matèria es desenvolupa al llarg dels tres cursos acadèmics i s'organitza en tres assignatures: Introducció a la Infermeria Medicoquirúrgica, Infermeria Medicoquirúrgica de l’Adult I i Infermeria Medicoquirúrgica de l’Adult II.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Identificar la situació de salut i malaltia i els aspectes epidemiològics, fisiopatològics, psicològics, socials, econòmic I tractaments que influeixen en els problemes de salut tractes. A1
A2
A3
B1
B8
C1
2. Comprendre les dificultats / incapacitats de les persones afectades de malalties agudes i cròniques. A1
A7
A9
B20
B24
C3
3. Analitzar dades per aprendre a identificar les dificultats i les respostes d’afrontament de la persona/ família en les situacions presentades. A1
A5
A10
A12
A14
B2
B3
B24
C3
4. Planificar cuidatges adients a la persona i a la situació, fomentant la seva participació en el procés. A2
A3
A5
A6
A14
B2
B9
B24
5. Realitzar els cuidatges d’infermeria fomentant la dignitat i el compromís ètic amb el malalt i família. A7
C5
6. Aplicar tècniques o procediments d’infermeria amb mesures de seguretat i habilitat en el laboratori d’experimentació. A6
A8
7. Prendre consciència de la importància del rol autònom de la infermera a l’àmbit hospitalari com cuidadora principal. B1
B12
B13

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica IV: Necessitats de moviment, exercici i postura adequada Aplicació del procés infermer a les persones amb afectació d'aquesta necessitat.
1. Valoració física, cognitiva, mental i psicològica de la persona i la seva família. Hàbits i estils de vida que influeixen en el moviment i exercici. Procediments diagnòstics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents. 2. Alteració de la mobilitat per afectació de la consciència. Valoració i intervenció terapèutica
3. Processos aguts que afecten el sistema musculoesquelètic i alteren la mobilitat. Valoració i intervenció terapèutica
4. Processos aguts i crònics que alteren la transmissió nerviosa i afecten la mobilitat. Valoració i intervenció terapèutica
Unitat temàtica V: Necessitat de seguretat
Aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en la seguretat.
1. Valoració. Hàbits i estils de vida que influeixen en la seguretat. Procediments diagnostics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents.
2. Processos que interfereixen en la seguretat per lesions tèrmiques.
Processos que interfereixen en la resposta defensiva per afectació del sistema immunològic
Unitat temàtica VI: Necessitat de comunicació
Aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en la comunicació per afectació sensoperceptiva.
1. Valoració. Hàbits i estils de vida que influeixen en la sensopercepció. Procediments diagnostics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents.
2. Processos que interfereixen en la comunicació per afectació auditiva. Valoració i intervenció terapèutica.
3. Processos que interfereixen en la comunicació per afectació visual. Valoració i intervenció terapèutica.
4. Processos que interfereixen en la comunicació per afectació de la veu. Valoració i intervenció terapèutica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
38 76 114
Seminaris
30 9 39
Pràctiques a laboratoris
17 10 27
Treballs
0 40 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 2 10
Pràctiques externes (de camp/sortides)
5 0 5
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Sessió Magistral Classes explicatives i participatives.
Seminaris Valoració neurològica, valoració del nivell de consciència, Exposició d’experiències personals relacionades amb els temes per part d’afectats i debat, cineforum, taules rodones, SIDA, cremats.
Pràctiques a laboratoris Demostracions pràctiques i assaig d’habilitats d’embenats, cuidatges al pacient amb tracció, mobilització a malalts amb limitacions de moviment.
Treballs Treball individual, tutoritzat relacionat amb els continguts de la matèria.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis de “para i pensa” i exercicis de “para i sent”. Exercicis sobre els problemes prevalents i intervencions infermeres en les diferents situacions estudiades.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visites als serveis de rehabilitació i teràpia ocupacional.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Pràctiques a laboratoris
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Atenció personalitzada
Proves objectives de tipus test
Descripció
Sessió magistral: Tutories personalitzades per resoldre dubtes. Resolució de problemes i exercicis a l’aula: Es realitzarà un seguiment i orientació individual o en grup del treball proposat a l’aula. Pràctiques a laboratori/Seminaris: Tutorització individualitzada per adquirir habilitats

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris assistència i entrega de material el·laborat per l'alumna 15%
Pràctiques a laboratoris Assistència als tallers i participació activa. L'alumne compatarà amb una fitxa d'avaluació de les diferents activitats a l'inici del curs.Per obtenir l'apta cal assistir al 80% de les sessions. En cas de no assolir l'apta, les professores poden demanar a l'alumne un treball o prova.
apte
Treballs L’alumne desenvolupa i amplia un tema relacionat amb el contingut de la matèria. El treball és tutoritzat donant una atenció individualitzada per l’orientació i fonamentació del treball. 20%
Proves objectives de tipus test Preguntes tipus test dels continguts desenvolupats a l'assignatura.
Per poder obtindre la qualificació final, cal que aquesta prova estigui aprovada
55%
Altres

Exposició oral del treball

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • Beare P.G., Myers J.L. Enfermería Medicoquirúrgica. Madrid: Harcourt Brace de España; 1999.
  • Long B C, Phipps W P, Cassmeyer V L. Enfermeria Medico-Quirúrgica. Madrid: Harcourt Mosby; 1999
  • Problemas musculoesqueléticos. Barcelona: Masson; 1994
  • Trastornos Neurològicos. Barcelona:  Mosby/Doyma; 1995
  • Tratado de neurología clinica. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana; 2002
Complementària
  • Arnaiz Villena A, Perez Blas M, Subiza Garrido-Lestache JL, Paz Artal E. Inmunopatología. Madrid: Síntesis; 1997
  • Reguero González JR, López Larrea, González Rodríguez S, Martínez Navas E. Inmunología: Biología y patología del sistema inmunológico. 3ª edición. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2002
Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18031010
INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA I/18031011