DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura PRACTICUM MEDICOQUIRÚRGIC I Codi 18031013
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 0 6 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
Adreça electrònica majesus.montes@urv.cat
msagrario.acebedo@urv.cat
mariajesus.aguaron@urv.cat
ramon.molina@urv.cat
carmen.tio@urv.cat
virtudes.rodero@urv.cat
josefamaria.lopez@urv.cat
anamaria.borruel@urv.cat
africa.fortes@urv.cat
montserrat.pie@urv.cat
cristina.ardanuy@urv.cat
mariaaurora.gomez@urv.cat
carmen.ortega@urv.cat
concepcion.martinez@urv.cat
maria.ferrater@urv.cat
mariafrancisca.isern@urv.cat
maria.brianso@urv.cat
misericordia.alarcon@urv.cat
concepcion.grau@urv.cat
joseantonio.garcia@urv.cat
mariamercedes.bertomeu@urv.cat
virginia.borras@urv.cat
marta.pena@urv.cat
marianeus.fortuny@urv.cat
mariateresa.sole@urv.cat
Professors/es
MONTES MU?OZ, MARIA JESUS
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
AGUARON GARCIA, MARIA JESUS
MOLINA CHUECA, RAMON
TIO MOLIST, CARMEN
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
LOPEZ IPARRAGUIRRE, JOSEFA MARIA
BORRUEL LLOVERA, ANA MARIA
FORTES DEL VALLE, MARIA AFRICA
PIE SALVAT, MONTSERRAT
ARDANUY FORTUNY, CRISTINA
GOMEZ DOMINGUEZ, MARIA AURORA
ORTEGA SEGURA, CARMEN
MARTINEZ FERNANDEZ, CONCEPCION
FERRATER CUBELLS, MARIA
ISERN CATALA, MARIA FRANCISCA
BRIANSO FLORENCIO, MARIA
ALARCON GIRON, MISERICORDIA
GRAU FARRUS, CONCEPCION
GARCIA GARCIA, JOSE ANTONIO
BERTOMEU TREMOL, MARIA MERCEDES
BORRAS VICENTE, VIRGINIA
PE?A GARCIA, MARTA
FORTUNY CASAS, MARIA NEUS
SOLE BAIGES, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant a l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges. Al llarg de les diferents experiències, mobilitza instruments que li permetin analitzar i comprendre els contextos presents en qualsevol situació de cuidatges: el context de la persona, el context de la professió i el context de la unitat on es desenvolupa l’acció dels cuidatges. La pràctica clínica possibilita a l’estudiant la continuïtat de l’aprenentatge, el qual haurà de donar prova d’allò que aprèn en les fases teòriques, tot esperant ser ajudat a mobilitzar o recrear coneixements, fent una justa adequació de coneixements a la particularitat de cada situació. CRITERIS I PROCEDIMENTS DE SELECCIÓ I SITUACIÓ DE CENTRES, TUTORS I ALUMNES: Les Institucions Sanitàries i la Universitat designen els professionals d’infermeria que realitzaran les funcions de tutor en pràctiques (TP) dels alumnes durant l’estada de pràctiques clíniques tenint en compte els criteris de selecció. Dins de la Universitat és el Departament d’Infermeria qui assigna els diferents tutors acadèmics (TA) de l’assignatura. L’assignació del lloc de pràctiques on l’alumne realitzarà la seva estada es tria tenint en compte la seva curricula de pràctiques clíniques, les seves preferències i la seva d’adaptació en el període planificat. Les coordinadores del Pràcticum Hospitalari assignen a cada estudiant el tutor acadèmic.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Desenvolupar la capacitat d’aplicar i extrapolar els continguts i procediments apresos a les diferents situacions de la pràctica. A1
A13
B1
B8
B22
C5
2. Comprendre els processos de presa de decisions i de construcció de cuidatges segons la complexitat de la situació. A12
B2
B3
C3
3. Adquirir recursos per realitzar els actes de cures tenint en compte la seguretat, el benestar i la dignitat de la persona, la família i la comunitat. A6
A7
A8
B2
B9
B13
C3
4. Desenvolupar les actituds de relació mantenint un compromís professional en l'acte de les cures. A7
A9
B20
C3
C5
5. Construir coneixements a partir de l’anàlisi i de la reflexió des de l’acció. A12
A13
B1
B2
B3
C5

Continguts
Tema Subtema
Creació d’un entorn de suport. Conceptes a treballar: Sensibilitat envers un mateix i cap a altres; relació d’ajut i de confiança.
Actituds a desenvolupar: Autenticitat, empatia, acceptació, congruència, proximitat, presència, escolta, dignitat, integritat.
Principi que orienta la pràctica: DEMOSTRA RESPECTE PER LES PERSONES / FAMÍLIA I ENTORN.

Creació d’un entorn de protecció i seguretat. Conceptes a treballar: Factors interns i externs d’amenaça, mecanismes biològics de defensa, risc d’infecció, risc de lesió, risc de caigudes.
Actituds a desenvolupar: Observació i reflexió sobre les mesures que afavoreixen la prevenció dels riscos que té la persona relacionats amb la seva situació (edat, orientació, sentits, malaltia i tractaments) i per l’aplicació de procediments.
Principi que orienta la pràctica: PROTEGEIX I GARANTEIX LA SEGURETAT.

Aplicació del procés de resolució de problemes en l’ajuda a la cobertura de les necessitats bàsiques. Conceptes a treballar: Valoració de necessitats (motivació, grau de satisfacció, significat). Diagnòstics, decisions clíniques, planificació, implementació, avaluació, taxonomies.
Actituds a desenvolupar: Raonament clínic reflexiu i metodologia de registre.

Principi que orienta la pràctica: FONAMENTA LES INTERVENCIONS QUE REALITZA.

Desenvolupament de l’aprenentatge. Conceptes a treballar: objectius, evidències, guies d’aprenentatge.
Actituds a desenvolupar: Responsabilitat, capacitat d’adaptació al context, iniciativa, motivació en l’aprenentatge, disponibilitat.
Principi que orienta la pràctica: INTERIORITZACIÓ DE LA RESPONSABILITAT EN EL SEU APRENENTATGE.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràcticum
190 0 190
Presentacions / exposicions
14 2 16
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA ALUMNES, INSTITUCIONS, TUTORS:
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
Presentacions / exposicions DEFENSA TREBALL RESUM:
L'alumne exposa el treball realitzat, estudi de casos, incidents crítics en les sessions clíniques.

Atenció personalitzada
 
Pràcticum
Atenció personalitzada
Descripció
MECANISMES DE COORDINACIÓ I SEGUIMENT: Es realitzarà la coordinació i seguiment de l’alumnat a través del tutor acadèmic (TA) i del tutor de pràctiques (TP) . L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant. És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques cumplimentat al seu tutor acadèmic almenys dues vegades. També és convenient que l’estudiant contacti amb el seu tutor acadèmic per tal d’orientar el treball. El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen d’orientació de pràctiques, o tenen dubtes del tipus d’activitat a realitzar o simplement s’interessen pel desenvolupament de les mateixes.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions PRESENTACIÓ DEL TREBALL PERSONAL I PARTICIPACIÓ EN EL GRUP DE TREBALL
Fonamentació del treball
Evidències aportades
Capacitat de anàlisis i síntesis (expressió oral).
Suggerències i aportació al grup.
20%
Atenció personalitzada RELACIO AMB EL TUTOR ACADÈMIC:
Responsabilitat, serietat i compliment en la realització dels treballs pactats i l’assistència a les sessions cíniques, presentació periòdica del portafoli complimentat
Tolerància a les suggerències.
10%
Altres

Aportacions del alumne en els cicles reflexius o aportacions de materials per ampliació de continguts

fins un 10%
per pujar nota final
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Observacions: L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'autoavaluació de l'alumne i la del tutor. A meitat de període es farà una autoavaluació validada pel seu tutor, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes quant a la manera de procedir. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Long B, Phipps W, Cassmeyer V.L. (eds). Enfermería Medico-quirúrgica: un enfoque del proceso de enfermería. Madrid: Harcourt; 1999.
  • Lewis S.M. Enfermería Medicoquirúrgica: valoración y cuidados de problemas clínicos. Madrid: Elsevier; 2004.
Complementària
  • Acebedo S; Ferrater M. Gestió De Cuidatges Infermers. Pràctiques de Casos Clínics en Seminari. Servei de Publicacions de la URV, 2003
  • Benner, P. Practica de Enfermería Progresiva  Grijalbo 1987 Barcelona (versión original en ingles Benner, P. From Novice To Expert: Promoting Excellence And Power In ClinicalNursing Practice).
  • Burns S; Bulman C Reflective Practice In Nursing Blackwell Science 2000
  • Chalifour, J. La Relación De Ayuda En Cuidados De Enfermería: Una Perspectiva Holística Y Humanista. S.G. Editores S.A. Barcelona, 1994.
  • Johnson M. Et Al. Diagnósticos Enfermeros, Resultados e Intervenciones. Madrid: Harcourt; 2002.
  • Marriner-Tomey, A. Modelos y Teorías en Enfermería. 5ª Edición. Madrid. Mosby 2003.
  • Mccloskey, J. Clasificación de Intervenciones de Enfermería (Cie).3ª Edit Harcourt/Mosby Madrid 2001.
  • Nanda (American Nursing Diagnosis Association). Diagnósticos Enfermeros: Definiciones y Clasificación 2003-2004. Elsevier Madrid 2003.
  • Pesut D.J. ; Herman J.- Clinical Reasoning: The Art  And Science Of Critical And Creative Thinking. London: Delmar, 1999
  • Riopell,  Gronding, Phaneuf, M. Cuidados de Enfermería. Un Proceso Centrado en las Necesidades de la Persona. Interamericana - Mcgraw-Hill. Madrid. 1993
  • Rubenfeld M.G.; Schefer B.K. Raisonnement Critique en Soins Infermiers. Bruxelles: De Boeck, 1999
  • Watson J. Le Caring: Philosophie et Science des Soins Infirmiers. Paris:Éditions Seli Arslan; 1998.
Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18031010
FONAMENTS D'INFERMERIA/18031019
 
Altres comentaris
Es recomanable que l’alumne tingui aprovada la Introducció a la Infermeria Medicoquirúrgica i Fonaments d’ Infermeria. Tanmateix, si no s’han assolit els objectius de les pràctiques introductòries no es poden programar objectius de nivell més elevat.