DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura PRACTICUM MEDICOQUIRÚRGIC I Codi 18031013
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 0 6 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
Adreça electrònica msagrario.acebedo@urv.cat
mariajesus.aguaron@urv.cat
ramon.molina@urv.cat
virtudes.rodero@urv.cat
josefamaria.lopez@urv.cat
anamaria.borruel@urv.cat
africa.fortes@urv.cat
montserrat.pie@urv.cat
cristina.ardanuy@urv.cat
mariaaurora.gomez@urv.cat
mariafrancisca.isern@urv.cat
maria.brianso@urv.cat
misericordia.alarcon@urv.cat
concepcion.grau@urv.cat
joseantonio.garcia@urv.cat
mariamercedes.bertomeu@urv.cat
virginia.borras@urv.cat
marta.pena@urv.cat
marianeus.fortuny@urv.cat
mariateresa.sole@urv.cat
sergi.esteban@urv.cat
marta.hinojosa@urv.cat
mariajose.castillo@urv.cat
marialuisa.fortes@urv.cat
Professors/es
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
MOLINA CHUECA, RAMON
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
LÓPEZ IPARRAGUIRRE, JOSEFA MARIA
BORRUEL LLOVERA, ANA MARIA
FORTES DEL VALLE, MARIA ÁFRICA
PIÉ SALVAT, MONTSERRAT
ARDANUY FORTUNY, CRISTINA
GÓMEZ DOMÍNGUEZ, MARÍA AURORA
ISERN CATALÀ, MARIA FRANCISCA
BRIANSÓ FLORENCIO, MARÍA
ALARCÓN GIRÓN, MISERICORDIA
GRAU FARRÚS, CONCEPCIÓN
GARCÍA GARCÍA, JOSÉ ANTONIO
BERTOMEU TREMOL, MARIA MERCEDES
BORRÀS VICENTE, VIRGINIA
PEÑA GARCÍA, MARTA
FORTUNY CASAS, MARÍA NEUS
SOLÉ BAIGES, MARIA TERESA
ESTEBAN ALCANTARA, SERGI
HINOJOSA JULLIAN, MARTA
CASTILLO CEPERO, MARIA JOSE
FORTES VALLE, MARIA LUISA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura IMQ de l'adult I és la segona part de la matèria d'Infermeria Medicoquirúrgica, en ella es desenvolupen l’aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en la resposta cardiovascular/ respiratòria, nutricional i d’eliminació.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència (utilitzant les habilitats).
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Desenvolupar la capacitat d’aplicar i extrapolar els continguts i procediments apresos a les diferents situacions de la pràctica. A1
A13
B1
B8
B22
C5
2. Comprendre els processos de presa de decisions i de construcció de cuidatges segons la complexitat de la situació. A12
B2
B3
C3
3. Adquirir recursos per realitzar els actes de cures tenint en compte la seguretat, el benestar i la dignitat de la persona, la família i la comunitat. A6
A7
A8
B2
B9
B13
C3
4. Desenvolupar les actituds de relació mantenint un compromís professional en l'acte de les cures. A7
A9
B20
C3
C5
5. Construir coneixements a partir de l’anàlisi i de la reflexió des de l’acció. A12
A13
B1
B2
B3
C5
1. Identificar la situació de salut i malaltia i els aspectes epidemiològics, fisiopatològics, psicològics, socials i econòmic que influeixen en las situacions a estudi.
2. Reconèixer la manera de com viu i experimenta la persona i la seva família la malaltia i tractaments... i la incidència que té en la seva vida.
3. Planificar el cuidatge posant especial èmfasis en el benestar i el confort, l’ètica i l’estètica d’una manera acurada i sensible.
4. Prendre part en la resolució de les situacions a estudi plantejades.
5. Aplicar tècniques o procediments d’infermeria amb mesures de seguretat i habilitat en el laboratori d’experimentació.
6.Aplicar el procés d’infermeria tenint com a base els models i principis del “caring” (ambient curatiu, cuidatge afectiu, sostenir l’esperança, ajudar en les necessitats bàsiques amb sentit intencional, respectar el sistema de creences i valors, suport en l’expressió emocional i romandre en el marc de referència de l’altre).

Procediments de selecció
Procediments
1. Problemes clínics que interfereixen en l'oxigenació:


- l'adult amb problemes clínics
respiratoris
Hàbits i estils de vida que influeixen en la cobertura de la necessitat de respirar.
Problemes de salut més prevalents: insuficiència respiratòria, asma, MPOC, pneumònia, pneumotòrax, vessament pleural, càncer de pulmó
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malaltia respiratoria prevalent en els diferents àmbits de atenció.
- Valoració: exploració respiratòria, valoració clínica, exploració de necessitats afectades i de l’impacte sociocultural.
- Gestió del cuidatge al adult amb malaltia respiratòria aguda i crònica
- Gestió del cuidatge durant els mètodes diagnòstics: espirometria, gasometria arterial, broncoscòpia, cultiu d’esput.
- Gestió del cuidatge durant el tractament amb: tabaquisme, drenatge postural, teràpia inhalatòria, oxigenoteràpia, fisioteràpia respiratòria, exercicis respiratoris, drenatge toràcic.
- El confort i la qualitat de vida en el malalt respiratori crònic.
- El cuidatge en situacions particulars.
- l’adult amb problemes clínics cardiovasculars
Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta cardiovascular.
Problemes de salut més prevalents: cardiopatia isquèmica, insuficiència cardíaca, HTA, malaltia vascular perifèrica.
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malaltia cardiovascular prevalent en els diferents àmbits de atenció.
- Valoració: exploració cardiovascular, valoració clínica, exploració de necessitats afectades i de l’impacte sociocultural.
- Gestió del cuidatge en situacions agudes i cròniques.
- Gestió del cuidatge en els mètodes diagnòstics: ECG, coronariografia
- Gestió del cuidatge durant el tractament amb: fibrinolítics, angioplàstia coronària, úlceres vasculars.
- El confort i la qualitat de vida en el malalt respiratori crònic
- El cuidatge en situacions particulars.
2. Problemes clínics que interfereixen en la nutrició i eliminació


- l'adult amb
problemes clínics digestius

Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta digestiva.
Problemes de salut més prevalents: la malnutrició, disfàgies, úlcus pèptic, trastorns inflamatoris i obstructius, malaltia inflamatòria intestinal, càncer digestiu.
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malnutrició i amb malaltia digestiva en els diferents àmbits d’atenció.
Valoració: exploració física, valoració clínica, exploració de les necessitats afectades, de l’impacte sociocultural.
- Gestió del cuidatge en situacions agudes
- Gestió del cuidatge en els mètodes diagnòstics: endoscòpies, radiografies del trànsit intestinal, anàlisis clínics.
- Gestió del cuidatge durant el tractament amb: control dietètic, nutrició artificial, drenatges, pre i postoperatori.
- Educació/informació a l’adult i família per a harmonitzar la qualitat de vida i la gestió del tractament de les disfàgies i les ostomies.
- El cuidatge en situacions particulars.
- l’adult amb problemes clínics metabòlics i endocrins
Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta metabòlica i endocrina
Problemes de salut més prevalents: hepatitis, cirrosis i càncer; diabetis mellitus; hipo i hipertiroïdisme.
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malaltia metabòlica i endocrina en els diferents àmbits d’atenció.
- Valoració: Exploració física , valoració clínica i exploració de necessitats afectades i de l’impacte sociocultural.
- Gestió del cuidatge en situacions agudes i cròniques
- Gestió del cuidatge en els mètodes diagnòstics: biòpsia hepàtica, anàlisis clínics.
- Gestió del cuidatge durant el tractament: insulina, control dietètic, i complicacions agudes i cròniques
- Educació/informació a l’adult i família per harmonitzar la qualitat de vida i la gestió del tractament de la diabetis.
- El cuidatge en situacions particulars.
- l’adult amb problemes clínics nefrològics i urinaris
Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta en la eliminació urinària
Problemes de salut més prevalents: Insuficiència renal aguda i crònica, trastornes obstructius, infeccions, incontinència, retenció
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malaltia per trastorns en l’ eliminació urinària en els diferents àmbits d’atenció
- Valoració: Exploració física, valoració clínica i exploració de necessitats
afectades i de l’impacte sociocultural
- Gestió del cuidatge en els mètodes diagnòstics: radiodiagnòstic, anàlisi clínics.
- Gestió del cuidatge durant el tractament amb: control dietètic, diàlisis, pre i postoperatori, urostomies, drenatge
- Educació/informació a l’adult i família per a harmonitzar la qualitat de vida i la gestió del tractament de diàlisis i situacions d’incontinència
- El cuidatge en situacions particulars agudes i cròniques.
3. Bloc pràctic: Pràctiques de laboratori i seminaris
Gestió del cuidatge davant:
- Manejament la via aèria: valoració respiratòria, fisioteràpia respiratòria, exercicis respiratoris, oxigenoteràpia, teràpia inhalatòria, vies aèries artificials, aspiració de secrecions.
- Punció arterial i valoració de gasos sanguinis
- Drenatge toràcic
- Tabaquisme
- Electrocardiografia
- Suport Vital bàsic
- Valoració nutricional
- Sondatge nasogàstric
- Diabetis: estudi de casos
- Cuidatge del peu diabètic
- Manejament de ostomies
- Sondatge vesical
- Tractament d’úlceres vasculars
- Estudi de casos en les diferents situacions clíniques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries 2 0 2
 
Selecció de posició de pràctiques 0 0 0
Estada / execució de pràctiques 0 0 0
Treballs 0 0 0
Relació amb el tutor de pràctiques intern 0 0 0
Relació amb el tutor de pràctiques extern 0 0 0
Sessió Magistral 28 42 70
Seminaris 40 60 100
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària 24 28.8 52.8
Pràctiques a laboratoris 20 10 30
Estudis previs 18 9 27
 
Resolució de problemes, exercicis 24 28.8 52.8
 
Proves objectives de tipus test 2 15 17
Proves objectives de preguntes curtes 2.5 15 17.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Presentació de les guies d’Aprenentatge: contenen els objectius, continguts, activitats d’aprenentatge i bibliografia específica per a cada unitat temàtica.
Selecció de posició de pràctiques
Estada / execució de pràctiques
Treballs
Relació amb el tutor de pràctiques intern
Relació amb el tutor de pràctiques extern
Sessió Magistral Classes explicatives i participatives.
Seminaris Valoració respiratòria, valoració nutricional, nutrició artificial, tabaquisme, la persona diabètica, la persona amb ostomia. El peu diabètic. Tractament d’úlceres vasculars.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis per fomentar la reflexió (exercicis de para i pensa, i para i sent). Exercicis sobre estils de vida saludables i factors de risc de las situacions a estudi.
Exercicis sobre els problemes prevalents i intervencions infermeres en les diferents situacions estudiades.
Estudi de casos en ABP.
Pràctiques a laboratoris Demostracions pràctiques i assaig d’habilitats de fisioteràpia respiratòria, oxigenoteràpia, teràpia inhalatòria, vies aèries artificials, aspiració de secrecions, ECG, punció arterial, RCP, sondatge nasogàstric i sondatge vesical.
Estudis previs Cerca, lectura i treball individual dels casos a estudi per aportar al treball de grup.
Resolució de problemes, exercicis Posta en comú i debat del treball de grup.

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Resolució de problemes, exercicis
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a laboratoris
Sessió Magistral
Seminaris
Descripció
Sessió magistral: tutorització individualitzada per resoldre dubtes. Resolució de problemes i exercicis a l’aula Seguiment i orientació individual o en grup del treball proposat a l’aula. Tutories dels grups de treball com element d’aprenentatge i autoevaluació. Pràctiques a laboratori/Seminaris: tutorització individualitzada per adquirir habilitats.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris 1 prova de pregunta curta sobre la resolució de casos plantejats a classe en seminaris (inclou aprenentatge de coneixements teòrics i pràctics i raonament crític) 20%
Pràctiques a laboratoris Assistència als tallers pràctics i seminaris sobre temes monogràfics. L’alumne comptarà amb una fitxa d’avaluació de les diferents activitats a l’inici del curs. En cas de no assolir l’apte queda a criteri de les professores demanar un treball o una prova. Apte en el 80% de les activitats programades
Resolució de problemes, exercicis Treball tutoritzat individual o grupal sobre resolució de casos. Mínim 1 tutoria per cas treballat. 10%
Proves objectives de tipus test 4 proves objectives eliminatòries sobre els conceptes desenvolupats a classe (se supera amb un mínim de 6).

2 proves dels continguts no superats prèviament.
50%
Proves objectives de preguntes curtes 1 prova de pregunta curta sobre la resolució de casos treballats i tutoritzat (inclou aprenentatge de coneixements teòrics i pràctics i raonament crític). 20%
Altres

Aportacions de materials i informació sobre els continguts que es van treballant a l'aula.

Fins el 10%
i és opcional per millorar la nota
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aportacions de materials i informació sobre els continguts que es van treballant a l'aula.Fins el 10% i és opcional per millorar la nota


Fonts d'informació

Bàsica

-        Beare,P.G.; Myers, J.L. Enfermería Medicoquirúrgica. Madrid: Harcourt Brace De España, 1999.

-        Lewis S.M. Enfermeria Medicoquirurgica: Valoracion Y Cuidado De Problemas Clinicos. Madrid: Elsevier; 2004

-        Long B, Phipps W, Cassmeyer V.L. (Eds). Enfermería Medicoquirúrgica : Un Enfoque Del Proceso De Enfermería. Madrid: Harcourt; 1999

-        Piriz R; De La Fuente M Enfermeria Medico-Quirúrgica.  Madrid, Ediciones Dae  2001

 

Complementària

Bibliografia específica per  cada unitat temàtica les trobarà l’alumne en les guies didàctiques.

Altres recursos:

Guies didàctica per cada unitat temàtica: contenen els objectius, continguts, activitats d’aprenentatge i bibliografia.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18031010

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
FARMACOLOGIA/18031017
NUTRICIÓ I DIETÈTICA EN INFERMERIA/18031018
CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES II/18031021

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18031010
FONAMENTS D'INFERMERIA/18031019