Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A8 |
Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència (utilitzant les habilitats). |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
A13 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
B22 |
Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Desenvolupar la capacitat d’aplicar i extrapolar els continguts i procediments apresos a les diferents situacions de la pràctica. |
A1 A13
|
B1 B8 B22
|
C5
|
2. Comprendre els processos de presa de decisions i de construcció de cuidatges segons la complexitat de la situació. |
A12
|
B2 B3
|
C3
|
3. Adquirir recursos per realitzar els actes de cures tenint en compte la seguretat, el benestar i la dignitat de la persona, la família i la comunitat. |
A6 A7 A8
|
B2 B9 B13
|
C3
|
4. Desenvolupar les actituds de relació mantenint un compromís professional en l'acte de les cures. |
A7 A9
|
B20
|
C3 C5
|
5. Construir coneixements a partir de l’anàlisi i de la reflexió des de l’acció. |
A12 A13
|
B1 B2 B3
|
C5
|
1. Identificar la situació de salut i malaltia i els aspectes epidemiològics, fisiopatològics, psicològics, socials i econòmic que influeixen en las situacions a estudi. |
|
|
|
2. Reconèixer la manera de com viu i experimenta la persona i la seva família la malaltia i tractaments... i la incidència que té en la seva vida. |
|
|
|
3. Planificar el cuidatge posant especial èmfasis en el benestar i el confort, l’ètica i l’estètica d’una manera acurada i sensible. |
|
|
|
4. Prendre part en la resolució de les situacions a estudi plantejades. |
|
|
|
5. Aplicar tècniques o procediments d’infermeria amb mesures de seguretat i habilitat en el laboratori d’experimentació. |
|
|
|
6.Aplicar el procés d’infermeria tenint com a base els models i principis del “caring” (ambient curatiu, cuidatge afectiu, sostenir l’esperança, ajudar en les necessitats bàsiques amb sentit intencional, respectar el sistema de creences i valors, suport en l’expressió emocional i romandre en el marc de referència de l’altre). |
|
|
|
Procediments |
1. Problemes clínics que interfereixen en l'oxigenació:
- l'adult amb problemes clínics
respiratoris Hàbits i estils de vida que influeixen en la cobertura de la necessitat de respirar.
Problemes de salut més prevalents: insuficiència respiratòria, asma, MPOC, pneumònia, pneumotòrax, vessament pleural, càncer de pulmó
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malaltia respiratoria prevalent en els diferents àmbits de atenció.
- Valoració: exploració respiratòria, valoració clínica, exploració de necessitats afectades i de l’impacte sociocultural.
- Gestió del cuidatge al adult amb malaltia respiratòria aguda i crònica
- Gestió del cuidatge durant els mètodes diagnòstics: espirometria, gasometria arterial, broncoscòpia, cultiu d’esput.
- Gestió del cuidatge durant el tractament amb: tabaquisme, drenatge postural, teràpia inhalatòria, oxigenoteràpia, fisioteràpia respiratòria, exercicis respiratoris, drenatge toràcic.
- El confort i la qualitat de vida en el malalt respiratori crònic.
- El cuidatge en situacions particulars. |
- l’adult amb problemes clínics cardiovasculars Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta cardiovascular.
Problemes de salut més prevalents: cardiopatia isquèmica, insuficiència cardíaca, HTA, malaltia vascular perifèrica.
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malaltia cardiovascular prevalent en els diferents àmbits de atenció.
- Valoració: exploració cardiovascular, valoració clínica, exploració de necessitats afectades i de l’impacte sociocultural.
- Gestió del cuidatge en situacions agudes i cròniques.
- Gestió del cuidatge en els mètodes diagnòstics: ECG, coronariografia
- Gestió del cuidatge durant el tractament amb: fibrinolítics, angioplàstia coronària, úlceres vasculars.
- El confort i la qualitat de vida en el malalt respiratori crònic
- El cuidatge en situacions particulars. |
2. Problemes clínics que interfereixen en la nutrició i eliminació
- l'adult amb
problemes clínics digestius
Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta digestiva.
Problemes de salut més prevalents: la malnutrició, disfàgies, úlcus pèptic, trastorns inflamatoris i obstructius, malaltia inflamatòria intestinal, càncer digestiu.
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malnutrició i amb malaltia digestiva en els diferents àmbits d’atenció.
Valoració: exploració física, valoració clínica, exploració de les necessitats afectades, de l’impacte sociocultural.
- Gestió del cuidatge en situacions agudes
- Gestió del cuidatge en els mètodes diagnòstics: endoscòpies, radiografies del trànsit intestinal, anàlisis clínics.
- Gestió del cuidatge durant el tractament amb: control dietètic, nutrició artificial, drenatges, pre i postoperatori.
- Educació/informació a l’adult i família per a harmonitzar la qualitat de vida i la gestió del tractament de les disfàgies i les ostomies.
- El cuidatge en situacions particulars. |
- l’adult amb problemes clínics metabòlics i endocrins Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta metabòlica i endocrina
Problemes de salut més prevalents: hepatitis, cirrosis i càncer; diabetis mellitus; hipo i hipertiroïdisme.
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malaltia metabòlica i endocrina en els diferents àmbits d’atenció.
- Valoració: Exploració física , valoració clínica i exploració de necessitats afectades i de l’impacte sociocultural.
- Gestió del cuidatge en situacions agudes i cròniques
- Gestió del cuidatge en els mètodes diagnòstics: biòpsia hepàtica, anàlisis clínics.
- Gestió del cuidatge durant el tractament: insulina, control dietètic, i complicacions agudes i cròniques
- Educació/informació a l’adult i família per harmonitzar la qualitat de vida i la gestió del tractament de la diabetis.
- El cuidatge en situacions particulars. |
- l’adult amb problemes clínics nefrològics i urinaris Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta en la eliminació urinària
Problemes de salut més prevalents: Insuficiència renal aguda i crònica, trastornes obstructius, infeccions, incontinència, retenció
Aplicació del procés infermer a l’adult amb malaltia per trastorns en l’ eliminació urinària en els diferents àmbits d’atenció
- Valoració: Exploració física, valoració clínica i exploració de necessitats
afectades i de l’impacte sociocultural
- Gestió del cuidatge en els mètodes diagnòstics: radiodiagnòstic, anàlisi clínics.
- Gestió del cuidatge durant el tractament amb: control dietètic, diàlisis, pre i postoperatori, urostomies, drenatge
- Educació/informació a l’adult i família per a harmonitzar la qualitat de vida i la gestió del tractament de diàlisis i situacions d’incontinència
- El cuidatge en situacions particulars agudes i cròniques. |
3. Bloc pràctic: Pràctiques de laboratori i seminaris Gestió del cuidatge davant:
- Manejament la via aèria: valoració respiratòria, fisioteràpia respiratòria, exercicis respiratoris, oxigenoteràpia, teràpia inhalatòria, vies aèries artificials, aspiració de secrecions.
- Punció arterial i valoració de gasos sanguinis
- Drenatge toràcic
- Tabaquisme
- Electrocardiografia
- Suport Vital bàsic
- Valoració nutricional
- Sondatge nasogàstric
- Diabetis: estudi de casos
- Cuidatge del peu diabètic
- Manejament de ostomies
- Sondatge vesical
- Tractament d’úlceres vasculars
- Estudi de casos en les diferents situacions clíniques |
Metodologies :: Proves |
|
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
2 |
0 |
2 |
|
Selecció de posició de pràctiques |
0 |
0 |
0 |
Estada / execució de pràctiques |
0 |
0 |
0 |
Treballs |
0 |
0 |
0 |
Relació amb el tutor de pràctiques intern |
0 |
0 |
0 |
Relació amb el tutor de pràctiques extern |
0 |
0 |
0 |
Sessió Magistral |
28 |
42 |
70 |
Seminaris |
40 |
60 |
100 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
24 |
28.8 |
52.8 |
Pràctiques a laboratoris |
20 |
10 |
30 |
Estudis previs |
18 |
9 |
27 |
|
Resolució de problemes, exercicis |
24 |
28.8 |
52.8 |
|
Proves objectives de tipus test |
2 |
15 |
17 |
Proves objectives de preguntes curtes |
2.5 |
15 |
17.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Presentació de les guies d’Aprenentatge: contenen els objectius, continguts, activitats d’aprenentatge i bibliografia específica per a cada unitat temàtica.
|
Selecció de posició de pràctiques |
|
Estada / execució de pràctiques |
|
Treballs |
|
Relació amb el tutor de pràctiques intern |
|
Relació amb el tutor de pràctiques extern |
|
Sessió Magistral |
Classes explicatives i participatives. |
Seminaris |
Valoració respiratòria, valoració nutricional, nutrició artificial, tabaquisme, la persona diabètica, la persona amb ostomia. El peu diabètic. Tractament d’úlceres vasculars. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis per fomentar la reflexió (exercicis de para i pensa, i para i sent). Exercicis sobre estils de vida saludables i factors de risc de las situacions a estudi.
Exercicis sobre els problemes prevalents i intervencions infermeres en les diferents situacions estudiades.
Estudi de casos en ABP.
|
Pràctiques a laboratoris |
Demostracions pràctiques i assaig d’habilitats de fisioteràpia respiratòria, oxigenoteràpia, teràpia inhalatòria, vies aèries artificials, aspiració de secrecions, ECG, punció arterial, RCP, sondatge nasogàstric i sondatge vesical. |
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball individual dels casos a estudi per aportar al treball de grup. |
Resolució de problemes, exercicis |
Posta en comú i debat del treball de grup. |
Mecanismes coordinació/seguiment |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a laboratoris |
Sessió Magistral |
Seminaris |
|
Descripció |
Sessió magistral: tutorització individualitzada per resoldre dubtes.
Resolució de problemes i exercicis a l’aula
Seguiment i orientació individual o en grup del treball proposat a l’aula.
Tutories dels grups de treball com element d’aprenentatge i autoevaluació.
Pràctiques a laboratori/Seminaris: tutorització individualitzada per adquirir habilitats.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
1 prova de pregunta curta sobre la resolució de casos plantejats a classe en seminaris (inclou aprenentatge de coneixements teòrics i pràctics i raonament crític) |
20% |
Pràctiques a laboratoris |
Assistència als tallers pràctics i seminaris sobre temes monogràfics. L’alumne comptarà amb una fitxa d’avaluació de les diferents activitats a l’inici del curs. En cas de no assolir l’apte queda a criteri de les professores demanar un treball o una prova. |
Apte en el 80% de les activitats programades |
Resolució de problemes, exercicis |
Treball tutoritzat individual o grupal sobre resolució de casos. Mínim 1 tutoria per cas treballat. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
4 proves objectives eliminatòries sobre els conceptes desenvolupats a classe (se supera amb un mínim de 6).
2 proves dels continguts no superats prèviament. |
50% |
Proves objectives de preguntes curtes |
1 prova de pregunta curta sobre la resolució de casos treballats i tutoritzat (inclou aprenentatge de coneixements teòrics i pràctics i raonament crític). |
20% |
Altres |
Aportacions de materials i informació sobre els continguts que es van treballant a l'aula. |
Fins el 10%
i és opcional per millorar la nota
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aportacions de materials i informació sobre els continguts que es van treballant a l'aula.Fins el 10% i és opcional per millorar la nota |
Bàsica |
|
- Beare,P.G.; Myers, J.L. Enfermería Medicoquirúrgica. Madrid: Harcourt Brace De España, 1999.
- Lewis S.M. Enfermeria Medicoquirurgica: Valoracion Y Cuidado De Problemas Clinicos. Madrid: Elsevier; 2004
- Long B, Phipps W, Cassmeyer V.L. (Eds). Enfermería Medicoquirúrgica : Un Enfoque Del Proceso De Enfermería. Madrid: Harcourt; 1999
- Piriz R; De La Fuente M Enfermeria Medico-Quirúrgica. Madrid, Ediciones Dae 2001
|
Complementària |
|
Bibliografia específica per cada unitat temàtica les trobarà l’alumne en les guies didàctiques.
Altres recursos:
Guies didàctica per cada unitat temàtica: contenen els objectius, continguts, activitats d’aprenentatge i bibliografia. |
Assignatures que en continuen el temari |
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18031010 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
FARMACOLOGIA/18031017 | NUTRICIÓ I DIETÈTICA EN INFERMERIA/18031018 | CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES II/18031021 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18031010 | FONAMENTS D'INFERMERIA/18031019 |
|
|