DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INFERMERIA PSIQUIÀTRICA I SALUT MENTAL Codi 18031015
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 3 6 Troncal Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
Adreça electrònica mariajose.algora@urv.cat
mdolors.burjales@urv.cat
mariateresa.gomariz@urv.cat
Professors/es
ALGORA GAYAN, MARIA JOSÉ
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
GOMARIZ MUÑOZ, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant Proporcionar a l’alumne coneixements bàsics sobre les necessitats i problemes relacionats amb la salut mental en la persona, família i comunitat, així com desenvolupar les habilitats i actituds necessàries per oferir un cuidatge d’infermeria integral, tant en situacions de promoció i prevenció de la salut mental, com en els processos de malaltia i rehabilitació.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència (utilitzant les habilitats).
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A11 Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B21 Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
B25 Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Comprendre el procés de salut-malaltia mental com a un fenomen en el que intervenen múltiples factors relacionats entre sí. A1
A13
C2
C3
2. Conèixer les principals teories i models relacionats amb la salut mental així com els principals trastorns i la seva manifestació. A1
A13
A15
A16
B22
3. Descriure les modificacions que es produeixen en la satisfacció de les necessitats bàsiques humanes com a conseqüència d’un trastorn mental. A1
A2
A4
B22
4. Prendre consciència de la incidència dels factors culturals i socials en la percepció de la malaltia mental. B9
B10
5. Analitzar el rol d’infermeria en l’atenció a la persona, família i comunitat amb problemes de salut mental. A7
A13
A15
B4
B5
B8
6. Conèixer els diferents recursos i serveis en les actuals xarxes assistencials de salut mental per a planificar una adequada intervenció i participar com a membre actiu dins de l’equip terapèutic. B8
B21
7. Prendre consciència de les pròpies actituds en la pràctica clínica. A7
A16
B7
B9
B10
B24
B25
8. Donar resposta a la cura integral de les persones amb problemes de salut mental en la pràctica clínica. A2
A3
A4
A6
A9
A10
A11
A12
B2
B7
B9
B10
B20
B21
B24
9. Utilitzar les habilitats quan a comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental en la pràctica clínica. A3
A7
A9
A10
B7
B20
B21
B24
B25
10. Aplicar el procés d’atenció d’infermeria en la cura de la persona i família amb alteracions de salut mental i psiquiàtrica en la pràctica clínica. A2
A3
A8
A9
A10
A12
A16
B3
B5
B7
B22
B24

Continguts
Tema Subtema
MÒDUL 1:
SALUT MENTAL. INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA PSIQUIÀTRICA

Tema 1: Salut Mental. Conceptes Bàsics.
Tema 2: Aspectes històrics de la psiquiatria i de la infermeria psiquiàtrica.
Tema 3: Teories psicològiques i models conceptuals.
Tema 4: Sistemes de classificació diagnostica en psiquiatria.
Tema 5: Salut mental en el sistema global de salut.
Tema 6: Rol terapèutic de la infermeria en salut mental.
Tema 7: Acollida i valoració del pacient en salut mental.
MÒDUL II:
CURES D’INFERMERIA EN ELS TRASTORNS PSIQUIÀTRICS I DE SALUT MENTAL

Tema 1: Necessitats fonamentals significatives en salut mental.
Tema 2: Procés de canvi i crisi.
Tema 3: Trastorns d’ansietat.
Tema 4: Trastorns somatomofos.
Tema 5: Trastorns de la conducta alimentària.
Tema 6: Trastorns de l’estat d’ànim.
Tema 7: Esquizofrènia i altres trastorns psicòtics.
Tema 8: Trastorns de la personalitat.
Tema 9: Trastorns relacionats amb substàncies.
Tema 10: Trastorn mental orgànic.
Tema 11. Trastorns d’inici de la infància o adolescència.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
29 43.5 72.5
Seminaris
6 1 7
Treballs
4 19 23
Pràcticum
120 0 120
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
0.5 0 0.5
Proves objectives de tipus test
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de la assignatura, explicació del objectius,
l’avaluació i cronograma de les activitats.
Sessió Magistral Explicació dels continguts del programa.
Seminaris Es fa una exposició breu d’un tema en concret, o s’aporta material per estimular la discussió i l’anàlisi, l’alumne ha de arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades.
Treballs L’alumne elaborarà un treball individual a partir d’un tema proposat relacionat amb els continguts de l’assignatura.
Pràcticum Els alumnes realitzen pràctiques clíniques en diferents unitats de psiquiatria i salut mental amb l’objectiu d’integrar la teoria amb la pràctiques de les cures bàsiques d’infermeria psiquiàtrica i de salut mental i poder adquirir habilitats en quant a comunicació, observació i valoració del pacient.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Treballs
Pràcticum
Atenció personalitzada
Proves objectives de preguntes curtes
Proves objectives de tipus test
Descripció
Atenció personalitzada individual per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació en el disseny i desenvolupament del treball que ha de realitzar.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Reflexió argumentada de pel•lícules, documentals o altres documents relacionat amb algun tema del programa que es veurà a classe. 5%
Treballs Es valora l’estructura del treball relacionada amb la teoria i el contingut. 15%
Pràcticum Es portarà a terme mitjançant el seguiment de l’aprenentatge de l’alumne al llarg de tot el període pràctic. L’avaluació es realitzarà a partir de l’observació directa de l’alumne per part de l’equip d’infermeria del centre on ha realitzat les pràctiques i del professor que les ha dirigit, per l’entrevista personal amb l’alumne i per l’execució i presentació del portafoli. 40%
Proves objectives de preguntes curtes
Proves objectives de tipus test
Altres

Continguts teòrics: realització d'una prova objectiva tipus test o bé pregunta curta.

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació és susceptible de ser modificada per la professora que realitzi l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). DSM IV. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales. Barcelona: Masson, 1995.

Enfermeria Psiquiátrica. México: McGraw-Hill Interamericana; 2001.

FORNES J. Enfermería de Salud Mental y Psiquiátrica. Planes de cuidados. Madrid: Editorial Medica Paramericana; 2005.

JOHNSON B.S.  Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria. 4ªed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1999

LUIS RODRIGO M.T. Diagnósticos Enfermeros revisión crítica y guía práctica.Barcelona: Masson; 2002.

MORRISON M. Fundamentos de Enfermería en Salud Mental. Madrid: Harcourt Brace de España; 1999.

RIGOL A., UGALDE M. Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria. 2ª ed. Barcelona: Masson; 2003.

Complementària

 

Altres recursos:

Documentals i pel·lícules

Recomanacions