DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura FARMACOLOGIA Codi 18031017
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciencies Mediques Basiques
Coordinador/a
GIRALT BATISTA, MONTSERRAT
Adreça electrònica federico.mallol@urv.cat
mariafrancesca.ortin@urv.cat
montse.giralt@urv.cat
Professors/es
MALLOL MIRON, FEDERICO
ORTIN FONT, MARIA FRANCESCA
GIRALT BATISTA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant La realització de la teràpia farmacològica té caràcter interdisciplinari, de manera que tots els professionals de la salut desenvolupin activitats complementàries amb tendència a millorar el rendiment del tractament farmacològic. Així, el professional d’infermeria per a poder ser eficaç, mitjançant l’ús dels coneixements i metodologia adequats, ha de plantejar-se uns objectius, activitats o adquisició d’habilitats relacionades amb aquest tema, com: • Administrar els fàrmacs segons les seves propietats. Seguir totes les observacions contingudes en la prescripció mèdica. • Valorar l’eficàcia del tractament, controlar les circumstàncies fisiològiques i fisiopatològiques que poden afectar-lo. • Valorar els senyals d’alarma indicatius de toxicitat lleu/greu. Posar en funcionament, si escau, els mecanismes d’urgències específics. • Analitzar les interaccions potencials clínicament significatives. • Prevenir la toxicitat del fàrmac per a incrementar la seguretat del pacient. Disminuir o alleujar les molèsties del tractament farmacològic; valorar i controlar les circumstàncies precipitants. • Informar al pacient, valorar els seus coneixements previs i el compliment del tractament prescrit.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els principals conceptes de la farmacologia i el seu pes dintre del currículum d’infermeria. A16
B8
2. Interpretar textos relacionats amb la descripció dels medicaments. A6
B7
3. Comprendre els paràmetres farmacocinètics en la utilització clínica dels medicaments. A6
A16
4. Distingir com actua el fàrmac en l’organisme humà i els efectes que produeix en relació al seu mecanisme d’acció i la seva dosis. A6
A16
5. Identificar els diferents tipus d’interaccions, efectes adversos i tòxics dels fàrmacs. A6
A16
6. Conèixer les propietats farmacològiques i terapèutiques de les substàncies utilitzades en la pràctica clínica diària. A6
A16
7. Organitzar les pautes d’administració de fàrmacs a nivell hospitalari i domiciliari seguint un protocol de tractament. A6
B1
B2
B3
B4
B5
B11
8. Utilitzar, avaluar de forma crítica i sistematitzada la informació sobre els medicaments. A4
A5
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B11
C1
C2
9. Sintetitzar la informació bàsica per a poder facilitar la educació sanitària als pacients sobre medicació i adequar el llenguatge a cada situació. A11
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B10
B11
B23
B24
C5
10. Prendre consciència dels problemes d’automedicació. B1
B2
B3
B4
B5
B6
B11
B26
11. Adaptar el pla terapèutic a cada malalt per facilitar l’adherència al tractament. A2
A11
A12
A18
B1
B2
B3
B4
B5
B11
B12
C2

Continguts
Tema Subtema
UNITAT I: TERAPÈUTICA MEDICAMENTOSA. GENERALITATS Tema 1-. Farmacologia clínica. Concepte de fàrmac. Fonts d'obtenció dels medicaments. Concepte de Farmacocinètica i Biodisponibilitat.
Tema 2-. Farmacocinètica: absorció, distribució, biotransformació i eliminació de fàrmacs.
Tema 3-. Farmacodinàmica: mecanisme d'acció dels fàrmacs. Relació dosi-efecte. Interaccions.
Tema 4-. Reaccions adverses dels medicaments. Iatrogènia. Concepte d'abús, dependència, addicció i toxicitat dels fàrmacs.
Tema 5-. Maneig de les intoxicacions més freqüents.
UNITAT II. FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS AUTÒNOM I PERIFÈRIC. Tema 6-. Fàrmacs simpaticomimètics. Fàrmacs simpaticolítics.
Tema 7-. Fàrmacs parasimpaticomimètics i parasimpaticolítics. Placa Motriu: bloquejants neuromusculars.
UNITAT III. SISTEMA NERVIÓS CENTRAL I PSICOFARMACOLOGIA Tema 8-. Relaxants musculars centrals. Benzodiacepines.
Tema 9-. Antiparkinsonians.
Tema 10-. Antiepilèptics.
Tema 11-. Psicofarmacologia: alucinògens. Nootrops. Antidepresius. Antipsicòtics. Ansiolítics.
Tema 12-. Fàrmacs anestèsics. Concepte d'anestèsia.
UNITAT IV. FARMACOLOGIA DEL DOLOR I LA INFLAMACIÓ Tema 13-. Analgèsics majors. Opiacis. Us i abús en la utilització clínica.
Tema 14-. Analgèsics menors. Antiinflamatoris no esteroïdals.
UNITAT V. FARMACS ANTIINFECIOSOS. Tema 15-. Aspectes generals en el tractament de les infeccions. Antisèptics
Tema 16-. Mecanismes d'acció dels antibiòtics i antifúngics
Tema 17-. Reaccions adverses dels principals antibiòtics.
Tema 18-. Interaccions dels antibiòtics amb aliments i altres fàrmacs.
Tema 19-. Indicacions d’antibiòtics en les principals infeccions. Antibiòtics de reserva. Resistències bacterianes.
Tema 20-. Antiparasitaris.
Tema 21-. Quimioteràpia de la tuberculosi.
Tema 22-. Antivírics. Aciclovir. Fàrmacs utilitzats en el tractament de la SIDA.
UNITAT VI. FARMACOLOGIA DE L'APARELL RESPIRATORI Tema 23-. Antitussígens. Broncodilatadors. Expectorants. Antihistamínics H1.
UNITAT VII. SISTEMA CARDIOVASCULAR Tema 24-. Fàrmacs cardiovasculars
Tema 25-. Antiarítmics
Tema 26-. Vasodilatadors arterials i venosos.
Tema 27-. Vasodilatadors en el tractament de la hipertensió arterial. Altres hipotensors.
Tema 28-. Fàrmacs utilitzats en el tractament de la coagulació.
UNITAT VIII. FÀRMACS RELACIONATS AMB L'EQUILIBRI HIDROSALI Tema 29-. Hidroelectroteràpia. Nutrició enteral i parenteral
Tema 30-. Diürètics.
UNITAT IX. FARMACOLOGIA DE L'APARELL DIGESTIU Tema 31-. Fàrmacs utilitzats en la malaltia ulcerosa.
Tema 32-. Farmacologia de la secreció biliar. Antiemètics.
Tema 33-. Antidiarreics. Fàrmacs en el tractament del restrenyiment o constipació. Laxants.
UNITAT X. FARMACS RELACIONATS AMB L'ALTERACIO DE L'EQUILIBRI HORMONAL I METABOLIC. Tema 34-. Hormones hipofisàries i hormones tiroïdals en el tractament de diverses malalties.
Tema 35-. Hormones de l'escorça suprarenal: glucocorticoides i mineralcorticoides. Hormones sexuals.
Tema 36-. Antidiabètics: insulina, hipoglucemiants orals.
Tema 37-. Antigotosos. Antiateromatosos. Metabolisme del calci i del fòsfor
Tema 38-. Fàrmacs antianèmics.
UNITAT XI. QUIMIOTERAPIA ANTINEOPLÀSTICA Tema 39-. Quimioteràpia oncològica. Citostàtics.
PRÀCTIQUES- Seminaris 1-. Preparació i administració de medicaments.
2-. Fonts d’informació de medicaments. Informació farmacològica al malalt i a la població en general.
3-. Errors de medicació.
4-. Adherència al tractament.
PRÀCTIQUES - Taller Maneig de citostàtics.
PRÀCTIQUES - Cas clínic Informació medicaments
Pla terapèutic.
Informació al malalt/cuidador.
Educació a la població.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3.5 0 3.5
 
Sessió Magistral
40 60 100
Seminaris
10 15 25
Pràctiques a laboratoris
2 1 3
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
1 0 1
Metodologies integrades
3 15 18
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
1.5 0 1.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa teòric: continguts.
Explicació del programa pràctic: continguts, material i activitats a desenvolupar per l’alumne de forma independent i en grup.
Explicació del procés d’avaluació: proves i activitats avaluables.
Explicació del funcionament de les tutories (lloc i horaris).
Sessió Magistral Sessions magistrals, proporcionant-li a l’alumne els esquemes, preguntes aplicatives i bibliografia en l’espai del moodle.
Seminaris Teoria:
Sessions de seminaris, per la discussió de preguntes aplicatives en grup reduït, algunes unitats treballades exclusivament amb aquesta metodologia.
Treball en grups de 20 alumnes.

Pràctica:
Seminaris dels continguts a aplicar en la posterior resolució d’un cas clínic. Treball amb grups de 40 alumnes.
Pràctiques a laboratoris Taller en grups reduïts sobre normes generals de manipulació de citostàtics i càlculs a realitzar en la seva preparació.
Treball en grup de 20 alumnes
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessions guiades de cerca d’informació per la resolució del cas clínic i utilització de les plantilles disponibles a la xarxa per elaborar un pla terapèutic.
Treball en grup de 20 alumnes
Metodologies integrades Metodologies integrades: Assignació d’un cas clínic per grups de 5-6 alumnes. Cada alumne del grup ha de buscar informació sobre un medicament del cas clínic i respondre a unes preguntes. Tot el grup ha de fer la programació horària de l’administració de medicaments al pacient, adequar la informació al llenguatge del pacient i a la població en general.
Exposició oral del cas clínic

Per al desenvolupament de les pràctiques es proporciona un llibre de pràctiques que l’alumne haurà de lliurar complimentat al professor per a la valoració final.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Pràctiques a laboratoris
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Metodologies integrades
Atenció personalitzada
Descripció
Presencials: Dilluns de 10 a 11 del matí a l’Escola d’Infermeria durant el primer quadrimestre. Totes les tardes de dilluns a dijous de 15 a 17 h a la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut. En tot cas, altres hores de consulta seran a convenir. Virtuals: A través del moodle o correu electrònic. Fòrum obert de dubtes.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris En els seminaris de les preguntes aplicatives s'avaluarà l’assistència (obligatòria), la participació activa i les respostes dels alumnes.
La valoració durant les sessions presencials podrà suma 1 punt a la nota de l'examen teòric
10%
Pràctiques a laboratoris El treball de citostàtics puntua un total de 15 punts sobre 100 del total de les pràctiques. 7.5%
Metodologies integrades Basada en l’assistència (obligatòria), participació activa (exposició) i presentació del llibre de pràctiques.

La nota del cas clínic puntua un total de 85 punts sobre 100 del total de pràctiques: 25 punts del llibre de pràctiques de la part individual, 40 punts del treball en grup i 20 punts de la presentació i actitud de l’alumne en el desenvolupament de les pràctiques.
42.5%
Proves objectives de tipus test Continguts teòrics:
Desenvolupament d’una prova objectiva amb 80 qüestions de tipus test amb 5 opcions de resposta amb una sola correcta.
Cada resposta correcta suma un punt positiu.
Cada resposta errònia resta 0.25 punts.
Per a obtenir la nota de la part teòrica (0-10), la suma dels punts obtinguts es dividirà per 8.
40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota de la pràctica és la suma del treball de citostàtics i del cas clínic (total 100 punts), dividit per 10. La falta no justificada en el blocs obligatoris resta 5 punts del total de 100. L'alumne aprovarà la part pràctica si obté una nota mínima de 5. La nota de teoria serà la suma del test més la nota de les preguntes aplicatives. L'alumne aprovarà la part teòrica si obté una nota mínima de 5. La part que no aprovi haurà de presentar-se a un examen a la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica
  • J. FLÓREZ i col·l. Farmacología Humana, 4ª ed. Ed. Masson. Barcelona, 2003.
  • S. Castells i M. Hernández. Farmacología en enfermería, 1ª ed. Ed. Harcourt. Madrid, 2001
Complementària
  • J.M. Mosquera i col·l. Farmacología para enfermería, 4ª ed. Ed. Interamericana-Mcgraw-Hill. Madrid, 2005.
  • M Taylor, PJW Reide. Lo esencial en Farmacología. Cursos de Crash de Mosby. Harcourt Brace, 1999.
  • E Pacheco. Enfermería. Farmacología práctica de enfermería. Serie de Manuales de enfermería. 1ª Ed. Masson. Barcelona, 2000.
  • DJ Birkett. Farmacocinética fácil. 1ª ed. Ed. Interamericana-Mcgraw-Hill. Madrid, 2005

Altres recursos:

Disponible en moodle dins de cada mòdul temàtic: Pàgines Web, Butlletins informatius, Articles de revistes científiques, Catàlegs d’especialitats farmacèutiques, ...

Recomanacions