DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura NUTRICIÓ I DIETÈTICA EN INFERMERIA Codi 18031018
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRATER CUBELLS, MARIA
Adreça electrònica mariamontserrat.olesti@urv.cat
Professors/es
OLESTI BAIGES, MARIA MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de Nutrició i Dietètica en Infermeria pretén proporcionar a l’alumne les bases i les eines necessàries per a què conegui l’alimentació habitual de l’ésser humà, quina és la dieta saludable adient als canvis que li esdevenen al llarg de la vida, com fer les modificacions precises en l’alimentació i ser capaç de motivar a la persona per fer la dieta corresponent al seu estat de salut. Avui en dia les principals malalties relacionades amb la nutrició –malalties cardiovasculars, càncer i diabetis junt amb les malalties respiratòries cròniques– són responsables de la meitat de les morts que esdevenen en tot el món i afecten a les persones al llarg del cicle vital. El professional d’infermeria té un paper fonamental dins de la societat actual com a promotora d’una alimentació adequada amb l’objectiu de millorar el nivell de salut individual i col·lectiva.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència (utilitzant les habilitats).
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Comprendre els coneixements bàsics dels nutrients, les seves funcions biològiques i estructurals, la composició química dels aliments i l’ús de les diferents taules de composició. A16
B1
2. Descriure els factors que s’interrelacionen entre salut-malaltia i l’hàbit de la nutrició en totes les etapes del desenvolupament de la persona. A1
A16
B1
B4
3. Prendre consciència del caràcter evolutiu de la nutrició. A16
C2
C3
4. Conèixer els factors prevalents dels hàbits nutricionals i la seva repercussió en la salut dins del nostre entorn social. A1
A12
B1
B2
B5
C2
C3
5. Comprendre la importància que tenen els hàbits dietètics en les persones i la seva repercussió holística. A1
A12
B1
B2
B5
C2
C3
6. Aplicar mesures dietètiques per afrontar situacions de malaltia de la persona. A8
A12
A16
B1
B2
B5
C2

Continguts
Tema Subtema
Tema 1
Introducció a l’alimentació i nutrició
Història de l’alimentació i la seva relació amb els comportaments alimentaris. Evolució dels hàbits alimentaris. Anàlisi de l’alimentació en el nostre país. Els canvis alimentaris en els segle XXI i repercussions en la salut. Importància social de l’alimentació. El comportament alimentari. Alimentació i salut comunitària.
Tema 2
Bases de la nutrició
Concepte, tipus i funció dels nutrients. Necessitats i recomanacions nutricionals. Metabolisme energètic. Càlcul de les necessitats energètiques de la persona.
Tema 3
Grups d’aliments
Concepte i classificació. Necessitats dels principis immediats, vitamines, minerals i aigua. Proporció en la dieta equilibrada. Requeriments necessaris recomanats.
Tema 4
Alimentació equilibrada
Equilibri nutritiu i alimentari Característiques de la dieta equilibrada. Taula de composició dels aliments: manejament i utilització. Sistema de racions. Dieta mediterrània. La preparació culinària i el valor nutritiu dels aliments. Preparació de menús per a una família tipus.
Tema 5
Alimentació equilibrada al llarg del cicle vital
Alimentació durant l’embaràs i l’alletament. Alimentació en la infància. Alimentació en l’adolescència. Alimentació en l’adult. Alimentació en la vellesa. Alimentació en el treball. Alimentació en l’esport. Consell alimentari.
Tema 6
Valoració de l’estat nutricional
L’entrevista. L’exploració física. Avaluació clínica i bioquímica de l’estat nutricional. Riscs d’alteracions nutricionals. Obesitat i malnutrició. Al•lèrgies i intolerància alimentària.
Tema 7
Introducció a la dietoteràpia
Dietoteràpia. Conceptes generals. Dieta basal. Tipus de dietes.
Elaboració d’una dieta. Recomanacions dietètiques.
Cuidatge nutricional en la persona malalta.
Cuidatge nutricional en la persona hospitalitzada, i tipus de dietes.
Dietes enfront dèficits nutricionals.
Dietes terapèutiques enfront malalties: digestives, cardíaques, respiratòries, cirurgia, càncer, estrès físic...
Dietes amb finalitats exploratòries.
Tema 8
Tipus d’alimentació
Nutrició enteral
Nutrició parenteral
Indicacions, tipus, preparació, administració, complicacions, cuidatges d’infermeria...
Tema 9
Higiene alimentària
Alteració no desitjada dels aliments. Toxiinfeccions alimentàries. Manipulació, conservació i preparació dels aliments.
Tema 10
Formes alternatives d’alimentació
Nous avenços en alimentació. Innovació alimentària. Aliments amb propietat saludables. Productes per a l’alimentació especial. Suplements alimentaris. Edulcorants naturals i artificials. Dietes alternatives.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
40 40 80
Resolució de problemes, exercicis
0 16 16
Pràctiques a laboratoris
10 3 13
Seminaris
12 0 12
Treballs
0 18 18
Presentacions / exposicions
0 9 9
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Sessió Magistral Classes explicatives i participatives.
Resolució de problemes, exercicis Estudi de casos.
Exercicis sobre estils de vida saludables i factors de risc de las situacions a estudi.
Pràctiques a laboratoris Demostracions pràctiques i assaig d’habilitats:
- Unitats de mesura: sistemes de mesura, conversió de les unitats de mesura. Racions. Taula d’equivalències en mesures d’ús habitual. Exercicis.
- Valoració nutricional: càlcul i interpretació de l’IMC. Mesures antopromètriques.
Seminaris Càlcul de les necessitats energètiques de la persona al llarg del cicle vital.
Manejament pràctic de les taules de composició dels aliments.
Disseny de dietes.
Cine-forum
Treballs Valoració de l’alimentació d’una persona sana i/o de la família i disseny d’una dieta saludable específica.
Treball en petit grup (màxim 5 persones) sobre un tema de nutrició actual
Presentacions / exposicions Exposició del treball a classe

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Descripció
Planificació i seguiment d’exercicis i treballs. Orientació i seguiment dels treballs.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Exercicis individuals o en grup, tant presencials com dirigits per la professora. 10%
Treballs - Valoració de l’alimentació d’una persona sana i/o de la família. Disseny d’una dieta saludable.
- Treball en petit grup (5 persones) sobre un tema/ aspecte nutricional actual)

Data lliurament d'ambdòs treballs: 29 de novembre.
30%
Presentacions / exposicions Exposició del treball sobre un tema/ aspecte nutricional actual (desembre). 10%
Proves objectives de tipus test 3 proves objectives sobre els conceptes desenvolupats a classe. Les dates són: 28 de setembre, 30 d'octubre i 27 de novembre en horari de classe. 50%
Altres

OPCIONAL: Aportacions de materials i informació sobre els continguts que es van treballant a l'aula.

Fins 1 punt i és opcional per millorar la nota
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Salas-Salvadó J, Bonada A, Trallero R, Saló ME, Nutrición y dietética clínica, , Editorial Masson. Barcelona, 2000

Complementària · Cervera P, Clapés F, Rigolfas R, Alimentación y Dietoterapia, 4ª edició, McGraw-Hill, Interamericana. Madrid, 2004
· Astiasaran I, Laceras B, Ariño AH, Martínez JA, Alimentos y nutrición en la pràctica sanitaria, , Editorial Díaz de Santos, Madrid, 2003.
Aranceta J., Nutrición comunitaria, 2a edición, Masson, Barcelona, 2001
Mataix J., Nutrición para educadores, 2a edició, Fundación Universitaria Iberoamericana, Editorial

Revistes i web,s específicas sobre nutrició i dietètica. Es lliurarà durant el curs.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INFERMERIA MATERNO-INFANTIL/18031008
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18031010
INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA I/18031011
INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA II/18031012

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18031016
FONAMENTS D'INFERMERIA/18031019