DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura FONAMENTS D'INFERMERIA Codi 18031019
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
15 6 9 Troncal Primer Anual
Llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
Adreça electrònica msagrario.acebedo@urv.cat
mariajesus.aguaron@urv.cat
carmen.tio@urv.cat
virtudes.rodero@urv.cat
josefamaria.lopez@urv.cat
africa.fortes@urv.cat
montserrat.pie@urv.cat
cristina.ardanuy@urv.cat
montserrat.moreno@urv.cat
concepcion.martinez@urv.cat
mcarme.nogues@urv.cat
mariafrancisca.isern@urv.cat
maria.brianso@urv.cat
misericordia.alarcon@urv.cat
concepcion.grau@urv.cat
joseantonio.garcia@urv.cat
mariamercedes.bertomeu@urv.cat
virginia.borras@urv.cat
marta.pena@urv.cat
carme.vives@urv.cat
marianeus.fortuny@urv.cat
mariateresa.sole@urv.cat
Professors/es
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
AGUARON GARCIA, MARIA JESUS
TIO MOLIST, CARMEN
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
LOPEZ IPARRAGUIRRE, JOSEFA MARIA
FORTES DEL VALLE, MARIA AFRICA
PIE SALVAT, MONTSERRAT
ARDANUY FORTUNY, CRISTINA
MORENO SANCHEZ, MONTSERRAT
MARTINEZ FERNANDEZ, CONCEPCION
NOGUES DOMINGO, MARIA CARMEN
ISERN CATALA, MARIA FRANCISCA
BRIANSO FLORENCIO, MARIA
ALARCON GIRON, MISERICORDIA
GRAU FARRUS, CONCEPCION
GARCIA GARCIA, JOSE ANTONIO
BERTOMEU TREMOL, MARIA MERCEDES
BORRAS VICENTE, VIRGINIA
PE?A GARCIA, MARTA
VIVES RALATS, CARMEN
FORTUNY CASAS, MARIA NEUS
SOLE BAIGES, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta matèria és concebuda, dins del model de la filosofia i teoria dels cuidatjes humans de Watson, com una ciència humana d´ experiència –salut –malaltia – curació. Aquesta visió no només requereix que la infermera sigui científica, acadèmica i clínica sinó també un agent humanitari i moral

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc conceptual: Persona, Salut. Entorn, Infermeria, des de la filosofia del Caring A13
B1
B5
B11
C5
2. Descriure les principals característiques dels factors de cuidatges A1
A16
B1
B5
B11
C5
3. Indentificar les necessitats d’ajuda per la satisfacció de les necessitats de la persona A1
A2
B1
B5
B11
C5
4. Prendre consciència d’un mateix de les necessitats de la persona a partir dels principis del caring, en la practica simulada i en la clínica A2
B1
B5
B11
B12
C5
5. Transferir els principis del caring en situacions de cuidatges a través del procés de resolució de problemes A2
A3
A4
A9
B1
B5
B11
B12
C5
6. Conèixer actituds d’escolta, respecte i empatia A9
B1
B2
B11
C5
7. Realitzar amb destresa els procediments, per la satisfacció de les necessitat humanes en la practica simulada i en la clínica A6
A7
A8
B1
B5
B11
C5
8. Aplica el pensament crític A8
A9
A13
B1
B5
B11
C5
9. Comprometin-se a treballar de forma col•laborativa B1
B3
B5
B11
C5

Continguts
Tema Subtema
Marc Conceptual Conceptes metaparadigma d'nfermeria: persona, salut, entorn, infermeria i necessitats. Factors de cuidatges i els principis del Caring
Necessitats Humanes bàsiques Creació d’un entorn de suport protecció o correcció, mental, física, sociocultural i espiritual.
Ajuda en la satisfacció de les necessitats: alimentació i hidratació, eliminació, oxigenació , activitat i inactivitat, sexualitat, avenç, amor i estima, pertinença i actualització.
Determinants de la salut
Actituds de relació d' Ajuda
Pèrdua i Dol. Conceptes d'Empatia Congruència, Respecta càlid i Escolta activa
Desenvolupament
De la creativitat a travès del procés de gestió de cures
Historia d'infermeria basada en els principis del caring.
Valoració: entrevista, observació
Judici diagnòstic
Judici terapèutic
Aplicació en una situació de cuidatges de les necessitats d'ajuda a una persona

Practiques simulades en taller Assaig en la aplicació de: habilitats, procediments, tècniques , mesures de seguretat i actituds de relació d'ajuda, per ajudar a la persona a cobrir les necessitats humanes
Practicum Estades de 6 setmanes, en Institucions Sanitàries. Aplicant els continguts dels blocs teòrics i dels tallers.
Plasmació de la vivència de l'alumne de la seva estada de práctiques a travès d'una expresió artìstica.
Sessions clíniques d’infermeria, setmanals, presentació de:
Circulo reflexiu de Gibs: incidents crìtics
Valoracions, observació i entrevista sobre las respostas humanes de les persones que estan vivint una situació de salut- malaltia-curació
Aplicació del Judici Clínic a través de la realitzación d'una história clìnica en profundidat, aplicació dels cuidatges de promoció i prevenció de cuidatges de salut
Valoració del dolor, nutrició, aplicant una guía docent



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
24 24 48
Seminaris
6 6 12
Pràctiques a laboratoris
12 12 24
Treballs
2 10 12
Resolució de problemes, exercicis
20 40 60
Pràcticum
125 62.5 187.5
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
6 8 14
Proves objectives de preguntes curtes
4 8 12
Proves de Desenvolupament
0 6 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Qüestionari amb preguntes obertes per descobrir coneixements, interessos i motivacions previs del alumne envers a la disciplina. Presentació de l’assignatura amb la finalitat de transmetre els objectius, els continguts, explicant la metodologia i els sistemes d’avaluació
Sessió Magistral Activitats teòriques interactives, per introduir el marc filosòfic i el procés de ajudar a cobrir les necessitats bàsiques. Marc teòric de Relació de Ajuda i de Procés de pèrdua i dol
Seminaris Desenvolupament en profunditat dels temes :A) Relació de Ajuda a partir de una pel•lícula analitzant els conceptes de: empatía, escolta activa, respecte càlid, congruència, es treballa amb dos grups de 45 alumnes.
Pràctiques a laboratoris Aplicant en assaig: Intervencions de cuidatges tenint en compte la seguretat, el benestar, la dignitat, i aspectes ètics, estètic i morals de la persona: Higiene i asèpsia, cures de la pell, administració de medicació, constants vitals, percepció, canvis posturals, recollida de mostres, administració de alimentació per sonda nasogástrica.
Treballs Treball de camp, a partir de un guió proporcionat pel professor als alumnes per realitzar una Recollida de dades, Valoració i Anàlisis de la situació de salut de una persona.
Elaboració d'una narrativa basada en un procés de dol.
A partir de una pel•lícula, l'alumne realitza un anàlisis sobre actitud de Relació d’ ajuda
El professor realitza un seguiment dels treballs i avalua el procés i el resultat final
Resolució de problemes, exercicis A) Situacions de cuidatges identificant les necessitats de les persones i interrelacionades , amb grups petits de 20 alumnes.
B) Situacions de cuidatges, aplicant el procés de gestió clínica, elaborant el Judici Diagnòstic i Judici Terapèutic, amb grup de 45 alumnes.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Pràctiques a laboratoris
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Pràcticum
Proves pràctiques
Proves de Desenvolupament
Descripció
Las recomendaciones dels seminaris, treballs i práctiques de laboratori es per ajuder-les a integrar el marc teóric de referencia donat en els seminaris i el les practiques de laboratori millorar en les habilitats. Resolució de problemes, proves de desenvolupament, tutories obligatories per al seguiment del treball de camp. Aplicación dels continguts de les materies de fonaments, psicosocial, ètica, psicología evolutiva, estructura i funció cos humà. Pràcticum. Tutories obligatòries en sessions clíniques per al seguiment i evaluació de les habilitats en la aplicació de procedimts, actituts de relació de ajuda, interrelació amb el equip de salut, resolució de situacións de cuidatges.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Evaluen la presencia, participació, fonamentació del análisis, i la actitut de col-laboració, respecte i escolta, del alumne amb el grup.
El mateix en el seminari de:
Observació

Forma part de la evaluació dels treball d'aquets seminaris
Pràctiques a laboratoris Presència
aplicació d'habilitats i precediments de cuidatges
Actituds: Intimitat, confort, estética, ètica.
Aplicació de cuidatges de seguretat
Fonamentaciò teòrica del precediments i tècniques
Forma part de la evaluació de les proves pràctiques
Treballs Narratiava de perdúa i dol, descripciò i anàlisis
La observació de camp, descripciò
Descripciò i análisis pel-licula-actituts de relació d'ajuda
Perdua-dol:7%
Observació:7%
Relació d'ajuda7%
Resolució de problemes, exercicis Presencia
Aportació de coneiximents
fonamentació basada en principis cientifics dels continguts
Actituds de escolta, respecte
Forma part de les proves de dessenvolupament
Proves pràctiques Habilitats en la aplicación de procediments i tèniques
Aplicació de mesures de seguretat
Actituts de intimitat, confort, ètica-estètica
Apto
Proves objectives de preguntes curtes dues proves escrites
expresiò escrita
descripció dels i pensament reflexiu dels conceptes del paradigma d'infermeria
Resolución de situacions de cuidatges aplicant els principis del caring
20%
Proves de Desenvolupament Treball de camp final
Aplicació dels coneiximents adqurits de la matèria de fonaments, ètica, psicologia evolutiva, psicologia social, nutrició, principis de estructura i funció del cos humà
recollida de dates exhaustiva
análisis dels comportamentes, estils de vida, signes i síntomes
Aplicació del Judici Clínic
30%
Altres

Valoració Incial dels coneixements previs del estudiant Cuestionari de preguntes obertes per decobrir els coneiximents, interesos i motivacions del estudiant envers la disciplina d'infermeria

sense evaluar
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica NANDA., Diagnósticos enfermeros: definiciones y clasificaciones., Harcourt., 2003-2004 Madrid.
KOZIER., Enfermería Fundamental. Conceptos, procesos y prácticas., Interamericana -McGRAW-HILL., 1990 Madrid.
POTTER/PERRY., Fundamentos de Enfermería., Mosby., 1996 Madrid.
COLLIÈRE, M.F., Hacia el reconocimiento enfermero., Salvat Rev. Notas de Enfermería, nº 9, sept., 1991 Barcelona.
WATSON, J., Le caring., Seli Arslan., 1998 Paris.
KOHN, R., Les enjeux de l’observation., Anthoropos., 1990 Paris.
MARRINER, A., Modelos y Teorías de Enfermería., Rol., 2000 Barcelona.
, Pel•lícula : El aceite de la vida., ,
GALLAR, M., Promoción de la salud y apoyo psicológico., Paraninfo., 1998 Madrid.
CHALIFOUR, J., Relación de ayuda en cuidados de enfermería. Una perspectiva holística y humanista., SG. Editores., 1994 Barcelona.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PRACTICUM COMUNITARI/18031006
PRACTICUM MEDICOQUIRÚRGIC I/18031013
LEGISLACIÓ I ÈTICA PROFESSIONAL/18031020
HISTÒRIA DEL CUIDATGE EN INFERMERIA. MODELS I DESENVOLUPAMENT CIENTÍFIC EN INFERMERIA/18031101
TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA/18031201

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18031010
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18031016

 
Altres comentaris
Per realitzar el practicum es necessari haver fet les proves teòriques - practiques de taller. La nota es Apte o no Apte