Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A2 |
Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials. |
A3 |
Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant. |
A4 |
Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència. |
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A8 |
Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència (utilitzant les habilitats). |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A13 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera |
A16 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B11 |
Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats. |
B12 |
Capacitat per ajustar el seu paper amb l'objectiu de respondre efectivament a les necessitats de la població o els pacients. Quan sigui necessari i apropiat, ser capaç de desafiar els sistemes vigents per cobrir les necessitats de la població i els pacients. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el marc conceptual: Persona, Salut. Entorn, Infermeria, des de la filosofia del Caring |
A13
|
B1 B5 B11
|
C5
|
2. Descriure les principals característiques dels factors de cuidatges |
A1 A16
|
B1 B5 B11
|
C5
|
3. Indentificar les necessitats d’ajuda per la satisfacció de les necessitats de la persona |
A1 A2
|
B1 B5 B11
|
C5
|
4. Prendre consciència d’un mateix de les necessitats de la persona a partir dels principis del caring, en la practica simulada i en la clínica |
A2
|
B1 B5 B11 B12
|
C5
|
5. Transferir els principis del caring en situacions de cuidatges a través del procés de resolució de problemes |
A2 A3 A4 A9
|
B1 B5 B11 B12
|
C5
|
6. Conèixer actituds d’escolta, respecte i empatia |
A9
|
B1 B2 B11
|
C5
|
7. Realitzar amb destresa els procediments, per la satisfacció de les necessitat humanes en la practica simulada i en la clínica |
A6 A7 A8
|
B1 B5 B11
|
C5
|
8. Aplicar el pensament crític |
A8 A9 A13
|
B1 B5 B11
|
C5
|
9. Comprometre's a treballar de forma col•laborativa |
|
B1 B3 B5 B11
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Marc Conceptual |
Conceptes metaparadigma d'nfermeria: persona, salut, entorn, infermeria i necessitats. Factors de cuidatges i els principis del Caring |
Necessitats Humanes bàsiques |
Creació d’un entorn de suport protecció o correcció, mental, física, sociocultural i espiritual.
Ajuda en la satisfacció de les necessitats: alimentació i hidratació, eliminació, oxigenació , activitat i inactivitat, sexualitat, avenç, amor i estima, pertinença i actualització. |
Determinants de la salut
Actituds de relació d' Ajuda |
Pèrdua i Dol. Conceptes d'Empatia Congruència, Respecta càlid i Escolta activa |
Desenvolupament
De la creativitat a travès del procés de gestió de cures
|
Historia d'infermeria basada en els principis del caring.
Valoració: entrevista, observació
Judici diagnòstic
Judici terapèutic
Aplicació en una situació de cuidatges de les necessitats d'ajuda a una persona
|
Practiques simulades en taller |
Assaig en la aplicació de: habilitats, procediments, tècniques , mesures de seguretat i actituds de relació d'ajuda, per ajudar a la persona a cobrir les necessitats humanes |
Practicum |
Estades de 6 setmanes, en Institucions Sanitàries. Aplicant els continguts dels blocs teòrics i dels tallers.
Plasmació de la vivència de l'alumne de la seva estada de práctiques a travès d'una expresió artìstica.
Sessions clíniques d’infermeria, setmanals, presentació de:
Circulo reflexiu de Gibs: incidents crìtics
Valoracions, observació i entrevista sobre las respostas humanes de les persones que estan vivint una situació de salut- malaltia-curació
Aplicació del Judici Clínic a través de la realitzación d'una história clìnica en profundidat, aplicació dels cuidatges de promoció i prevenció de cuidatges de salut
Valoració del dolor, nutrició, aplicant una guía docent
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
24 |
24 |
48 |
Seminaris |
|
6 |
6 |
12 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
12 |
24 |
Treballs |
|
2 |
10 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
20 |
40 |
60 |
Pràcticum |
|
125 |
62.5 |
187.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
6 |
8 |
14 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
8 |
12 |
Proves de Desenvolupament |
|
0 |
6 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Qüestionari amb preguntes obertes per descobrir coneixements, interessos i motivacions previs del alumne envers a la disciplina. Presentació de l’assignatura amb la finalitat de transmetre els objectius, els continguts, explicant la metodologia i els sistemes d’avaluació |
Sessió Magistral |
Activitats teòriques interactives, per introduir el marc filosòfic i el procés de ajudar a cobrir les necessitats bàsiques. Marc teòric de Relació de Ajuda i de Procés de pèrdua i dol |
Seminaris |
Desenvolupament en profunditat dels temes :A) Relació de Ajuda a partir de una pel•lícula analitzant els conceptes de: empatía, escolta activa, respecte càlid, congruència, es treballa amb dos grups de 45 alumnes. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicant en assaig: Intervencions de cuidatges tenint en compte la seguretat, el benestar, la dignitat, i aspectes ètics, estètic i morals de la persona: Higiene i asèpsia, cures de la pell, administració de medicació, constants vitals, percepció, canvis posturals, recollida de mostres, administració de alimentació per sonda nasogástrica. |
Treballs |
Treball de camp, a partir de un guió proporcionat pel professor als alumnes per realitzar una Recollida de dades, Valoració i Anàlisis de la situació de salut de una persona.
Elaboració d'una narrativa basada en un procés de dol.
A partir de una pel•lícula, l'alumne realitza un anàlisis sobre actitud de Relació d’ ajuda
El professor realitza un seguiment dels treballs i avalua el procés i el resultat final
|
Resolució de problemes, exercicis |
A) Situacions de cuidatges identificant les necessitats de les persones i interrelacionades , amb grups petits de 20 alumnes.
B) Situacions de cuidatges, aplicant el procés de gestió clínica, elaborant el Judici Diagnòstic i Judici Terapèutic, amb grup de 45 alumnes.
|
Pràcticum |
Estada en Institucions Sanitàries Durant sis setmanes, sis hores al dia.
L'alumne te assignada una infermera tutora al llarg del període d'aprenentatge, juntament amb la professora de l’escola fan el seguiment de la seva adaptació a la cultura institucional, així com del desenvolupament dels objectius d'aprenentatge
Objectiu:
a) Reflexionar sobre la practica professional
b)Posar en practica els coneixements, habilitats, actituds
Activitats:
Narratives sobre incidents crítics viscuts per els estudiants aplicant el cercle de GIBS
Observacions i valoracions, obre les respostes humanes de les persones que estan vivint una situació de salut- malaltia- curació
Aplicació de cures, procediments y relació de ajuda a les persones en el procés salut. Malaltia-curació
Sessions clíniques: Presentació i discussió sobre una historia de salut d'una persona
|
|
Seminaris |
Pràctiques a laboratoris |
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis |
Pràcticum |
Proves pràctiques |
Proves de Desenvolupament |
|
Descripció |
Las recomendaciones dels seminaris, treballs i práctiques de laboratori es per ajuder-les a integrar el marc teóric de referencia donat en els seminaris i el les practiques de laboratori millorar en les habilitats.
Resolució de problemes, proves de desenvolupament, tutories obligatories per al seguiment del treball de camp. Aplicación dels continguts de les materies de fonaments, psicosocial, ètica, psicología evolutiva, estructura i funció cos humà.
Pràcticum. Tutories obligatòries en sessions clíniques per al seguiment i evaluació de les habilitats en la aplicació de procedimts, actituts de relació de ajuda, interrelació amb el equip de salut, resolució de situacións de cuidatges.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Evaluen la presencia, participació, fonamentació del análisis, i la actitut de col-laboració, respecte i escolta, del alumne amb el grup.
El mateix en el seminari de:
Observació
|
Forma part de la evaluació dels treball d'aquets seminaris |
Pràctiques a laboratoris |
Presència
aplicació d'habilitats i precediments de cuidatges
Actituds: Intimitat, confort, estética, ètica.
Aplicació de cuidatges de seguretat
Fonamentaciò teòrica del precediments i tècniques |
Forma part de la evaluació de les proves pràctiques |
Treballs |
Narratiava de perdúa i dol, descripciò i anàlisis
Descripciò i análisis pel-licula-actituts de relació d'ajuda |
Perdua-dol
Relació d'ajuda
10% |
Resolució de problemes, exercicis |
Presencia
Aportació de coneiximents
fonamentació basada en principis cientifics dels continguts
Actituds de escolta, respecte |
Forma part de les proves de dessenvolupament |
Pràcticum |
Fonamentació en principis cientifics i habilitats en la aplicació de tècniques i procediments
Actituts de: intimitat,respecte, escolta, puntualitat, ética, estètica
Aplicació de mesures, segureta, confort
capacitat de interrelació
Responsabilitat en el seu aprenentage i autoevaluació
Pensament critìc-analìtic
Aplicació del jucidi clínic en situacions de cuidatges: observació i valoració
Incident crític
Presencia en sessions clíniques, presentació i discussiò de una història de salut
|
30% |
Proves pràctiques |
Habilitats en la aplicación de procediments i tèniques
Aplicació de mesures de seguretat
Actituts de intimitat, confort, ètica-estètica |
Apto |
Proves objectives de preguntes curtes |
dues proves escrites
expresiò escrita
descripció dels i pensament reflexiu dels conceptes del paradigma d'infermeria
Resolución de situacions de cuidatges aplicant els principis del caring
|
30% |
Proves de Desenvolupament |
Treball de camp final
Aplicació dels coneiximents adqurits de la matèria de fonaments, ètica, psicologia evolutiva, psicologia social, nutrició, principis de estructura i funció del cos humà
recollida de dates exhaustiva
análisis dels comportamentes, estils de vida, signes i síntomes
Aplicació del Judici Clínic
|
30% |
Altres |
Valoració Incial dels coneixements previs del estudiant Cuestionari de preguntes obertes per decobrir els coneiximents, interesos i motivacions del estudiant envers la disciplina d'infermeria |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
NANDA., Diagnósticos enfermeros: definiciones y clasificaciones., Harcourt., 2003-2004 Madrid.
KOZIER., Enfermería Fundamental. Conceptos, procesos y prácticas., Interamericana -McGRAW-HILL., 1990 Madrid.
POTTER/PERRY., Fundamentos de Enfermería., Mosby., 1996 Madrid.
COLLIÈRE, M.F., Hacia el reconocimiento enfermero., Salvat Rev. Notas de Enfermería, nº 9, sept., 1991 Barcelona.
WATSON, J., Le caring., Seli Arslan., 1998 Paris.
KOHN, R., Les enjeux de l’observation., Anthoropos., 1990 Paris.
MARRINER, A., Modelos y Teorías de Enfermería., Rol., 2000 Barcelona.
, Pel•lícula : Los chicos del coro., ,
GALLAR, M., Promoción de la salud y apoyo psicológico., Paraninfo., 1998 Madrid.
CHALIFOUR, J., Relación de ayuda en cuidados de enfermería. Una perspectiva holística y humanista., SG. Editores., 1994 Barcelona.
Nike Nichols, Pel.lícula: Amar la vida, ,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PRACTICUM COMUNITARI/18031006 | PRACTICUM MEDICOQUIRÚRGIC I/18031013 | LEGISLACIÓ I ÈTICA PROFESSIONAL/18031020 | HISTÒRIA DEL CUIDATGE EN INFERMERIA. MODELS I DESENVOLUPAMENT CIENTÍFIC EN INFERMERIA/18031101 | TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA/18031201 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18031010 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18031016 |
|
|
Altres comentaris |
Per realitzar el practicum es necessari haver fet les proves teòriques - practiques de taller. La nota es Apte o no Apte
Les sis setmanes de practiques clíniques son obligatories
Per sumar les diferents parts de l'avaluació continuada es necessita tenir totes les parts superades |
|