DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura FONAMENTS D'INFERMERIA Codi 18031019
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
15 6 9 Troncal Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
Adreça electrònica carmen.tio@urv.cat
virtudes.rodero@urv.cat
josefamaria.lopez@urv.cat
africa.fortes@urv.cat
montserrat.pie@urv.cat
cristina.ardanuy@urv.cat
montserrat.moreno@urv.cat
mcarme.nogues@urv.cat
mariafrancisca.isern@urv.cat
maria.brianso@urv.cat
concepcion.grau@urv.cat
joseantonio.garcia@urv.cat
mariamercedes.bertomeu@urv.cat
virginia.borras@urv.cat
marta.pena@urv.cat
carme.vives@urv.cat
marianeus.fortuny@urv.cat
mariateresa.sole@urv.cat
sergi.esteban@urv.cat
mariajose.castillo@urv.cat
Professors/es
TIÓ MOLIST, CARMEN
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
LÓPEZ IPARRAGUIRRE, JOSEFA MARIA
FORTES DEL VALLE, MARIA ÁFRICA
PIÉ SALVAT, MONTSERRAT
ARDANUY FORTUNY, CRISTINA
MORENO SÁNCHEZ, MONTSERRAT
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
ISERN CATALÀ, MARIA FRANCISCA
BRIANSÓ FLORENCIO, MARÍA
GRAU FARRÚS, CONCEPCIÓN
GARCÍA GARCÍA, JOSÉ ANTONIO
BERTOMEU TREMOL, MARIA MERCEDES
BORRÀS VICENTE, VIRGINIA
PEÑA GARCÍA, MARTA
VIVES RALATS, CARMEN
FORTUNY CASAS, MARÍA NEUS
SOLÉ BAIGES, MARIA TERESA
ESTEBAN ALCANTARA, SERGI
CASTILLO CEPERO, MARIA JOSE
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta matèria és concebuda, dins del model de la filosofia i teoria dels cuidatjes humans de Watson, com una ciència humana d´ experiència –salut –malaltia – curació. Aquesta visió no només requereix que la infermera sigui científica, acadèmica i clínica sinó també un agent humanitari i moral

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència (utilitzant les habilitats).
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B12 Capacitat per ajustar el seu paper amb l'objectiu de respondre efectivament a les necessitats de la població o els pacients. Quan sigui necessari i apropiat, ser capaç de desafiar els sistemes vigents per cobrir les necessitats de la població i els pacients.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc conceptual: Persona, Salut. Entorn, Infermeria, des de la filosofia del Caring A13
B1
B5
B11
C5
2. Descriure les principals característiques dels factors de cuidatges A1
A16
B1
B5
B11
C5
3. Indentificar les necessitats d’ajuda per la satisfacció de les necessitats de la persona A1
A2
B1
B5
B11
C5
4. Prendre consciència d’un mateix de les necessitats de la persona a partir dels principis del caring, en la practica simulada i en la clínica A2
B1
B5
B11
B12
C5
5. Transferir els principis del caring en situacions de cuidatges a través del procés de resolució de problemes A2
A3
A4
A9
B1
B5
B11
B12
C5
6. Conèixer actituds d’escolta, respecte i empatia A9
B1
B2
B11
C5
7. Realitzar amb destresa els procediments, per la satisfacció de les necessitat humanes en la practica simulada i en la clínica A6
A7
A8
B1
B5
B11
C5
8. Aplicar el pensament crític A8
A9
A13
B1
B5
B11
C5
9. Comprometre's a treballar de forma col•laborativa B1
B3
B5
B11
C5

Continguts
Tema Subtema
Marc Conceptual Conceptes metaparadigma d'nfermeria: persona, salut, entorn, infermeria i necessitats. Factors de cuidatges i els principis del Caring
Necessitats Humanes bàsiques Creació d’un entorn de suport protecció o correcció, mental, física, sociocultural i espiritual.
Ajuda en la satisfacció de les necessitats: alimentació i hidratació, eliminació, oxigenació , activitat i inactivitat, sexualitat, avenç, amor i estima, pertinença i actualització.
Determinants de la salut
Actituds de relació d' Ajuda
Pèrdua i Dol. Conceptes d'Empatia Congruència, Respecta càlid i Escolta activa
Desenvolupament
De la creativitat a travès del procés de gestió de cures
Historia d'infermeria basada en els principis del caring.
Valoració: entrevista, observació
Judici diagnòstic
Judici terapèutic
Aplicació en una situació de cuidatges de les necessitats d'ajuda a una persona

Practiques simulades en taller Assaig en la aplicació de: habilitats, procediments, tècniques , mesures de seguretat i actituds de relació d'ajuda, per ajudar a la persona a cobrir les necessitats humanes
Practicum Estades de 6 setmanes, en Institucions Sanitàries. Aplicant els continguts dels blocs teòrics i dels tallers.
Plasmació de la vivència de l'alumne de la seva estada de práctiques a travès d'una expresió artìstica.
Sessions clíniques d’infermeria, setmanals, presentació de:
Circulo reflexiu de Gibs: incidents crìtics
Valoracions, observació i entrevista sobre las respostas humanes de les persones que estan vivint una situació de salut- malaltia-curació
Aplicació del Judici Clínic a través de la realitzación d'una história clìnica en profundidat, aplicació dels cuidatges de promoció i prevenció de cuidatges de salut
Valoració del dolor, nutrició, aplicant una guía docent



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
24 24 48
Seminaris
6 6 12
Pràctiques a laboratoris
12 12 24
Treballs
2 10 12
Resolució de problemes, exercicis
20 40 60
Pràcticum
125 62.5 187.5
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
6 8 14
Proves objectives de preguntes curtes
4 8 12
Proves de Desenvolupament
0 6 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Qüestionari amb preguntes obertes per descobrir coneixements, interessos i motivacions previs del alumne envers a la disciplina. Presentació de l’assignatura amb la finalitat de transmetre els objectius, els continguts, explicant la metodologia i els sistemes d’avaluació
Sessió Magistral Activitats teòriques interactives, per introduir el marc filosòfic i el procés de ajudar a cobrir les necessitats bàsiques. Marc teòric de Relació de Ajuda i de Procés de pèrdua i dol
Seminaris Desenvolupament en profunditat dels temes :A) Relació de Ajuda a partir de una pel•lícula analitzant els conceptes de: empatía, escolta activa, respecte càlid, congruència, es treballa amb dos grups de 45 alumnes.
Pràctiques a laboratoris Aplicant en assaig: Intervencions de cuidatges tenint en compte la seguretat, el benestar, la dignitat, i aspectes ètics, estètic i morals de la persona: Higiene i asèpsia, cures de la pell, administració de medicació, constants vitals, percepció, canvis posturals, recollida de mostres, administració de alimentació per sonda nasogástrica.
Treballs Treball de camp, a partir de un guió proporcionat pel professor als alumnes per realitzar una Recollida de dades, Valoració i Anàlisis de la situació de salut de una persona.
Elaboració d'una narrativa basada en un procés de dol.
A partir de una pel•lícula, l'alumne realitza un anàlisis sobre actitud de Relació d’ ajuda
El professor realitza un seguiment dels treballs i avalua el procés i el resultat final
Resolució de problemes, exercicis A) Situacions de cuidatges identificant les necessitats de les persones i interrelacionades , amb grups petits de 20 alumnes.
B) Situacions de cuidatges, aplicant el procés de gestió clínica, elaborant el Judici Diagnòstic i Judici Terapèutic, amb grup de 45 alumnes.
Pràcticum Estada en Institucions Sanitàries Durant sis setmanes, sis hores al dia.

L'alumne te assignada una infermera tutora al llarg del període d'aprenentatge, juntament amb la professora de l’escola fan el seguiment de la seva adaptació a la cultura institucional, així com del desenvolupament dels objectius d'aprenentatge

Objectiu:
a) Reflexionar sobre la practica professional
b)Posar en practica els coneixements, habilitats, actituds
Activitats:
Narratives sobre incidents crítics viscuts per els estudiants aplicant el cercle de GIBS

Observacions i valoracions, obre les respostes humanes de les persones que estan vivint una situació de salut- malaltia- curació

Aplicació de cures, procediments y relació de ajuda a les persones en el procés salut. Malaltia-curació

Sessions clíniques: Presentació i discussió sobre una historia de salut d'una persona

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Pràctiques a laboratoris
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Pràcticum
Proves pràctiques
Proves de Desenvolupament
Descripció
Las recomendaciones dels seminaris, treballs i práctiques de laboratori es per ajuder-les a integrar el marc teóric de referencia donat en els seminaris i el les practiques de laboratori millorar en les habilitats. Resolució de problemes, proves de desenvolupament, tutories obligatories per al seguiment del treball de camp. Aplicación dels continguts de les materies de fonaments, psicosocial, ètica, psicología evolutiva, estructura i funció cos humà. Pràcticum. Tutories obligatòries en sessions clíniques per al seguiment i evaluació de les habilitats en la aplicació de procedimts, actituts de relació de ajuda, interrelació amb el equip de salut, resolució de situacións de cuidatges.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Evaluen la presencia, participació, fonamentació del análisis, i la actitut de col-laboració, respecte i escolta, del alumne amb el grup.
El mateix en el seminari de:
Observació

Forma part de la evaluació dels treball d'aquets seminaris
Pràctiques a laboratoris Presència
aplicació d'habilitats i precediments de cuidatges
Actituds: Intimitat, confort, estética, ètica.
Aplicació de cuidatges de seguretat
Fonamentaciò teòrica del precediments i tècniques
Forma part de la evaluació de les proves pràctiques
Treballs Narratiava de perdúa i dol, descripciò i anàlisis

Descripciò i análisis pel-licula-actituts de relació d'ajuda
Perdua-dol

Relació d'ajuda
10%
Resolució de problemes, exercicis Presencia
Aportació de coneiximents
fonamentació basada en principis cientifics dels continguts
Actituds de escolta, respecte
Forma part de les proves de dessenvolupament
Pràcticum Fonamentació en principis cientifics i habilitats en la aplicació de tècniques i procediments
Actituts de: intimitat,respecte, escolta, puntualitat, ética, estètica
Aplicació de mesures, segureta, confort
capacitat de interrelació
Responsabilitat en el seu aprenentage i autoevaluació
Pensament critìc-analìtic
Aplicació del jucidi clínic en situacions de cuidatges: observació i valoració
Incident crític
Presencia en sessions clíniques, presentació i discussiò de una història de salut
30%
Proves pràctiques Habilitats en la aplicación de procediments i tèniques
Aplicació de mesures de seguretat
Actituts de intimitat, confort, ètica-estètica
Apto
Proves objectives de preguntes curtes dues proves escrites
expresiò escrita
descripció dels i pensament reflexiu dels conceptes del paradigma d'infermeria
Resolución de situacions de cuidatges aplicant els principis del caring
30%
Proves de Desenvolupament Treball de camp final
Aplicació dels coneiximents adqurits de la matèria de fonaments, ètica, psicologia evolutiva, psicologia social, nutrició, principis de estructura i funció del cos humà
recollida de dates exhaustiva
análisis dels comportamentes, estils de vida, signes i síntomes
Aplicació del Judici Clínic
30%
Altres

Valoració Incial dels coneixements previs del estudiant Cuestionari de preguntes obertes per decobrir els coneiximents, interesos i motivacions del estudiant envers la disciplina d'infermeria

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica NANDA., Diagnósticos enfermeros: definiciones y clasificaciones., Harcourt., 2003-2004 Madrid.
KOZIER., Enfermería Fundamental. Conceptos, procesos y prácticas., Interamericana -McGRAW-HILL., 1990 Madrid.
POTTER/PERRY., Fundamentos de Enfermería., Mosby., 1996 Madrid.
COLLIÈRE, M.F., Hacia el reconocimiento enfermero., Salvat Rev. Notas de Enfermería, nº 9, sept., 1991 Barcelona.
WATSON, J., Le caring., Seli Arslan., 1998 Paris.
KOHN, R., Les enjeux de l’observation., Anthoropos., 1990 Paris.
MARRINER, A., Modelos y Teorías de Enfermería., Rol., 2000 Barcelona.
, Pel•lícula : Los chicos del coro., ,
GALLAR, M., Promoción de la salud y apoyo psicológico., Paraninfo., 1998 Madrid.
CHALIFOUR, J., Relación de ayuda en cuidados de enfermería. Una perspectiva holística y humanista., SG. Editores., 1994 Barcelona.
Nike Nichols, Pel.lícula: Amar la vida, ,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PRACTICUM COMUNITARI/18031006
PRACTICUM MEDICOQUIRÚRGIC I/18031013
LEGISLACIÓ I ÈTICA PROFESSIONAL/18031020
HISTÒRIA DEL CUIDATGE EN INFERMERIA. MODELS I DESENVOLUPAMENT CIENTÍFIC EN INFERMERIA/18031101
TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA/18031201

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18031010
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18031016

 
Altres comentaris
Per realitzar el practicum es necessari haver fet les proves teòriques - practiques de taller. La nota es Apte o no Apte Les sis setmanes de practiques clíniques son obligatories Per sumar les diferents parts de l'avaluació continuada es necessita tenir totes les parts superades