DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura LEGISLACIÓ I ÈTICA PROFESSIONAL Codi 18031020
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Adreça electrònica mariafrancisca.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de Legislació i Ètica professional en Infermeria pretén capacitar a l’alumne per a la pressa de decisions i està dirigit tan a desenvolupar l’habilitat de raonar quant a els continguts ètics de la professió, com a l’habilitat d’actuar èticament, conèixer els drets i les obligacions derivats de la legislació vigent que deuen ser coneguts a fi d’ajustar la conducta del futur professional al Dret vigent, entre d’altres. En definitiva, es tracta de respondre davant de la societat del nostre coneixement com a professionals d’infermeria.

Competències
Codi  
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
A14 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats.
A17 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació.
A19 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar política nacional i internacional.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B23 Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades.
B26 Capacitat per representar adequadament la perspectiva del pacient i actuar per evitar abusos.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer conceptes bàsics d'ètica, bioètica i de dret A14
2. Aplicar els principis de bioètica a la pràctica d’infermeria A17
3. Conèixer les fonts de responsabilitat i les accions que poden incórrer en faltes o delictes per mala praxi professional B8
B23
4. Distingir en els diferents models i teories d'infermeria la dimensió ètica dels cuidatges A13
5. Donar resposta als problemes ètics de la pràctica professional d'acord amb els models de pressa de decisions ètiques, els codis deontològics i altres textos jurídics A12
B2
B26
6. Contribuir amb accions per garantir la dignitat, la seguretat, la intimitat i l'autonomia de la persona A7
B9
7. Prendre consciència dels valors, costums i creences de les persones davant de la salut i la malaltia B9
8. Conèixer diferents posicionaments ètics i legals en situacions especials en el àmbit de la assistència sanitària A10
9. Conèixer els requisits legals per exercir com infermera al nostre país i d'altres A19
C4
10. Prendre consciència de la necessitat de la formació permanent pel desenvolupament professional B11
C3

Continguts
Tema Subtema
MODUL I:
Introducció a l’ètica, la bioètica i el Dret.
Tema 1:
Introducció a l’ètica: historia de l’ètica, concepte d’ètica, fondament de la norma moral, diferencies entre ètica, moral i deontologia, sistemes ètics, principis ètics.
Tema 2:
Introducció al Dret: concepte de norma jurídica, diferències entre norma jurídica i norma ètica, sistema de garanties a un Estat de Dret, normes constitucionals, administratives i civils d’implicació als professionals d’infermeria.
Tema 3:
Introducció a la bioètica: perspectiva històrica, principis de bioètica, utilitat dels principis, la relació d’ajuda i els principis de bioètica.
MODUL II: L’ètica en els cuidatges d’infermeria. Tema 4:
Els models de responsabilitat moral a l’esfera del cuidatge.
Diferents models de relació entre els professionals sanitaris i els individus.
El model de relació professional basat en l’autonomia versus el model basat en el paternalisme.
Tema 5:
Els valors humans. Concepte. Origen i fonamentació dels valors. Classes de valors.
Tema 6:
Ètica del cuidatge: la teoria ètica del cuidatge.
La dimensió ètica dels cuidatges a diferents teories i models d’infermeria: Henderson, Rogers, Mayeroff, Leinninger, Watson...
L’ètica en el cuidatge quotidià: Cuidatge de la intimitat, el confort i les relacions. Virtuts professionals d’infermeria.
Tema 7:
Competència professional , competència ètica.
Codis d’ètica professional d’infermeria.
Tema 8:
El consentiment informat.
Tema 9:
La confidencialitat, la intimitat, la individualitat.
El secret professional.
La legislació espanyola i el secret professional.
Tema 10:
Concepte d’autonomia.
Autonomia, responsabilitat i competència.
Autonomia i pressa de decisions.
Autonomia i cuidatges d’infermeria.
Autonomia professional i treball en equip.
Tema 11:
Els comitès d’ètica assistencials.
MODUL III: Infermeria, l’individu i la societat. Tema 12:
Valors, costums i creences al marc de la multiculturalitat..
Infermeria i multiculturalitat: teoria d’infermeria trasncultural.
Tema 13:
Els Drets Humans i la infermeria. Altres Cartes de Drets; drets de l’usuari, drets dels nens...
MODUL IV: Algunes situacions especials en l’exercici de la infermeria. Tema 14:
L’objecció de consciència.
Tema 15:
L’avortament.
Tema 16:
L’eutanàsia.
Tema 17:
El rebuig al tractament.
Tema 18:
La síndrome d’inmunodeficiència adquirida.
Tema 19:
Els trasplantaments d’òrgans.
MODUL V: La infermeria en el món laboral. Tema 20:
Requisits legals per exercir la infermeria al nostre país i en altres països.
Tema 21:
La formació de postgraduat de infermeria i la responsabilitat de promoure el desenvolupament de la professió.
Tema 22:
L’intrusisme professional.
Tema 23:
Els Col•legis Professionals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
25 50 75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 6 12
Treballs
0 10 10
Seminaris
8 5 13
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i de la metodologia que s’emprarà en la mateixa així com l’avaluació.
Sessió Magistral Ensenyança expositiva:
Distingeixo dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l’aprenentatge es du a terme a l’aula, envers l’exposició oral d’un tema pel professor i les classes expositives- interactives on a més de la lliçó magistral hi ha la participació de l’alumne, introduint la relació comunicativa entre el professor i alumne.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Mètodes de casos:
Al voltant d’exemples de situacions en referència a un fet o a una persona. Es reconstrueix una seqüència de decisions o activitats amb la finalitat de que l’alumne reaccioni davant d’ella com si l’estigués vivint realment.
Treballs L'alumne ha de dissenyar un projecte d'investigació relacionat amb l'assignatura
Seminaris Dirigits als alumnes on es fa una exposició breu d’un tema en concret, o s’aporta material per estimular la discussió i l’anàlisi , on l’alumne ha de arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Seminaris
Atenció personalitzada
Descripció
Mètode individualitzat per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació i pel l’elaboració del projecte d’investigació.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Projecte d’investigació envers l’ètica aplicada als cuidatges d’infermeria. 40%
Seminaris Reflexió argumentada de pel•lícules, documentals o altres documents relacionat amb algun tema del programa que es veurà a classe. 20%
Proves objectives de tipus test Realització d’una prova objectiva tipus test 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • ANTÓN ALMENARA P. Ética y legislación. Barcelona: Masson-Salvat;1994.
  • ARROYO M.P, SERRANO A. Ética y Legislación en Enfermería. Bases Ético jurídicas para el ejercicio profesional. Madrid: Internacional-Mac Hill; 1989.
  • BEAUCHAMP TL, CHILDRESS JF. Principles of biomedical ethics. 3er. Ed. New York: Oxford University Press; 1989.
  • CODIGO DE ETICA DE ENFERMERÍA.  Colegio Oficial de ATS y Diplomados de Enfermería. Barcelona; 1986.
  • CODIGO DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA. Consejo General de Colegios de Diplomados de Enfermería. Madrid; 1989.
  • CODIGO DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL DE ENFERMERAS. Ginebra. ICN; 1988.
  • CORBELLA I DUCH. J. Curs de legislació sanitària. Barcelona: Thassàlia; 1995.
  • CORTINA A et al. Ética y legislación en enfermería. Madrid: Mcgraw-Hill  Interamericana; 1996.
  • DAVIS A y AROSKAR M. Ethical dilemas and nursing practice. USA: Appleton-Century-Crofts; 1978.
  • GRACIA D. Fundamentos de la bioética. Madrid: Eudema; 1989.
  • JIMÉNEZ ORANTES M. Introducción al Derecho. Barcelona: JIMS; 1993.
  • KEROUAC S et al. El pensamiento enfermero. Barcelona: Masson; 1996.
  • LEINNIGER M. Ethical and moral dimensions of care. Detroit: Wayne state University Press;1990.
  • MEDINA CASTELLANO D. Ética y legislación. Madrid: DAE; 2000.
  • TOMAS GARRIDO GM (coord.). Manual de Bioética. Barcelona: Ariel Ciencia; 2001.
  • VALLS MOLINS  R. Ética para enfermería. Barcelona: Rol; 1996.
  • VIELVA J. Ética  de las profesiones. Enfermería. Bilbao: Descleé De Brouwer; 2002.
Complementària
  • BUSQUETS  SURRIBAS M y ANTÓN ALMENARA P. Bioética y enfermería en Materiales de Bioética y Derecho. Barcelona:  Cedecs Textos Abiertos; 1996.
  • CASADO M. Bioética, derecho y sociedad. Madrid: Trotta; 1998.
  • DAVIS A y AROSKAR M. Ethical dilemas and nursing practice. USA: Appleton-Century-Crofts; 1978.
  • DURAND G. Introduction générale à la Bioétique:  Historie, concepts et dutils.  Québec: FIDES; 1999.
  • GRACIA D. Procedimientos de decisión en ética médica. Madrid:  Eudema; 1991.
  • MARTÍN SERRANO A. El derecho de los profesionales sanitarios. Madrid: Diaz de Santos;1992.
  • MUYSKENS J. Moral problems in Nursing. A philosophical investigation. USA: Rowman and Littlefield; 1982.
  • SINGER P. Ética práctica. Barcelona: Ariel; 1995.
  • THOPSON J y THOMPSON H. Bioethical decisión making for nurses.  Connecticut: Applenton-Century-Crofts; 1985.
  • TSCHUDIN V.Ethics nurses and patients. London: Satari Press;1993.
  • TSCHUDIN V. Ethics in nursing. The caring relationship. Oxford: Heinemann; 2001. 
  • WATSON J. Le caring: philosophie et sciencie des soins infirmiers. Paris: Seli Arslan; 1998.

Revista Nursing Ethics:

www.arnoldpublishers.com/Journals(Journpages/09697330.htm

Actualidad en derecho Sanitario:

www.actualderechosanitario.com

Asociación Española de Derecho Sanitario:

www.aeds.org

Consejo Internacional de Enfermeria

www.icn.ch

Declaración de Derchos Humanos

www.unhchr.ch/udhr/lang/spn.htm

Ministerio de Sanidad

www.msc.es

Organización mundial de la Salud

www.who.es

Base de datos Cuidatge

www.teledoc.urv.es/cuidatge

Codigo de Etica de la Enfermeria Española

www.ocenf.org

Recomanacions