DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES II Codi 18031021
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
Adreça electrònica mariajose.algora@urv.cat
carme.ferre@urv.cat
mdolors.burjales@urv.cat
mariateresa.gomariz@urv.cat
ines.omella@urv.cat
Professors/es
ALGORA GAYAN, MARIA JOSÉ
FERRÉ GRAU, CARMEN
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
GOMARIZ MUÑOZ, MARIA TERESA
OMELLA LOLO, INÉS
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir a l’alumne amb els aspectes psicosocials i emocionals bàsics per el desenvolupament de la seva practica professional en relació a la persona, la família i el grup amb una perspectiva de cuidatge integral

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A5 Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient.
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A11 Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
A14 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats.
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B9 Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B14 Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat.
B15 Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os).
B16 Dins del context clínic, capacitat per educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cuidatges de salut i altres treballadors socio-sanitaris.
B18 Capacitat per dirigir i coordinador un equip, delegant cuidatges adequadament.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B21 Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
B25 Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
B26 Capacitat per representar adequadament la perspectiva del pacient i actuar per evitar abusos.
B27 Capacitat per identificar i tractar comportaments desafiadors.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer les característiques psicosocials de la practica professional A10
A13
A15
B6
B9
2. Sensibilitzar sobre els aspectes socials i culturals i la seva influencia en el procés de salut-malaltia B10
B13
C3
3. Analitzar les característiques emocionals i la seva influencia en el procés d’atenció A9
A10
B22
4. Conèixer i desenvolupar les habilitats, actituds i tècniques necessàries per una comunicació de qualitat A2
A3
A9
A10
A11
A12
B2
B5
B10
B14
B15
B20
B24
5. Reconèixer la família i la comunitat com elements de suport social A11
A12
A13
A15
B14
6. Conèixer els processos de grup i la seva influencia en el treball d’infermeria A11
A12
A13
A15
B18
7. Analitzar una situació de cures, avaluar les necessitats psicosocials del pacient i família i dissenyar un procés d’atenció d’infermeria A1
A2
A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
A12
B10
B15
8. Desenvolupar les habilitats i tècniques d’assessorament necessàries per desenvolupar els recursos personals B7
B16
B20
B21
B24
B25
B26
B27
C3
9. Sensibilitzar a l’alumne sobre la influencia de les seves actituds en el procés de relació d’ajuda amb el pacient i la seva família A1
A2
A13
A14
A15

Continguts
Tema Subtema
U.didactica I Marc conceptual i metodològic de l’assignatura
La infermera com a persona
La malatia i el procés d'hospitalització
U. dicactica II El procés de comunicació
La relació professional de la salut/client
Família i salut
La família com a pacient
U. Didàctica III Societat,Cultura i salut
Aspectes psicosocials del malalt terminal
Aspectes psicosocials relacionats amb la pèrdua i el procés de dol
Aspectes psicosocials del malalt crònic
Aspectes psicosocials del malalt agut
Aspectes psicosocials del consum de drogues
U.Didactica IV Tècniques per desenvolupar els recursos personals
L’asserció
Tècnica de resolució de problemes
Tècnica de la negociació i resolució de conflictes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
16 32 48
Esdeveniments científics i/o divulgatius
4 0 4
Seminaris
10 30 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
Treballs
0 14 14
Debats
3 0 3
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 14 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Marc conceptual dels aspectes psicosocials en infermeria
Sessió Magistral Introducció teòrics i metodològics dels conceptes básics de l'assignatura
Esdeveniments científics i/o divulgatius Presentació i anàlisis de pel•lícules
Seminaris Seminaris monogràfics
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació i anàlisis de casos pràctics i resolució de problemes
Treballs Treballs de grup i experiències vivencials
Debats Debats sobre aspectes culturals

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Descripció
Seguiment individualitzat del treball de l’alumna en relació als seminaris i la resolució de casos pràctics

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Assistència i presentació dels treballs dels seminaris monogràfics 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de casos pràctics 20%
Treballs Treball de les pel•lícules 20%
Proves objectives de preguntes curtes Test objectiu sobre conceptes básic 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Novel i cols., Enfermeria Psicosocial., Salvat., 1991 Barcelona.
Gallar M., Promoción de la Salud i apoyo psicológico al paciente., Paraninfo., 1998 Madrid.
Tazón P et al., Relación y comunicación., DAE., 2000 Madrid.
Cibanal i cols., Tecnicas de comunicación y de relación de ayuda en Ciencias de la salud., Elsevier., 2003 Madrid.

Complementària , Es proporcionarà bibliografia especifica per cada unitat didàctica, ,
, TIC de la URV, ,

Recomanacions