Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A2 |
Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials. |
A3 |
Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant. |
A4 |
Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència. |
A5 |
Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient. |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A10 |
Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…) |
A11 |
Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…) |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
A13 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera |
A14 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats. |
A15 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B9 |
Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B10 |
Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B14 |
Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat. |
B15 |
Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os). |
B16 |
Dins del context clínic, capacitat per educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cuidatges de salut i altres treballadors socio-sanitaris. |
B18 |
Capacitat per dirigir i coordinador un equip, delegant cuidatges adequadament. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
B21 |
Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions. |
B22 |
Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió. |
B24 |
Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació. |
B25 |
Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient). |
B26 |
Capacitat per representar adequadament la perspectiva del pacient i actuar per evitar abusos. |
B27 |
Capacitat per identificar i tractar comportaments desafiadors. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer les característiques psicosocials de la practica professional |
A10 A13 A15
|
B6 B9
|
|
2. Sensibilitzar sobre els aspectes socials i culturals i la seva influencia en el procés de salut-malaltia |
|
B10 B13
|
C3
|
3. Analitzar les característiques emocionals i la seva influencia en el procés d’atenció |
A9 A10
|
B22
|
|
4. Conèixer i desenvolupar les habilitats, actituds i tècniques necessàries per una comunicació de qualitat |
A2 A3 A9 A10 A11 A12
|
B2 B5 B10 B14 B15 B20 B24
|
|
5. Reconèixer la família i la comunitat com elements de suport social |
A11 A12 A13 A15
|
B14
|
|
6. Conèixer els processos de grup i la seva influencia en el treball d’infermeria |
A11 A12 A13 A15
|
B18
|
|
7. Analitzar una situació de cures, avaluar les necessitats psicosocials del pacient i família i dissenyar un procés d’atenció d’infermeria |
A1 A2 A3 A4 A5 A7 A9 A10 A11 A12
|
B10 B15
|
|
8. Desenvolupar les habilitats i tècniques d’assessorament necessàries per desenvolupar els recursos personals |
|
B7 B16 B20 B21 B24 B25 B26 B27
|
C3
|
9. Sensibilitzar a l’alumne sobre la influencia de les seves actituds en el procés de relació d’ajuda amb el pacient i la seva família |
A1 A2 A13 A14 A15
|
|
|
Tema |
Subtema |
U.didactica I |
Marc conceptual i metodològic de l’assignatura
La infermera com a persona
La malatia i el procés d'hospitalització |
U. dicactica II |
El procés de comunicació
La relació professional de la salut/client
Família i salut
La família com a pacient
|
U. Didàctica III |
Societat,Cultura i salut
Aspectes psicosocials del malalt terminal
Aspectes psicosocials relacionats amb la pèrdua i el procés de dol
Aspectes psicosocials del malalt crònic
Aspectes psicosocials del malalt agut
Aspectes psicosocials del consum de drogues
|
U.Didactica IV |
Tècniques per desenvolupar els recursos personals
L’asserció
Tècnica de resolució de problemes
Tècnica de la negociació i resolució de conflictes
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
16 |
32 |
48 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
4 |
0 |
4 |
Seminaris |
|
10 |
30 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Treballs |
|
0 |
14 |
14 |
Debats |
|
3 |
0 |
3 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
14 |
16 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Marc conceptual dels aspectes psicosocials en infermeria |
Sessió Magistral |
Introducció teòrics i metodològics dels conceptes básics de l'assignatura |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Presentació i anàlisis de pel•lícules |
Seminaris |
Seminaris monogràfics |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentació i anàlisis de casos pràctics i resolució de problemes |
Treballs |
Treballs de grup i experiències vivencials |
Debats |
Debats sobre aspectes culturals |
|
Seminaris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
|
Descripció |
Seguiment individualitzat del treball de l’alumna en relació als seminaris i la resolució de casos pràctics |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Assistència i presentació dels treballs dels seminaris monogràfics |
30% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de casos pràctics |
20% |
Treballs |
Treball de les pel•lícules |
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Test objectiu sobre conceptes básic |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
Novel i cols., Enfermeria Psicosocial., Salvat., 1991 Barcelona.
Gallar M., Promoción de la Salud i apoyo psicológico al paciente., Paraninfo., 1998 Madrid.
Tazón P et al., Relación y comunicación., DAE., 2000 Madrid.
Cibanal i cols., Tecnicas de comunicación y de relación de ayuda en Ciencias de la salud., Elsevier., 2003 Madrid.
|
|
Complementària |
, Es proporcionarà bibliografia especifica per cada unitat didàctica, ,
, TIC de la URV, ,
|
|
|