DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL CUIDATGE EN INFERMERIA. MODELS I DESENVOLUPAMENT CIENTÍFIC EN INFERMERIA Codi 18031101
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
Adreça electrònica virtudes.rodero@urv.cat
montserrat.moreno@urv.cat
carme.vives@urv.cat
Professors/es
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
MORENO SÁNCHEZ, MONTSERRAT
VIVES RELATS, CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant La seva finalitat és identificar els cuidatges en cada una de les etapes de la historia d’infermeria i els nivells de responsabilitat que la societat l’ha donat al llarg de la historia Un altre finalitat és conèixer les diferents corrents i escoles de pensament des de finals del segle XIX fins inici del segle XXI

Competències
Codi  
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A17 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació.
B1 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Analitzar les diferents etapes de la historia d’infermeria i la seva influència en el moment actual. A7
B1
B8
2. Explicar la construcció del pensament científic, influencies i valor social dels cuidatges. B3
B8
3. Conèixer i analitzar les diferents corrents i escoles de pensament des de finals del segle XIX a inici del segle XXI. A17
B8
4. Responsabilitzar-se en la recerca de fonts documentals. A17
C2
5. Aplicar el pensament crític. B3
6. Comprometre's a treballar de forma col•laborativa. B5
7. Demostrar expressar-se correctament de forma oral com escrita en la llegua pròpia com en el llenguatge professional. C5

Continguts
Tema Subtema
MÒDUL 1: Evolució dels cuidatges d'infermes al llarg del procés evolutiu del esser humà Identificar i analitzar l'evolució dels cuidatges infermers al llarg de les etapes de la història, tenint en compte la estructura social, política, económica, els avanços científics, tecnológics, així com les corrents de pensament i escoles que han influenciat en el cuidatge
Etapes d’estudi:
• Origen de la pràctica de les cures, la seva influència en la pràctica d’infermeria
• Les civilizacions antigues: Egipte, Babilònia, Índia i Xina
• Les arts curatives en l’era pròxima al cristianisme: els hebreus, grecs i els romans
• L’era cristina: Roma cristiana
• L’ Edat Mitjana: l’alta i baixa edat mitja
• Renaixement i Reforma
• Renaixement a Espanya
• De la caritat assistencial a la infemeria professional(ss. XVII, XVIII, XIX)
• El reformisme i el sistema educatiu d’infermeria a Espanya
• Evolució dels títols desprès de la Guerra Civil a l’etapa universitària en Espanya
MÒDUL 2: Teories i models Corrents de pesamente desde el segle XIX al XX
Escoles de pensamente d'infermeria
MÒDUL 3: Teball de análisis de fonts documental i artístiques de una etapa de la historia dels cuidatges Treball de recerca, anàlisis i fonamentació, oral i escrita de una etapa de la historia d'infermeria
Presentació oral de una síntesis de la etapa de cuidatges

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 4 8
 
Seminaris
45 0 45
Presentacions / exposicions
15 3 18
Treballs
4 20 24
Pràctiques a través de TIC
0 3 3
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves de desenvolupament
5 4 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació assignatura i Formació de grups de treball i assignació de continguts.
Seminaris Grups de discussió entre els diferents períodes de l'historia del cuidar.
Presentacions / exposicions Presentació oral del treball en el aula, utilitzant les TIC. i /o amb expressions artístiques com vídeo, teatre pel•lícula, dibuix...
Treballs Presentació del treball escrit.
Pràctiques a través de TIC Bùsqueda de fonts documentals i artìstiques

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Presentacions / exposicions
Treballs
Atenció personalitzada
Proves de desenvolupament
Descripció
Atenció personalitzada obligatòria per el seguiment de les fonts documentals utilitzades, análisis del cuidatge en l'etapa de la història a treballar, conclusions del treball. Grup de 5 estudiants, mínim dues tutories d'una hora per grup i sessió

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Treball de estudi discussió i anàlisis de les fonts documentals de les diferents èpoques de la historia de la infermeria 10%
Presentacions / exposicions Capacitat de síntesis
Expresiò oral
Creativitat de la exposiciò
25%
Treballs Estructura, profundització, anàlisis del cuidar i la seva relació amb l'actualitat. Conclusions i expressió escrita. 40%
Pràctiques a través de TIC Presentació i defensa del treball utilitzan les TIC 10%
Atenció personalitzada Tutories:
Seguiment del desenvolupament del treball.
15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura s'han de tenir totes les activitas aprovades. L'assistencia els seminaris i tutories son de caràcter obligatori


Fonts d'informació

Bàsica

COLLIÈRE, M.F. 1982.  Promouvoir la vie.Inter Editions, Paris

COLLIÈRE, MF. 1996.Soigner...Le premier art de la vie.Edit,Intereditions,Paris.

CENTRO DE ESTUDIOS HISTORICOS. 1988. Misterio y realidad.

Estudios sobre enfermedad humana. Edit Consejo superior de investigaciones cientificas, Madrid.

CLEMENTE,J.1999.Historia de una iniciativa humanitària de la Cruz Roja Española (19918-1997).

Edit, Fundamentos colección ciencia,Madrid.

DONAHUE,P. 1984. História de Enfermería.Ed.Doyma Barcelona

GARCIA,C. et al. 2001. Historia de la Enfermería .Evolución historica del cuidado enfermero, Edit Harcourt,Barcelona

GONZALEZ,F.et al.2005 Los hospitales a traves de la Historia y el arte,Edt ars medica, Madrid.

HERNANDEZ,J.1995 História de Enfermería.Edit Interamericana,Madrid

HERNANDEZ,F.1996.Historia de la enfermería en España.Edit, Sintesis,Madrid

LAÍN ENTRALGO,P. 1983La relación médico-enfermo.Edit,Alianza Universidad,Madrid.

KÉRUAC et. Tal 1996. El pensamiento enfermero. Ed. Masson, Barcelona

LINDEMANN,M 2001.Medicina y sociedad.En la europa Moderna 1500-1800:edt, Siglo XXI,Madrid

LOUX,F.1990.Traditions et Soins d'aujoud'hui,Edt.InterEditions,Paris

LUIS,MT,et al 1998 .De la teória a la practica .El pensamieto de virginia Henderson en el siglo XXI.Edt.Masson .Barcelona

MARRINER, Ann. 2003.  Modelos y Teorias en enfermería. Ed. Rol Barcelona

SILES, J.1999 História de la Enfermería .edit Agua Clara

,Alicante.

SILES, J. Pasado, presente y futuro de la enfermería en España. Consejo de enfermería de la Comunidad Valenciana, Alicante 1996

SNODGRASS,M. 1999. Historical Encyclopedia of Nursing.Edit,Mary Ellen Snodgrass, United States of America

Pel-licules : En busca del Fuego

Série de TV : Florence Nigthingale

Visites: Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INFERMERIA COMUNITÀRIA I/18031004
INFERMERIA GERIÀTRICA/18031007
INFERMERIA MATERNOINFANTIL/18031008
FONAMENTS D'INFERMERIA/18031019
INFERMERIA INTERNACIONAL/18031202


 
Altres comentaris
És fonamental la recerca en arxius de Institucions Sanitàries, visualització de filmografia de l'época d'estudi, obres d'art: pintura, vidrieres, segells. Entrevista a infermeres contemporàneas
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent