DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA Codi 18031201
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RICOMÀ MUNTANÉ, MARIA DEL ROSER
Adreça electrònica roser.ricoma@urv.cat
neus.esmel@urv.cat
genoveva.piza@urv.cat
Professors/es
RICOMÀ MUNTANÉ, MARIA DEL ROSER
ESMEL ESMEL, NEUS
PIZÀ GODALL, GENOVEVA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura ajuda a l'alumne a tenir cura de l'ésser humà en la seva totalitat a través de teràpies complentaràries, enmarcades en el model holístic que milloren el benestar i comfort, afavoreixen la promoció de la salut, i movilitzen els recursos personals per fer front a les situacions d'estrés i de malaltia.

Competències
Codi  
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. RECONEIXER L'APLICACIÓ DE LES TECNIQUES HOLÍSTIQUES COM INSTRUMENT TERAPÈUTIC EN L'ATENCIÓ DE INFERMERIA. B8
B11
B13
2. CONÈIXER ELS PRINCIPIS DE TRACTAMENTE DE: RESPIRACIÓ COMPLETA, REFLEXOTERÀPIA, MASSATGE, RELAXACIÓ. A16
B11
3. APLICAR EN UN PRIMER NIVELL LES TECNIQUES DE: RESPIRACIÓ, REFLEXOTERÀPIA, MASSATGE, RELAXACIÓ. A6
A7
A9
B8
B9
B11
B13
4. EXPERIMENTAR ELS BENEFICIS DE LES TECNIQUES HOLÍSTIQUES: REFLEXOTERÀPIA, MASSATGE, RELAXACIÓ, RESPIRACIÓ COMPLETA. B4
B11

Continguts
Tema Subtema
Introducció Les técniques Holístiques i la seva aplicació a l 'atenció dínfermería.
Unitat I
Introducció a la Reflexoterapia
Que es la Reflexoterapia.Història.
Quan, com i a qui fer Reflexoterapia
Exploració de les diferents zones per sistemas
Masatje reflexologic
Unitat II
Introducció a la Relaxació
Hemisferis cerebrals Respiració completa.Estres i relaxació.
Relaxació i visualització.Utilització de les técniques de relaxació.Técniques de relaxació.
Unitat III
Introducció del masatje terapeutic
Què és el masatge.Història.
Beneficis i contraindicacions.
Aplicació de masatge terapeutic de benestar i confort


Unitat IV
Treball de Camp
Aplicació de un tractament de Reflexoterapia
Aplicació de unes sesions de mastge.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
12 8.4 20.4
Pràctiques a laboratoris
40 40 80
Treballs
0 10 10
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presencia en la exposició dels continguts introductoris que fonamentan la materia.
Sessió Magistral Presencia obligatoria .Es fonamenta el que i el com dels procediments práctics, actitus i habilitats.
Elaboració dels mapas per sistemas
Pràctiques a laboratoris Aplicació de les técniqies de respiració
masatge, relaxació,reflexoterápia
Treballs Realització de un treball de camp aplicant un tractament de reflexoterapia i
tractament de relaxació.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Es recomana l' asistencia a les tutories per l'elaboració del treball de camp per el seguiment dels tractaments.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Assistencia obligatoria. 10%
Treballs Estructura.Desenvolupament del marc Téóric.Valoració de l'estat de salut de la persona.
Descripció del desenvolupament de les sessións.Análisis i conclusió.
Valoració del seu aprenentatge .Bibliografía
40%
Proves pràctiques Evaluació de les hablitats i acctitus en l'aplicació del mestge terápeutic i la reflexoteràpia 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Zemach-Bersin D, Rose M., Ejercicios de relajación, Barcelona: Paidos, 1990
Goleman D, Bennett-Goleman T, Guia de relajación, Barcelona: Mertinez Roca, 1990
Hendericks G, La respiración consciente, Barcelona: Urano, 1997
Masson S., Las relajaciones, Barcelona: Gedisa, 1985
Fisher-Rizzi S, Los masages del Bienestar, Barcelona. RobinBook, 1995
Harrold A.F., Manual del masage, Barcelona: Mertinez Roca, 1993
Marquardt, Manual práctico de la terapia de las zonas reflejas de los pies, 4º Ed. Barcelona: Urano, 2003
De Domenico G, Masage, técnica de Beard, Madrid: Harcount, Brace, 1998
Monneret S., Saber relajarse, 2º Ed. Bilbao: Ediciones Mensagero, 1985
Elliot M.F., Saber respirar bien, Bilbao, Mensagero, 1980
Shone R., Visualización creativa, Madrid: Edaf, 1988
, Visualizaciones curatives y de relajacion., Barcelona: Mertinez Roca, 1995

Complementària Berstein D.A., Entrenamiento en relajación progresiva, 10ºEd. Bilbao: Descleé de Brouwer, 1999
Viñas F., La respuesta está en los pies, 7º Ed. Barcelona: Integral, 1995
Dobss B, Paratte P, Poletti R., Reflexología, Barcelona: Ediciones Rol, 1990
Stomer C, Reflexología, Barcelona: Paido Tribo, 2001
Cautela J., Técnicas de relajación, Barcelona: Matínez Roca, 1986

Recomanacions


 
Altres comentaris
Portar roba comoda . Assistencia obligatoria a les practiques de laboratori
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent