DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura EVOLUCIÓ I INFLUÈNCIA DE LA SEXUALITAT HUMANA Codi 18031203
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MONTES MUÑOZ, MARIA JESUS
Adreça electrònica majesus.montes@urv.cat
mdolors.burjales@urv.cat
Professors/es
MONTES MUÑOZ, MARIA JESUS
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
Web
Descripció general i informació rellevant Apropar a l’alumne a comprendre la sexualitat com part integrant de la vida dels individus així com la seva influencia en l’organització social adquirint, com a promotors de salut coneixements i actituds positives, responsables i tolerants envers la sexualitat.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B12 Capacitat per ajustar el seu paper amb l'objectiu de respondre efectivament a les necessitats de la població o els pacients. Quan sigui necessari i apropiat, ser capaç de desafiar els sistemes vigents per cobrir les necessitats de la població i els pacients.
B14 Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat.
B15 Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os).
B19 Utilitza críticament les eines d'avaluació i auditoria del cuidatge segons els estàndards de qualitat rellevats.
B23 Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
B25 Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer la implicació social i històrica de la sexualitat. A1
A7
B8
2. Analitzar l’influencia social i individual de la sexualitat. B3
B5
B6
B8
B9
B10
B11
B12
3. Prendre consciència de l’estima cap a un mateix i cap als altres per tal de generar actituds i valors positives. A16
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B14
B15
B19
B24
B25
4. Col•laborar en l’aplicació dels programes de salut sexual durant les diferents etapes evolutives del ésser humà. B7
B8
B9
B10
B11
B12
B14
B15
B19
B23
B24
B25
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema: I Diversitat cultural i organització social de la sexualitat. Historia de la sexualitat.
Temes: II,III,IV,V Salut i sexualitat, assertivitat, afectivitat i confiança. Sexualitat humana en els diferents etapes del cicle vital.
Sexualitat i gènere. Expressions sexuals.
Temes: VI,VII,VIII Disfuncions sexuals. Malaltia i sexualitat. Sexe, poder abusos i agressions.
Tema: IX Educació sexual a l’escola.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 30 45
Seminaris
10 20 30
Debats
10 0 10
Treballs
0 23 23
Presentacions / exposicions
1 0 1
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, presa de contacte, recollida de les expectatives dels alumnes. Informació respecte a la evolució i cronograma de les activitats programa i avaluació.
Sessió Magistral Conceptes teòrics.
Seminaris Aprofundiment en temes específics i relacionats amb el que fer d’infermeria.
Debats De temes d’actualitat o documents TV aportats a classe.
Treballs Recerca d’informació científica.
Presentacions / exposicions De temes treballats en diferents grups sobre l’educació sexual a l’escola.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Debats
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
S’ofereix un horari d’atenció a l’alumnat (personal o per correu electrònic). Seguiments del treballs.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Treball en profunditat d'un tema. 30%
Debats Anàlisis d’articles científics, documentals i d’interès social. 10%
Treballs Realització escrita d'un programa d'Educació Sexual a l’Escola en grups de quatre alumnes. 25%
Presentacions / exposicions Exposició a l’aula del programa d'Educació Sexual a l’Escola en grups de quatre alumnes. 25%
Altres

Presentació treball escrit: Treball individual d'un tema que es proposarà a classe.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • Bourdieu, P. La dominación masculina. Barcelona. Anagrama. 2000.
  • Font, P. Pedagogía de la sexualidad. Barcelona. Graó. 1991
  • Hawton, K. Terapia sexual. Barcelona. Doyma. 1988
  • Tazón P, AseguinolazaL, García-CampaoJ. Ciencias psicosociales . Barcelona. Masson. 2003
Complementària


Es proporcionarà bibliografia especifica per cada unitat temàtica.

Altres recursos:

Documentals disponibles a la biblioteca.

Recomanacions