DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura GESTIÓ DE LA QUALITAT TOTAL EN ELS SERVEIS SANITARIS Codi 18031205
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRATER CUBELLS, MARIA
Adreça electrònica mcarme.nogues@urv.cat
maria.ferrater@urv.cat
Professors/es
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
FERRATER CUBELLS, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant El sector sanitari es troba immers en canvis importants que requereixen millorar la gestió i la productivitat dels serveis en un context de recursos limitats, per la qual cosa és imprescindible desenvolupar instruments i tècniques per mesurar, conservar i millorar la qualitat de l'assistència sanitària. Tenint en compte que, cada vegada més, la qualitat té un paper important en els cuidatges d’infermeria en qualsevol dels seus àmbits (assistencial, docent i de gestió), es pretén que en aquesta matèria el futur professional d'infermeria prengui consciència de la necessitat de l'aplicació permanent de la gestió de qualitat en els cuidatges infermers. Avui en dia és palès un canvi social i cultural molt important motivat per la presència de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) així com per la rapidesa de les seves innovacions. La realitat és que les TIC estan a l’abast de gairebé tota la població, i la motivació respecte a la virtualització de l’assignatura Gestió de la qualitat total en els serveis sanitaris rau en la necessitat de posar les TIC a l’abast de l’educació universitària, cosa que facilita l’accés de l’alumne a un nou mètode didàctic.

Competències
Codi  
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Prendre consciència de la necessitat de la gestió de la qualitat en els cuidatges infermers. B11
2. Conèixer els mètodes d'avaluació de la qualitat. A12
B11
3. Aplicar la metodologia emprada en la millora contínua de la qualitat en els cuidatges d’infermeria. A4
A12
4. Analitzar i reflexionar sobre la qualitat proporcionada en el món sanitari. B1
B11
5. Aprofitar les possibilitats que ens ofereixen les noves tecnologies per la millora de l’aprenentatge. C2
6. Crear equips per la millora de la qualitat i analitzar situacions de millora de la qualitat. A12
B1
B2
B5
B11

Continguts
Tema Subtema
Tema 1
Evolució històrica: perspectiva històrica
La Revolució Industrial: repercussions
La revolució de la productivitat
La revolució del control de la qualitat
Qualitat i món sanitari
Tema 2
Qualitat
Definició. Criteris erronis sobre la qualitat Definició de qualitat en els cuidatges d’infermeria. Objectius, principis i característiques. Implicació en proporcionar qualitat. Conseqüències de la NO qualitat. Garantia sistema d’assegurament de la qualitat. Clients interns i clients externs. Gestió de la qualitat Total (GQT) en l’àmbit de la salut. Gestió estratègica de la qualitat en els serveis sanitaris.
Tema 3
Gestió de la qualitat
Planificació de la qualitat
Avaluació de la qualitat o Control de la qualitat
Millora de la qualitat
Tema 4
Planificació de la qualitat
Planificació de la qualitat
Elaboració de protocols: objectius, característiques, disseny, procés de validació. Protocol: Acollida del malalt a la unitat d’hospitalització.
Tema 5
Avaluació de la qualitat
Metodologia per avaluar la qualitat: etapes per avaluar la qualitat
Tema 6
Millora de la qualitat.
Metodologia orientada en la resolució de problemes: detecció de situacions millorables, priorització de problemes, anàlisi de causes, anàlisi de solucions, aplicació dels canvis, avaluació de les millores i implantació d’un pla de millora de la qualitat.
Tema 7
Models de qualitat

Model EFQM
Normes ISO
Auditories de qualitat
Acreditació hospitalària
Tema 8 Glossari
Bibliografia i Internetgrafia
Enllaços

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Seminaris
11 11 22
Debats
1 1 2
Resolució de problemes, exercicis
0 20 20
Treballs
4 30 34
Estudis previs
0 25 25
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Seminaris Seminaris presencials per a treballar continguts específics mitjançant dinàmiques de grup, treball de grup i la projecció d’una pel•lícula.
Sessions presencials. Dimarts 14, 22 i 29 de gener i 5 de febrer de 2007. Horari: 16-19 h.
Debats A partir d’un tema proposat per la professora s’endega un debat mitjançant el campus virtual (Moodle).
Resolució de problemes, exercicis Exercicis individuals o en grup, tant presencials com dirigits per la professora.
Treballs Treballs de camp, individual o en grup, per millorar la qualitat que l’alumne pot realitzar en la institució sanitària on realitza algun dels pràcticums o a l’EUI,
Estudis previs Cerca, lectura i treball individual dels exercicis i PMQ.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Debats
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Planificació i seguiment de treballs. És obligatori un mínim de dues tutories virtuals o presencials pel seguiment del treball del Projecte de Millora dins del període fixat per la professora.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Participació en les activitats presencials proposades (exercicis, dinàmiques de grup...) 15
Debats Sobre un tema de la qualitat proporcionada en un servei sanitari.Debat virtual mitjançant el campus virtual. 15
Resolució de problemes, exercicis Exercici zero defectes
Assaig pel•lícula

20
Treballs Realització d’un projecte de millora de la qualitat a partir d’una situació de cuidatges d’infermeria problemàtica o millorable a concretar amb la professora (1–3 alumnes)
El projecte de millora ha d’estar aprovat per poder fer nota mitja amb la resta de les activitats de l’avaluació continuada.
40
Atenció personalitzada Planificació i seguiment del projecte de millora. Mínim de dos tutories planificades dins del termini fixat. 10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Material dels continguts penjats en el campus virtual.

Complementària
  • AAVV. Implantació d’un Pla de Millora de la Qualitat a l’Atenció Primària de Salut. Comissió de Millora de la Qualitat. Barcelona: 1994.
  • COSTA J M. Gestió de la Qualitat en un món de Serveis. Edicions Gestió 2000, SA. Barcelona: 1998.
  • LONGO D R, BOHR D. Métodos Cuantitativos en la gestión de la Calidad. Una guía práctica. SG Editores: 1994.
  • VARO J. Gestión estratégica de la calidad en los servicios sanitarios. Un modelo de gestión hospitalaria. Ediciones Díaz De Santos, SA: 1994.
  • WESORICK B. Estándares de calidad para cuidados de enfermería. Ediciones DOYMA, Barcelona: 1993.

 

Recomanacions