DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura GESTIÓ DE LA QUALITAT TOTAL EN ELS SERVEIS SANITARIS Codi 18031205
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
Adreça electrònica mcarme.nogues@urv.cat
Professors/es
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant El sector sanitari es troba immers en canvis importants que requereixen millorar la gestió i la productivitat dels serveis en un context de recursos limitats, per la qual cosa és imprescindible desenvolupar instruments i tècniques per mesurar, conservar i millorar la qualitat de l'assistència sanitària. Tenint en compte que, cada vegada més, la qualitat té un paper important en els cuidatges d’infermeria en qualsevol dels seus àmbits (assistencial, docent i de gestió), es pretén que en aquesta matèria el futur professional d'infermeria prengui consciència de la necessitat de l'aplicació permanent de la gestió de qualitat en els cuidatges infermers. Avui en dia és palès un canvi social i cultural molt important motivat per la presència de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) així com per la rapidesa de les seves innovacions. La realitat és que les TIC estan a l’abast de gairebé tota la població, i la motivació respecte a la virtualització de l’assignatura Gestió de la qualitat total en els serveis sanitaris rau en la necessitat de posar les TIC a l’abast de l’educació universitària, cosa que facilita l’accés de l’alumne a un nou mètode didàctic.

Competències
Codi  
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Prendre consciència de la necessitat de la gestió de la qualitat en els cuidatges infermers. B11
2. Conèixer els mètodes d'avaluació de la qualitat. A12
B11
3. Aplicar la metodologia emprada en la millora contínua de la qualitat en els cuidatges d’infermeria. A4
A12
4. Analitzar i reflexionar sobre la qualitat proporcionada en el món sanitari. B1
B11
5. Aprofitar les possibilitats que ens ofereixen les noves tecnologies per la millora de l’aprenentatge. C2
6. Crear equips per la millora de la qualitat i analitzar situacions de millora de la qualitat. A12
B1
B2
B5
B11

Continguts
Tema Subtema
Tema 1
Concepte de qualitat i evolució històrica
Evolució
Tema 2
Política de qualitat institucional
Exemples
Tema 3
Cicle de millora de la qualitat
- detecció situacions millorables
- priorització
- anàlisis causal
- implementació
- avaluació de millores
Tema 4
Experiencies en qualitat
experiencies de la pràctica
Tema 5
Models de qualitat
experiencies

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Seminaris
26 0 26
Resolució de problemes, exercicis
0 18 18
Treballs
4 30 34
Estudis previs
0 26 26
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i metodologia de funcionament
Seminaris Seminaris presencials per a treballar l'anàlisis i la metodologia de la qualitat mitjançant treball de grup i experiències pràctiques. Les sessions presencials serán dimarts i dijous de 16 a 18 hores. Concretament: 13-15-20-22-27-i 29 de Gener i 3-5-10 de Febrer. Es recomana l'assistència.
Resolució de problemes, exercicis Exercicis individuals i virtuals
Treballs El treball de camp será realitzat de forma individual. El seu objectiu és de millora de la qualitat a partir de l'anàlisis qualitatiu i quantitatiu. Es portará a terma a les pràctiques clíniques de qualsevol practicum. És obligatoria l'assistència de dues tutories per la seva realització.
Estudis previs Cerca, lectura i treball individual dels continguts teòrics.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Planificació i seguiment de treballs.Es obligatori un mínim de dues tutories presencials pel seguiment del treball del Projecte de Millora dins el període que fixará la professora d'acord amb les pràctiques clíniques.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Participació en les activitats presencials proposades (exercicis, dinàmiques de grup, debats, a través del treball en grup 30
Resolució de problemes, exercicis Exercici zero defectes

10
Treballs Realització d’un projecte de millora de la qualitat a partir d’una situació de cuidatges d’infermeria problemàtica o millorable a concretar amb la professora, individual.
50
Atenció personalitzada Planificació i seguiment del projecte de millora. Mínim de dos tutories planificades dins del termini fixat. 10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Material dels continguts penjats en el campus virtual.

Complementària
  • AAVV. Implantació d’un Pla de Millora de la Qualitat a l’Atenció Primària de Salut. Comissió de Millora de la Qualitat. Barcelona: 1994.
  • COSTA J M. Gestió de la Qualitat en un món de Serveis. Edicions Gestió 2000, SA. Barcelona: 1998.
  • LONGO D R, BOHR D. Métodos Cuantitativos en la gestión de la Calidad. Una guía práctica. SG Editores: 1994.
  • VARO J. Gestión estratégica de la calidad en los servicios sanitarios. Un modelo de gestión hospitalaria. Ediciones Díaz De Santos, SA: 1994.
  • WESORICK B. Estándares de calidad para cuidados de enfermería. Ediciones DOYMA, Barcelona: 1993.
  • Acreditació de centres d'atenció hospitalària aguda a Catalunya:   - manual I: estàndars essencials . manual II: estàndars no essencials . Generalitat de Catalunya. Departament de Salut 2005.

 

Recomanacions