DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura TÈCNIQUES EXPRESSIVES I ARTITERÀPIA APLICADA A L'ATENCIÓ D'INFERMERIA Codi 18031206
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
Adreça electrònica mdolors.burjales@urv.cat
Professors/es
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
Web
Descripció general i informació rellevant Adquirir coneixements i habilitats d’art-teràpia i de tècniques expressives per aplicar-les a la comunicació i relació infermera-pacient.

Competències
Codi  
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Adquirir coneixements relacionats amb l’artiteràpia i tècniques expressives. A3
A15
2. Valorar l’expressió i la comunicació com a una manifestació de la capacitat i sensibilitat de l’ésser humà. A10
B20
3. Desenvolupar l’expressió i la capacitat creativa de la persona. B3
B5
4. Utilitzar les tècniques expressives com una aportació més en la relació d’ajuda amb el pacient i el seu entorn per aconseguir els objectius terapèutics. A3
A9
B13
B22
B25
5. Aplicar els coneixements teòrics que s’aniran adquirint. B3
B5
6. Desenvolupar la pròpia capacitat creativa i expressivitat. B24
7. Identificar els beneficis i problemes que poden presentar-se en aplicar la pràctica pel que fa a la relació terapèutica individual i de grup. B10
B25

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: INTRODUCCIÓ A LA COMUNICACIÓ 1.1 Definició i base de la comunicació.
1.2 Comunicació verbal i no verbal.
1.3 De la comunicació a les tècniques expressives i projectives.
TEMA 2: EL DIBUIX I LA PINTURA COM A TÈCNICA EXPRESSIVA. 2.1 Fase estructural o expressiva del dibuix.
2.2 Anàlisi del contingut.
2.3 El dibuix i color com a tècniques terapèutiques.
2.4 Taller d’expressió en dibuix i pintura.
2.5 L’aplicació del dibuix en la relació terapèutica.
TEMA 3: LA MUSICOTERÀPIA. 3.1 Definició i principis bàsics.
3.2 Els procediments en musicoteràpia.
3.3 Experiència pràctica.
3.4 Aplicació de la musicoterapia en el camp de les ciències de la salut.
TEMA 4: EXPRESSIÓ CORPORAL. 4.1 Definició i conceptes.
4.2 El llenguatge del cos o llenguatge corporal.
4.3 L’expressió corporal en la comunicació interpersonal.
4.4 Taller d’expressió amb discapacitats psíquics.
4.5 Taller d’expressió amb discapacitats físics.
TEMA 5: EL PSICODRAMA. 5.1 Concepte de Psicodrama.
5.2 Tècniques més utilitzades.
5.3 Aplicacions del Psicodrama.
5.4 Experiència pràctica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
25 10 35
Seminaris
28 10 38
Treballs
0 30 30
Presentacions / exposicions
0.3 3 3.3
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de la assignatura, explicació del objectius,
l’avaluació i cronograma de les activitats.
Sessió Magistral Explicació dels continguts del programa.
Seminaris Tallers d’activitat: Els alumnes hauran de participar activament en la realització i creació de les diferents activitats proposades en els tallers. L’alumne podrà aprendre, a traves de la seva pròpia experiència a descobrir les seves possibilitats creatives i a valorar-les com a una manifestació de la sensibilitat, expressió i comunicació de l’ésser humà.
Treballs Els alumnes elaboraran un treball de grup a partir d’un tema proposat relacionat amb els continguts de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral del treball per part de l’alumne.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Treballs
Presentacions / exposicions
Descripció
Atenció personalitzada a tots els grups per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació en el disseny i desenvolupament del treball que ha de realitzar.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris L’avaluació dels tallers d’activitats es portarà a terme amb el seguiment de l’aprenentatge de l’alumne de manera que es puguin corregir actituds, per tant es valorarà l’assistència i la participació a totes les sessions de treball. 30%
Treballs Es valora l’estructura del treball relacionada amb la teoria i el contingut. El treball serà exposat verbalment per tots els membres del grup en finalitzar l’assignatura en forma de comunicació i utilitzant tècniques expressives. En l’execució del treball escrit es valorarà:
Presentació i escriptura.
Continguts.
Treball de camp.
50%
Presentacions / exposicions Exposició oral del treball per part de l’alumne. 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Ø       BOSSU H.  ; CHALAGUIER C. La expresión Corporal. Método y Pràctica. Barcelona: Ed. Martínez Roca; 1987

Ø       DAVIS, P.K. El poder del tacto. Barcelona: Ed. Paidos; 1993

Ø       ALVIN, J. Musicoterapia. Barcelona: Ed. Paidos; 1990

Ø       BENCE, L. ; MÉREAUX, M. Guia pràctica de musicoteràpia. México: Ed. Gedisa Mexicana S.A. 1988

Ø       BENEZON Teoria de la musicoterápia. Madrid: Ed. Mandala; 1991

Ø       DALLEY, T. El arte como terápia. Barcelona: Ed. HederM; 1987

Ø       GASPARUTO, G. L’infermière et la communication. Paris: Ed. Lamarre; 1990

Ø       GIMBEL, T. El libor de la terapia de los colores. Madrid: Ed. Edaf;; 1995

Ø       HALLORAN, J. Relaciones humanas. Barcelona: Ed. Hispano Europea S.A.; 1982

Ø       KARGERE Color y personalidad. Madrid: Ed. D.L.; 1993

Ø       SALZAR, J. La expresión corporal. Barcelona: Ed. Heder; 1984

Ø       SANTIAGO, P. De la expresión corporal a la comunicación interpersonal. Madrid: Ed. Narce; 1985

Complementària

Recomanacions