Codi |
|
A3 |
Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant. |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A10 |
Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…) |
A15 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B10 |
Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
B22 |
Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió. |
B24 |
Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació. |
B25 |
Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient). |
Objectius |
Competències |
1. Adquirir coneixements relacionats amb l’artiteràpia i tècniques expressives. |
A3 A15
|
|
|
2. Valorar l’expressió i la comunicació com a una manifestació de la capacitat i sensibilitat de l’ésser humà. |
A10
|
B20
|
|
3. Desenvolupar l’expressió i la capacitat creativa de la persona. |
|
B3 B5
|
|
4. Utilitzar les tècniques expressives com una aportació més en la relació d’ajuda amb el pacient i el seu entorn per aconseguir els objectius terapèutics. |
A3 A9
|
B13 B22 B25
|
|
5. Aplicar els coneixements teòrics que s’aniran adquirint. |
|
B3 B5
|
|
6. Desenvolupar la pròpia capacitat creativa i expressivitat. |
|
B24
|
|
7. Identificar els beneficis i problemes que poden presentar-se en aplicar la pràctica pel que fa a la relació terapèutica individual i de grup. |
|
B10 B25
|
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1: INTRODUCCIÓ A LA COMUNICACIÓ |
1.1 Definició i base de la comunicació.
1.2 Comunicació verbal i no verbal.
1.3 De la comunicació a les tècniques expressives i projectives.
|
TEMA 2: EL DIBUIX I LA PINTURA COM A TÈCNICA EXPRESSIVA. |
2.1 Fase estructural o expressiva del dibuix.
2.2 Anàlisi del contingut.
2.3 El dibuix i color com a tècniques terapèutiques.
2.4 Taller d’expressió en dibuix i pintura.
2.5 L’aplicació del dibuix en la relació terapèutica.
|
TEMA 3: LA MUSICOTERÀPIA. |
3.1 Definició i principis bàsics.
3.2 Els procediments en musicoteràpia.
3.3 Experiència pràctica.
3.4 Aplicació de la musicoterapia en el camp de les ciències de la salut.
|
TEMA 4: EXPRESSIÓ CORPORAL. |
4.1 Definició i conceptes.
4.2 El llenguatge del cos o llenguatge corporal.
4.3 L’expressió corporal en la comunicació interpersonal.
4.4 Taller d’expressió amb discapacitats psíquics.
4.5 Taller d’expressió amb discapacitats físics.
|
TEMA 5: EL PSICODRAMA. |
5.1 Concepte de Psicodrama.
5.2 Tècniques més utilitzades.
5.3 Aplicacions del Psicodrama.
5.4 Experiència pràctica.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
10 |
35 |
Seminaris |
|
28 |
10 |
38 |
Treballs |
|
0 |
30 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
0.3 |
3 |
3.3 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa de la assignatura, explicació del objectius,
l’avaluació i cronograma de les activitats.
|
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts del programa. |
Seminaris |
Tallers d’activitat: Els alumnes hauran de participar activament en la realització i creació de les diferents activitats proposades en els tallers. L’alumne podrà aprendre, a traves de la seva pròpia experiència a descobrir les seves possibilitats creatives i a valorar-les com a una manifestació de la sensibilitat, expressió i comunicació de l’ésser humà. |
Treballs |
Els alumnes elaboraran un treball de grup a partir d’un tema proposat relacionat amb els continguts de l’assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral del treball per part de l’alumne. |
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Treballs |
Presentacions / exposicions |
|
Descripció |
Atenció personalitzada a tots els grups per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació en el disseny i desenvolupament del treball que ha de realitzar. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
L’avaluació dels tallers d’activitats es portarà a terme amb el seguiment de l’aprenentatge de l’alumne de manera que es puguin corregir actituds, per tant es valorarà l’assistència i la participació a totes les sessions de treball. |
30% |
Treballs |
Es valora l’estructura del treball relacionada amb la teoria i el contingut. El treball serà exposat verbalment per tots els membres del grup en finalitzar l’assignatura en forma de comunicació i utilitzant tècniques expressives. En l’execució del treball escrit es valorarà:
Presentació i escriptura.
Continguts.
Treball de camp. |
50% |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral del treball per part de l’alumne. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Ø BOSSU H. ; CHALAGUIER C. La expresión Corporal. Método y Pràctica. Barcelona: Ed. Martínez Roca; 1987
Ø DAVIS, P.K. El poder del tacto. Barcelona: Ed. Paidos; 1993
Ø ALVIN, J. Musicoterapia. Barcelona: Ed. Paidos; 1990
Ø BENCE, L. ; MÉREAUX, M. Guia pràctica de musicoteràpia. México: Ed. Gedisa Mexicana S.A. 1988
Ø BENEZON Teoria de la musicoterápia. Madrid: Ed. Mandala; 1991
Ø DALLEY, T. El arte como terápia. Barcelona: Ed. HederM; 1987
Ø GASPARUTO, G. L’infermière et la communication. Paris: Ed. Lamarre; 1990
Ø GIMBEL, T. El libor de la terapia de los colores. Madrid: Ed. Edaf;; 1995
Ø HALLORAN, J. Relaciones humanas. Barcelona: Ed. Hispano Europea S.A.; 1982
Ø KARGERE Color y personalidad. Madrid: Ed. D.L.; 1993
Ø SALZAR, J. La expresión corporal. Barcelona: Ed. Heder; 1984
Ø SANTIAGO, P. De la expresión corporal a la comunicación interpersonal. Madrid: Ed. Narce; 1985 |
Complementària |
|
|
|