DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) TÈCNIQUES EXPRESSIVES I ARTTERÀPIA APLICADA A L'ATENCIÓ D'INFERMERIA Codi 18031206
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
Adreça electrònica mdolors.burjales@urv.cat
Professors/es
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
Web
Descripció general i informació rellevant Adquirir coneixements i habilitats d’art-teràpia i de tècniques expressives per aplicar-les a la comunicació i relació infermera-pacient.

Competències
Codi  
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
B25 Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Adquirir coneixements relacionats amb l’artiteràpia i tècniques expressives. A3
A15
2. Valorar l’expressió i la comunicació com a una manifestació de la capacitat i sensibilitat de l’ésser humà. A10
B20
3. Desenvolupar l’expressió i la capacitat creativa de la persona. B3
B5
4. Utilitzar les tècniques expressives com una aportació més en la relació d’ajuda amb el pacient i el seu entorn per aconseguir els objectius terapèutics. A3
A9
B13
B22
B25
5. Aplicar els coneixements teòrics que s’aniran adquirint. B3
B5
6. Desenvolupar la pròpia capacitat creativa i expressivitat. B24
7. Identificar els beneficis i problemes que poden presentar-se en aplicar la pràctica pel que fa a la relació terapèutica individual i de grup. B10
B25

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: INTRODUCCIÓ A LA COMUNICACIÓ 1.1 Definició i base de la comunicació.
1.2 Comunicació verbal i no verbal.
1.3 De la comunicació a les tècniques expressives i projectives.
TEMA 2: EL DIBUIX I LA PINTURA COM A TÈCNICA EXPRESSIVA. 2.1 Fase estructural o expressiva del dibuix.
2.2 Anàlisi del contingut.
2.3 El dibuix i color com a tècniques terapèutiques.
2.4 Taller d’expressió en dibuix i pintura.
2.5 L’aplicació del dibuix en la relació terapèutica.
TEMA 3: LA MUSICOTERÀPIA. 3.1 Definició i principis bàsics.
3.2 Els procediments en musicoteràpia.
3.3 Experiència pràctica.
3.4 Aplicació de la musicoterapia en el camp de les ciències de la salut.
TEMA 4: EXPRESSIÓ CORPORAL. 4.1 Definició i conceptes.
4.2 El llenguatge del cos o llenguatge corporal.
4.3 L’expressió corporal en la comunicació interpersonal.
4.4 Taller d’expressió amb discapacitats psíquics.
4.5 Taller d’expressió amb discapacitats físics.
TEMA 5: EL PSICODRAMA. 5.1 Concepte de Psicodrama.
5.2 Tècniques més utilitzades.
5.3 Aplicacions del Psicodrama.
5.4 Experiència pràctica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
25 10 35
Seminaris
28 10 38
Treballs
0 30 30
Presentacions / exposicions
0.3 3 3.3
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de la assignatura, explicació del objectius,
l’avaluació i cronograma de les activitats.
Sessió Magistral Explicació dels continguts del programa.
Seminaris Tallers d’activitat: Els alumnes hauran de participar activament en la realització i creació de les diferents activitats proposades en els tallers. L’alumne podrà aprendre, a traves de la seva pròpia experiència a descobrir les seves possibilitats creatives i a valorar-les com a una manifestació de la sensibilitat, expressió i comunicació de l’ésser humà.
Treballs Els alumnes elaboraran un treball de grup a partir d’un tema proposat relacionat amb els continguts de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral del treball per part de l’alumne.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Treballs
Presentacions / exposicions
Descripció
Atenció personalitzada a tots els grups per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació en el disseny i desenvolupament del treball que ha de realitzar.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris L’avaluació dels tallers d’activitats es portarà a terme amb el seguiment de l’aprenentatge de l’alumne de manera que es puguin corregir actituds, per tant es valorarà l’assistència i la participació a totes les sessions de treball. 30%
Treballs Es valora l’estructura del treball relacionada amb la teoria i el contingut. El treball serà exposat verbalment per tots els membres del grup en finalitzar l’assignatura en forma de comunicació i utilitzant tècniques expressives. En l’execució del treball escrit es valorarà:
Presentació i escriptura.
Continguts.
Treball de camp.
50%
Presentacions / exposicions Exposició oral del treball per part de l’alumne. 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Ø       BOSSU H.  ; CHALAGUIER C. La expresión Corporal. Método y Pràctica. Barcelona: Ed. Martínez Roca; 1987

Ø       DAVIS, P.K. El poder del tacto. Barcelona: Ed. Paidos; 1993

Ø       ALVIN, J. Musicoterapia. Barcelona: Ed. Paidos; 1990

Ø       BENCE, L. ; MÉREAUX, M. Guia pràctica de musicoteràpia. México: Ed. Gedisa Mexicana S.A. 1988

Ø       BENEZON Teoria de la musicoterápia. Madrid: Ed. Mandala; 1991

Ø       DALLEY, T. El arte como terápia. Barcelona: Ed. HederM; 1987

Ø       GASPARUTO, G. L’infermière et la communication. Paris: Ed. Lamarre; 1990

Ø       GIMBEL, T. El libor de la terapia de los colores. Madrid: Ed. Edaf;; 1995

Ø       HALLORAN, J. Relaciones humanas. Barcelona: Ed. Hispano Europea S.A.; 1982

Ø       KARGERE Color y personalidad. Madrid: Ed. D.L.; 1993

Ø       SALZAR, J. La expresión corporal. Barcelona: Ed. Heder; 1984

Ø       SANTIAGO, P. De la expresión corporal a la comunicación interpersonal. Madrid: Ed. Narce; 1985

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent