Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A4 |
Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència. |
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A8 |
Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència (utilitzant les habilitats). |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A10 |
Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…) |
A11 |
Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…) |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
A13 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera |
A14 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats. |
A15 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut. |
A16 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida. |
A17 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B10 |
Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort. |
B11 |
Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B14 |
Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat. |
B15 |
Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os). |
B16 |
Dins del context clínic, capacitat per educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cuidatges de salut i altres treballadors socio-sanitaris. |
B17 |
És conscient dels principis de finançament de cuidatges socio-sanitaris i s'usa els recursos eficientment. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
B21 |
Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions. |
B22 |
Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió. |
B23 |
Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades. |
B24 |
Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació. |
B25 |
Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient). |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Descriure les indicacions dels procediments d’infermeria inclosos en el programa. |
A1 A4 A15 A16 A17
|
|
|
2. Definir ordenadament les accions de cada un dels procediments d’infermeria inclosos en el programa. |
A6 A7 A8 A9 A11 A13 A14 A15 A16 A17
|
B17
|
|
3. Justificar les accions de cada un dels procediments d’infermeria inclosos en el programa |
A1 A4 A9 A12 A13 A14 A15 A16 A17
|
B3 B8 B9 B11 B20
|
|
4. Mostrar habilitat en la realització dels procediments d’infermeria inclosos en el programa. |
A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A14 A15 A16 A17
|
B2 B3 B5 B6 B7 B8 B10 B11 B14 B15 B16 B17 B20 B21 B22 B23 B24 B25
|
C5
|
5. Interpretar correctament el resultat d’aplicar els procediments d’infermeria inclosos en el programa. |
A1 A10 A11 A12 A16 A17
|
B3 B7 B8 B23
|
|
6. Respondre amb creativitat i correcció a les situacions noves que planteja la pràctica dels procediments d’infermeria inclosos en el programa. |
A1 A8 A12 A16 A17
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B11 B13
|
|
7. Motivar-se per l’atenció individual i humanitzada. |
A13 A14 A15
|
B3 B4 B5 B6
|
C3
|
8. Implicar-se en la millora continua de la pròpia pràctica. |
A14 A15 A16 A17
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7
|
|
Tema |
Subtema |
1-Procediments introductoris: |
Rentat de mans i muntatge de camps estèrils |
2-Procediments bàsics: Presentació i protocol: |
Col•locació de via perifèrica
Recollida de mostres per a hemocultius
Punció arterial
Sondatge nasogàstric
Sondatge vesical. Recollida de mostres per a urinocultiu
Col•locació perifèrica de via central
Mesura de PVC
Cures: instrumental bàsic i tècnica
Aspiració de secrecions (orotraqueal i tràqueobronquial). Recollida de secrecions bronquials
Canvi de bossa de NTP
|
3-Procediments bàsics: Demostració i pràctica. |
Col•locació de via perifèrica
Recollida de mostres per a hemocultius
Punció arterial
Sondatge nasogàstric
Sondatge vesical. Recollida de mostres per a urinocultiu
Col•locació perifèrica de via central
Mesura de PVC
Cures: instrumental bàsic i tècnica
Aspiració de secrecions (orotraqueal i tràqueobronquial). Recollida de secrecions bronquials
Canvi de bossa de NTP
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
25 |
35 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
9 |
4.5 |
13.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
21 |
21 |
42 |
Treballs |
|
0 |
5 |
5 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
4 |
5 |
Proves pràctiques |
|
1 |
4 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa de l’assignatura. Justificació d’objectius i criteris d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Explicació i demostració dels conceptes bàsics relacionats amb les tècniques. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Plantejament de situacions / dificultats lligades a la pràctica de les tècniques i procediments. Resolució guiada. |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctica guiada de tècniques i procediments. |
Treballs |
Lectura d’articles científics. Elaboració de qüestions de resposta múltiple. |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a laboratoris |
Treballs |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
A demanda de l’alumne pels dubtes que sol•liciti. En hores d’atenció a l’alumne i en aula ordinària. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Treball 1: Elaboració de preguntes per a l'examen + Treball 2: Descripció d'un problema d'investigació realcionat amb les tècniques i procediments del programa |
20 % |
Proves objectives de tipus test |
Incorpora continguts dels treballs, exercicis, lectures recomanades, i conceptes exposats en classe magistral. |
40% |
Proves pràctiques |
Demostració pràctica, total o parcial, de les tècniques i procediments del programa |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En el treball 1 es valorarà, per aquest ordre, correcció, relació de conceptes i originalitat de la pregunta En el treball 2 es valorarà correcció en la formulació, capacitat de síntesi, originalitat de la proposta i aportació en la millora de la pràctica diària Les proves de demostració pràctica es desenvoluparan en dues sessions i el valor de cadascuna d'elles serà del 20 % del total de l'assignatura |
Bàsica |
|
-
Aradilla, A. [et al]. Manual de procediments i tècniques d’infermeria I. Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2003
-
Aradilla, A. [et al.]. Manual de procediments i tècniques d’infermeria II. Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2004
-
Díaz Aguado, J. Manual básico de enfermería: técnica y quirúrgica. Madrid: Díaz de Santos, 1998
-
División de enfermería, Hospital Severo Ochoa. Manual de técnicas y procedimientos de enfermería. Madrid: Interamericana, 1990
-
Esteve Reig, J. i Mitjans Galitó, J. Enfermería: técnicas clínicas. Madrid: McGraw-Hill / Interamericana, 2000
-
Hospital de Barcelona. Manual de Procediments d’infermeria. Barcelona: SCIAS Hospital de Barcelona, 1996
-
Kozier, B. [et al.]. Técnicas de enfermería clínica. Madrid: McGraw-Hill / Interamericana, cop. 1999
-
Manzano González, editor. Manual de procedimientos de enfermería del Hospital General Universitario de Murcia. Murcia: Universidad de Murcia, 2000
-
Massachuettss General Hospital. Departament of Nursing. Manual de procedimientos de enfermería. Barcelona: Salvat, 1988
-
Perry, A.G. i Potter P.A. Guía clínica de enfermería: Técnicas y procedimientos básicos. Barcelona, Mosby / Doyma, 1995
-
Torre, Esteban de la i Portero Fraile, M.P. Técnicas de enfermería. Barcelona: Rol, 1993 |
Complementària |
|
Diversos articles originals sobre tècniques i procediments.
Altres recursos:
Protocols proporcionats per la professora. |
|