DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura APROFUNDIMENT PRÀCTIC DE PROCEDIMENTS I PROVES DIAGNÒSTIQUES Codi 18031207
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
Adreça electrònica mariajesus.aguaron@urv.cat
africa.fortes@urv.cat
amparo.montoya@urv.cat
lourdes.rubio@urv.cat
mariateresa.sole@urv.cat
Professors/es
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
FORTES DEL VALLE, MARIA ÁFRICA
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
SOLÉ BAIGES, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant Aprofundiment del coneixement i la pràctica dels procediments i les proves diagnòstiques més habituals de la pràctica infermera.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A6 Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…)
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A8 Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència (utilitzant les habilitats).
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A11 Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…)
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A13 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera
A14 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats.
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
A17 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B14 Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat.
B15 Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os).
B16 Dins del context clínic, capacitat per educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cuidatges de salut i altres treballadors socio-sanitaris.
B17 És conscient dels principis de finançament de cuidatges socio-sanitaris i s'usa els recursos eficientment.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B21 Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
B23 Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
B25 Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Descriure les indicacions dels procediments d’infermeria inclosos en el programa. A1
A4
A15
A16
A17
2. Definir ordenadament les accions de cada un dels procediments d’infermeria inclosos en el programa. A6
A7
A8
A9
A11
A13
A14
A15
A16
A17
B17
3. Justificar les accions de cada un dels procediments d’infermeria inclosos en el programa A1
A4
A9
A12
A13
A14
A15
A16
A17
B3
B8
B9
B11
B20
4. Mostrar habilitat en la realització dels procediments d’infermeria inclosos en el programa. A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A14
A15
A16
A17
B2
B3
B5
B6
B7
B8
B10
B11
B14
B15
B16
B17
B20
B21
B22
B23
B24
B25
C5
5. Interpretar correctament el resultat d’aplicar els procediments d’infermeria inclosos en el programa. A1
A10
A11
A12
A16
A17
B3
B7
B8
B23
6. Respondre amb creativitat i correcció a les situacions noves que planteja la pràctica dels procediments d’infermeria inclosos en el programa. A1
A8
A12
A16
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B11
B13
7. Motivar-se per l’atenció individual i humanitzada. A13
A14
A15
B3
B4
B5
B6
C3
8. Implicar-se en la millora continua de la pròpia pràctica. A14
A15
A16
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7

Continguts
Tema Subtema
1-Procediments introductoris: Rentat de mans i muntatge de camps estèrils
2-Procediments bàsics: Presentació i protocol: Col•locació de via perifèrica
Recollida de mostres per a hemocultius
Punció arterial
Sondatge nasogàstric
Sondatge vesical. Recollida de mostres per a urinocultiu
Col•locació perifèrica de via central
Mesura de PVC
Cures: instrumental bàsic i tècnica
Aspiració de secrecions (orotraqueal i tràqueobronquial). Recollida de secrecions bronquials
Canvi de bossa de NTP
3-Procediments bàsics: Demostració i pràctica.
Col•locació de via perifèrica
Recollida de mostres per a hemocultius
Punció arterial
Sondatge nasogàstric
Sondatge vesical. Recollida de mostres per a urinocultiu
Col•locació perifèrica de via central
Mesura de PVC
Cures: instrumental bàsic i tècnica
Aspiració de secrecions (orotraqueal i tràqueobronquial). Recollida de secrecions bronquials
Canvi de bossa de NTP

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 25 35
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
9 4.5 13.5
Pràctiques a laboratoris
21 21 42
Treballs
0 5 5
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de tipus test
1 4 5
Proves pràctiques
1 4 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de l’assignatura. Justificació d’objectius i criteris d’avaluació.
Sessió Magistral Explicació i demostració dels conceptes bàsics relacionats amb les tècniques.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament de situacions / dificultats lligades a la pràctica de les tècniques i procediments. Resolució guiada.
Pràctiques a laboratoris Pràctica guiada de tècniques i procediments.
Treballs Lectura d’articles científics. Elaboració de qüestions de resposta múltiple.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a laboratoris
Treballs
Proves pràctiques
Descripció
A demanda de l’alumne pels dubtes que sol•liciti. En hores d’atenció a l’alumne i en aula ordinària.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball 1: Elaboració de preguntes per a l'examen + Treball 2: Descripció d'un problema d'investigació realcionat amb les tècniques i procediments del programa 20 %
Proves objectives de tipus test Incorpora continguts dels treballs, exercicis, lectures recomanades, i conceptes exposats en classe magistral. 40%
Proves pràctiques Demostració pràctica, total o parcial, de les tècniques i procediments del programa 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En el treball 1 es valorarà, per aquest ordre, correcció, relació de conceptes i originalitat de la pregunta En el treball 2 es valorarà correcció en la formulació, capacitat de síntesi, originalitat de la proposta i aportació en la millora de la pràctica diària Les proves de demostració pràctica es desenvoluparan en dues sessions i el valor de cadascuna d'elles serà del 20 % del total de l'assignatura


Fonts d'informació

Bàsica
  • Aradilla, A. [et al]. Manual de procediments i tècniques d’infermeria I. Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2003
  • Aradilla, A. [et al.]. Manual de procediments i tècniques d’infermeria II. Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2004
  • Díaz Aguado, J.  Manual básico de enfermería: técnica y quirúrgica. Madrid: Díaz de Santos, 1998
  • División de enfermería, Hospital Severo Ochoa. Manual de técnicas y procedimientos de enfermería. Madrid: Interamericana, 1990
  • Esteve Reig, J. i Mitjans Galitó, J. Enfermería: técnicas clínicas. Madrid: McGraw-Hill / Interamericana, 2000
  • Hospital de Barcelona. Manual de Procediments d’infermeria. Barcelona: SCIAS Hospital de Barcelona, 1996
  • Kozier, B. [et al.]. Técnicas de enfermería clínica. Madrid: McGraw-Hill / Interamericana, cop. 1999
  • Manzano González, editor. Manual de procedimientos de enfermería del Hospital General Universitario de Murcia. Murcia: Universidad de Murcia, 2000
  • Massachuettss General Hospital. Departament of Nursing. Manual de procedimientos de enfermería. Barcelona: Salvat, 1988
  • Perry, A.G. i Potter P.A. Guía clínica de enfermería: Técnicas y procedimientos básicos. Barcelona, Mosby / Doyma, 1995
  • Torre, Esteban de la i Portero Fraile, M.P. Técnicas de enfermería. Barcelona: Rol, 1993
Complementària


Diversos articles originals sobre tècniques i procediments.

Altres recursos:

Protocols proporcionats per la professora.

Recomanacions