DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ATENCIÓ D'INFERMERIA EN SITUACIONS D'URGÈNCIA Codi 18031209
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 4.5 0 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
JIMENEZ HERRERA, MARIA FRANCISCA
Adreça electrònica mariajosepa.salmeron@urv.cat
rosaura.reig@urv.cat
mariafrancisca.jimenez@urv.cat
Professors/es
SALMERON GASCON, MARIA JOSEFA
REIG PUIGBERTRAN, ROSAURA
JIMENEZ HERRERA, MARIA FRANCISCA
Web
Descripció general i informació rellevant El professional d’infermeria, en els seus diferents àmbits d’actuació, es troben amb freqüència davant de situacions d’urgències per la qual cosa és necessari que el futurs infermers/es sàpiguen actuar adequadament davant d’aquestes situacions mantenint, en tot moment, el contacte amb el malalt, la família i l’entorn tenint en compte que la societat actual esta evolucionant cap a un augment de la demanda assistencial en els serveis d’urgències, tant en els hospitalaris com en els extrahospitalaris.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer la realitat assistencial d’urgències i emergències al nostre país. C3
2. Valorar el malat en diferents situacions d’urgències. A1
A3
A6
A12
3. Conèixer i aprendre a resoldre amb eficàcia les diferents situacions d’urgències plantejades. B2
B3
4. Conèixer la pròpia funció dins de l’equip assistencial que actuen en l’atenció a les situacions d’urgències. B4
B5
B6
5. Analitzar les dades per aprendre a identificar les dificultats i respostes d’afrontament de la persona/família en les situacions d’urgències. A9
B20

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: Definició d’urgències i diferents classificacions
La xarxa assistencial d’urgències i emergències.
A aquest tema se li associa una visita als diferents centres d’urgències i emergències del nostre entorn assistencial.

TEMA 2: Valoració del malalt urgent.
Atenció integral.
Mobilitzacions.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.

TEMA 3: Urgències urinàries: Hematúria i retenció urinària.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.

TEMA 4: Urgències gastrointestinals: Hemorràgia digestiva.
Descripció i atenció d’infermeria de la situació descrita.

TEMA 5: Taller de RCP instrumentada.
TEMA 6: Urgències per cremades.
Descripció i atenció d’infermeria de la situació descrita.

TEMA 7: Urgències per intoxicació de fàrmacs, opiacis, alcohol i intoxicacions per fum.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.

TEMA 8: Urgències cardiovasculars: Cardiopaties isquèmiques: angor, infart de miocardi i edema agut de pulmó.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.

TEMA 9: Urgències traumàtiques: Lesió de l’aparell múscul esquelètic. El malalt politraumatitzat y el malalt amb traumatisme cranial.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.

TEMA 10: Situacions de xoc: Xoc hipovolèmic, cardiogènic, vagal, sèptic i medul•lar.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.

TEMA 11: Urgències pediàtriques: Febre, dolor abdominal, diarrees, intoxicació per fàrmacs, dificultat respiratòria, ofecs per immersió i per cossos estranys.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
12 24 36
Debats
8 8 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
16 16 32
Treballs
0 8 8
Seminaris
6 5 11
Pràctiques externes (de camp/sortides)
6 0 6
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries L'alumne coneixerà la dinàmica d'aquesta assignatura així com les activitats que ha de dur a terme en el desenvolupament de la mateixa
Sessió Magistral Distingim dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l’aprenentatge es du a terme a l’aula, envers l’exposició oral d’un tema pel professor.
Debats El debat on hi ha la participació de l’alumne, introduint la relació comunicativa entre el professor.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Mètodes de casos: Al voltant d’exemples de situacions en referència a un fet o a una persona. Es reconstrueix una seqüència de decisions o activitats amb la finalitat de que l’alumne reaccioni davant d’ella com si l’estigués vivint realment.
Treballs L'alumne ha de desenvolupar les guies d'actuació d'infermeria de dos situacions concretes
Seminaris Dirigits als alumnes on es fa una exposició-recordatori del tema concret de RCP i es realitzen practiques simulades de RCP instrumentalitzada.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Sortides: Realització de visites de formació a serveis especialitzats en urgències i/o emergències.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Mètode individualitzat per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació i per la resolució dels casos clínics que es plantegen a classe.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L’alumne ha de reconstruir tres seqüències de decisions o activitats amb la finalitat de resoldre unes situacions teòriques donant respostes als casos clínics plantejats. 30%
Treballs L'alumne desenvoluparà les guies d'actuació d'infermeria en dues situacions d'urgencias que es plantejaran a classe 10%
Seminaris Taller de reanimació cardiopulmonar instrumentada. 10%
Proves objectives de tipus test Realització d’una prova objectiva tipus test. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

  • MORENO, E. y del BUSTO F. Manual de Soporte Vital Básico (2a edició). Madrid: Ediciones ARÁN; 2000.
  • MOYA MIR, M. Normas de actuación en urgencias. Madrid: Clínica Puerta del Hierro; 2000.
  • LOZANO BLESA, A. Manual De Urgencias. Barcelona: Hospital Clínico Universitario; 1998.
  • Manual de Medicina de Urgencias. (4a edició) American Collage of Emergency Physicians. México: Editorial McGraw- Hill Interamericana.
  • MARKOVCHICK, V J., PONS, P.T. Secretos de la Medicina de Urgencias. (2a edició) México: Editorial McGraw- Hill Interamericana; 2000.
  • POTTER, D.O., ROSE, M.B. Urgencias en Enfermeria. México: Nueva Editorial Interamericana; 1987.
  • GRUPO DE TRABAJO EN MEDICINA DE URGENCIA. SANTANDER. Manual de Urgencias para Enfermería. Madrid: Editorial ARAN; 1991.
  • ROVIRA , E. Urgencias en Enfermería. Madrid: DAE; 2000.
 

 

Complementària
  • CIURANA i cols. Estabilizació i transporte del nen critic. Sistema d’Emergencies Mediques. Barcelona: Instituto Cátala de la Salut; 2002.
  • LÓPEZ, A. y col. Manual de reanimación cardiopulmonar. Básica y avanzada. Barcelona: Ediciones ROL NURSING 1998, 16 (3): 30-31.
  • Manual del Médico de Guardia. (4a edició). Madrid: Ediciones Díaz de Santos S.A.
  • Recomendaciones Asistenciales en Trauma Grave . Grupo de trabajo de asistencia inicial al paciente traumático. 1999. Sociedad Española de Medicina de Urgencias y Emergencias (SEMES).
  • ROVIRA GIL, E., y col. Ètica y reanimación cardiopulmonar: una visión actualizada. ROL 1999; 9: 39-42.
Recomanacions