Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A3 |
Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant. |
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer la realitat assistencial d’urgències i emergències al nostre país. |
|
|
C3
|
2. Valorar el malat en diferents situacions d’urgències. |
A1 A3 A6 A12
|
|
|
3. Conèixer i aprendre a resoldre amb eficàcia les diferents situacions d’urgències plantejades. |
|
B2 B3
|
|
4. Conèixer la pròpia funció dins de l’equip assistencial que actuen en l’atenció a les situacions d’urgències. |
|
B4 B5 B6
|
|
5. Analitzar les dades per aprendre a identificar les dificultats i respostes d’afrontament de la persona/família en les situacions d’urgències. |
A9
|
B20
|
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1: |
Definició d’urgències i diferents classificacions
La xarxa assistencial d’urgències i emergències.
A aquest tema se li associa una visita als diferents centres d’urgències i emergències del nostre entorn assistencial.
|
TEMA 2: |
Valoració del malalt urgent.
Atenció integral.
Mobilitzacions.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
|
TEMA 3: |
Urgències urinàries: Hematúria i retenció urinària.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
|
TEMA 4: |
Urgències gastrointestinals: Hemorràgia digestiva.
Descripció i atenció d’infermeria de la situació descrita.
|
TEMA 5: |
Taller de RCP instrumentada.
|
TEMA 6: |
Urgències per cremades.
Descripció i atenció d’infermeria de la situació descrita.
|
TEMA 7: |
Urgències per intoxicació de fàrmacs, opiacis, alcohol i intoxicacions per fum.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
|
TEMA 8: |
Urgències cardiovasculars: Cardiopaties isquèmiques: angor, infart de miocardi i edema agut de pulmó.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
|
TEMA 9: |
Urgències traumàtiques: Lesió de l’aparell múscul esquelètic. El malalt politraumatitzat y el malalt amb traumatisme cranial.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
|
TEMA 10: |
Situacions de xoc: Xoc hipovolèmic, cardiogènic, vagal, sèptic i medul•lar.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
|
TEMA 11: |
Urgències pediàtriques: Febre, dolor abdominal, diarrees, intoxicació per fàrmacs, dificultat respiratòria, ofecs per immersió i per cossos estranys.
Descripció i atenció d’infermeria de les situacions descrites.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
24 |
36 |
Debats |
|
8 |
8 |
16 |
Treballs |
|
10 |
10 |
20 |
Seminaris |
|
6 |
5 |
11 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
6 |
0 |
6 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
5 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
L'alumne coneixerà la dinàmica d'aquesta assignatura així com les activitats que ha de dur a terme en el desenvolupament de la mateixa |
Sessió Magistral |
Distingim dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l’aprenentatge es du a terme a l’aula, envers l’exposició oral d’un tema pel professor. |
Debats |
El debat on hi ha la participació de l’alumne, introduint la relació comunicativa entre el professor. |
Treballs |
L'alumne ha de desenvolupar les guies d'actuació d'infermeria de dos situacions concretes |
Seminaris |
Dirigits als alumnes on es fa una exposició-recordatori del tema concret de RCP i es realitzen practiques simulades de RCP instrumentalitzada. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Sortides: Realització de visites de formació a serveis especialitzats en urgències i/o emergències. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Mètode individualitzat per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació i per la resolució dels casos clínics que es plantegen a classe. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
L'alumne desenvoluparà les guies d'actuació d'infermeria en dues situacions d'urgencias que es plantejaran a classe |
40% |
Seminaris |
Taller de reanimació cardiopulmonar instrumentada. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
Realització d’una prova objectiva tipus test. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
-
MORENO, E. y del BUSTO F. Manual de Soporte Vital Básico (2a edició). Madrid: Ediciones ARÁN; 2000.
-
MOYA MIR, M. Normas de actuación en urgencias. Madrid: Clínica Puerta del Hierro; 2000.
-
LOZANO BLESA, A. Manual De Urgencias. Barcelona: Hospital Clínico Universitario; 1998.
-
Manual de Medicina de Urgencias. (4a edició) American Collage of Emergency Physicians. México: Editorial McGraw- Hill Interamericana.
-
MARKOVCHICK, V J., PONS, P.T. Secretos de la Medicina de Urgencias. (2a edició) México: Editorial McGraw- Hill Interamericana; 2000.
-
POTTER, D.O., ROSE, M.B. Urgencias en Enfermeria. México: Nueva Editorial Interamericana; 1987.
-
GRUPO DE TRABAJO EN MEDICINA DE URGENCIA. SANTANDER. Manual de Urgencias para Enfermería. Madrid: Editorial ARAN; 1991.
-
ROVIRA , E. Urgencias en Enfermería. Madrid: DAE; 2000.
|
Complementària |
|
-
CIURANA i cols. Estabilizació i transporte del nen critic. Sistema d’Emergencies Mediques. Barcelona: Instituto Cátala de la Salut; 2002.
-
LÓPEZ, A. y col. Manual de reanimación cardiopulmonar. Básica y avanzada. Barcelona: Ediciones ROL NURSING 1998, 16 (3): 30-31.
-
Manual del Médico de Guardia. (4a edició). Madrid: Ediciones Díaz de Santos S.A.
-
Recomendaciones Asistenciales en Trauma Grave . Grupo de trabajo de asistencia inicial al paciente traumático. 1999. Sociedad Española de Medicina de Urgencias y Emergencias (SEMES).
-
ROVIRA GIL, E., y col. Ètica y reanimación cardiopulmonar: una visión actualizada. ROL 1999; 9: 39-42. |
|