DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura TÈCNIQUES DE RECOLLIDA DE DADES I AVALUACIÓ DE RESULTATS Codi 18031211
Ensenyament
Infermeria (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
APARICIO CASALS, MARIA ROSA
Adreça electrònica mrosa.aparicio@urv.cat
Professors/es
APARICIO CASALS, MARIA ROSA
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir a l’alumne en el del procés d’investigació i recollida de dades, així com la presentació de la informació mitjançant les TIC.

Competències
Codi  
A
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer les parts del procés d’investigació científica A17
2. Aprendre a utilitzar les eines d’informació bibliogràfica A17
B1
B4
B5
3. Identificar i avaluar de forma crítica el contingut de cada una de les parts d’un article científic A17
B3
4. Realitzar un disseny/projecte d’investigació, a partir d’un problema A17
B4
C5
5. Presentar oralment un projecta en un temps determinat A17
B1
B4
B5
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Introducció general a la investigació i mètode científic
Tema 2 REVISIÓ BIBLIOGRÀFICA
• Introducció a la revisió bibliogràfica com a tècnica documental
• Fonts d’informació en Ciències de la Salut
• Estratègies de cerca per a l’obtenció d’informació
• Normativa de Vancouver
Tema 3 PROBLEMA I OBJECTIUS
• Identificació de l’àrea problema.
• Definició i formulació del problema.
• Definició i formulació d'objectius.
Tema 4 MARC TEÒRIC
• Concepte i enfocament del marc teòric.
• Coneixements sobre el tema d'estudi.
• Les variables. Les hipòtesis.
• Procés de construcció del marc teòric.
Tema 5 DISSENY METODOLÒGIC
- Hipòtesis i variables.
* Tipus d’hipòtesis i la seva formulació.
* Tipus de variables i la seva formulació.
- Població i mostra.
- Tipus d'estudi.
Tema 6 MÈTODES DE RECOLLIDA DE DADES
- L’observació.
* Mètodes observacionals.
* Selecció dels fenòmens a observar
* La relació entre l'observador i l'observat.
* Mètodes d'observació estructurats i no estructurats.
* L'observació en infermeria.

- L'entrevista
* Antecedents, noció i característiques.
* Classes d'entrevistes.
* Requisits, dificultats i regles.
* Mètodes per enregistrar la informació.
* L'entrevista en infermeria.

- Els qüestionaris
* Introducció
* El qüestionari: tipus i modalitats.
* Requisits fonamentals per l’elaboració d’un qüestionari.

- Escales

- Confiabilitat, validesa dels instruments de mesura
Tema 7 PROCEDIMENTS DE RECOLLIDA DE DADES
Tema 8 PLA DE TABULACIÓ I ANÀLISI
Tema 9 PROTOCOL i INFORME FINAL

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
25 25 50
Resolució de problemes, exercicis
7 14 21
Treballs
3 30 33
Presentacions / exposicions
3 1.5 4.5
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de la assignatura, explicació del objectius, de l’avaluació i el cronograma de les activitats. Valoració inicial de l’alumne
Sessió Magistral Explicació dels conceptes bàsics del procés d’investigació
Resolució de problemes, exercicis Exercicis relacionats en la cerca bibliogràfica a les bases de dades i buscar articles amb diferents metodologies, critica d’un article i valoració segons una guia del propi projecte. En grup de 2 alumnes
Treballs Han de presentar un projecte d’investigació, cada 2 alumnes.
Presentacions / exposicions Presenten el treball oralment mitjançant el PowerPoint, davant tots els alumnes matriculats a l’assignatura

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Presentacions / exposicions
Descripció
Atenció personalitzada en grups de 2 alumnes per orientar el desenvolupament del treball, l’exposició oral i els exercicis que realitzen durant el curs. Cal que en la tutoria acudeixin els 2 alumnes

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Els diferents exercicis plantejats durant el curs es valoren qualitativament i el promig és la valoració d’aquest exercici 30%
Treballs Es valora l’estructura del treball relacionada amb la teoria i el contingut. Aquest treball es comparteix amb l'assignatura de Legislació i Ètica professional 50%
Presentacions / exposicions Es valora la capacitat de síntesi, la comunicació i respectar el temps assignat 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Fortin M.f., El proceso de investigación: de la concepción a la realización., McGraw-Hill Interamericana., 1999 México D.F.
Icar Isern MT, Fuentelsanz Gallego C, Pulpón Segura AM., Elaboración y presentación de un Proyecto de Investigación y una Tesina: metodologia 1., Ediciones de la Universidad de Barcelona., 2001 Barcelona.
Burns N, Grove S K., Investigación en Enfermería., Elsevier., 2004 Madrid.
Salkind N.J., Métodos de investigacion., Prentice Hall., 1999 México D.F.
Contrandriopoulos A.P, et al., Preparar el proyecto de investigacion., SG Editores., 1991 Barcelona.

Complementària Bobenrieth Astete M.A., El articulo cientifico original. Estructura, estilo y lectura critica., Escuela Andaluza de Salud Publica., 1994 Granada.
Tejada Fernandez J., El proceso de investigación científica., Fundació La Caixa., 1997 Barcelona.
Cueva Martín A. de la, Rodriguez Gairin J.M., Fonts d'informació en ciències de la salut., Universitat de València., 2001 València
, http://www.nureinvestigacion.es/, ,
Polit D.F, Hungler B.P., Investigacion cientifica en ciencias de la salud., McGraw-Hill Interamericana. 6ª edición., 2000 México D.F.
Cabrero Garcia J, Richart Martinez M., Investigar en enfermeria. Concepto y estado actual de la investigacion en enfermeria., Universidad de Alicante., 2001 Alicante.

Recomanacions