Codi |
|
A17 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer les parts del procés d’investigació científica |
A17
|
|
|
2. Aprendre a utilitzar les eines d’informació bibliogràfica |
A17
|
B1 B4 B5
|
|
3. Identificar i avaluar de forma crítica el contingut de cada una de les parts d’un article científic |
A17
|
B3
|
|
4. Realitzar un disseny/projecte d’investigació, a partir d’un problema |
A17
|
B4
|
C5
|
5. Presentar oralment un projecta en un temps determinat |
A17
|
B1 B4 B5
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
Tema 1 |
Introducció general a la investigació i mètode científic |
Tema 2 |
REVISIÓ BIBLIOGRÀFICA
• Introducció a la revisió bibliogràfica com a tècnica documental
• Fonts d’informació en Ciències de la Salut
• Estratègies de cerca per a l’obtenció d’informació
• Normativa de Vancouver
|
Tema 3 |
PROBLEMA I OBJECTIUS
• Identificació de l’àrea problema.
• Definició i formulació del problema.
• Definició i formulació d'objectius.
|
Tema 4 |
MARC TEÒRIC
• Concepte i enfocament del marc teòric.
• Coneixements sobre el tema d'estudi.
• Les variables. Les hipòtesis.
• Procés de construcció del marc teòric.
|
Tema 5 |
DISSENY METODOLÒGIC
- Hipòtesis i variables.
* Tipus d’hipòtesis i la seva formulació.
* Tipus de variables i la seva formulació.
- Població i mostra.
- Tipus d'estudi.
|
Tema 6 |
MÈTODES DE RECOLLIDA DE DADES
- L’observació.
* Mètodes observacionals.
* Selecció dels fenòmens a observar
* La relació entre l'observador i l'observat.
* Mètodes d'observació estructurats i no estructurats.
* L'observació en infermeria.
- L'entrevista
* Antecedents, noció i característiques.
* Classes d'entrevistes.
* Requisits, dificultats i regles.
* Mètodes per enregistrar la informació.
* L'entrevista en infermeria.
- Els qüestionaris
* Introducció
* El qüestionari: tipus i modalitats.
* Requisits fonamentals per l’elaboració d’un qüestionari.
- Escales
- Confiabilitat, validesa dels instruments de mesura
|
Tema 7 |
PROCEDIMENTS DE RECOLLIDA DE DADES |
Tema 8 |
PLA DE TABULACIÓ I ANÀLISI |
Tema 9 |
PROTOCOL i INFORME FINAL |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
25 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
7 |
14 |
21 |
Treballs |
|
3 |
30 |
33 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
1.5 |
4.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa de la assignatura, explicació del objectius, de l’avaluació i el cronograma de les activitats. Valoració inicial de l’alumne |
Sessió Magistral |
Explicació dels conceptes bàsics del procés d’investigació |
Resolució de problemes, exercicis |
Exercicis relacionats en la cerca bibliogràfica a les bases de dades i buscar articles amb diferents metodologies, critica d’un article i valoració segons una guia del propi projecte. En grup de 2 alumnes |
Treballs |
Han de presentar un projecte d’investigació, cada 2 alumnes. |
Presentacions / exposicions |
Presenten el treball oralment mitjançant el PowerPoint, davant tots els alumnes matriculats a l’assignatura |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Treballs |
Presentacions / exposicions |
|
Descripció |
Atenció personalitzada en grups de 2 alumnes per orientar el desenvolupament del treball, l’exposició oral i els exercicis que realitzen durant el curs. Cal que en la tutoria acudeixin els 2 alumnes |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Els diferents exercicis plantejats durant el curs es valoren qualitativament i el promig és la valoració d’aquest exercici |
25% |
Treballs |
Es valora l’estructura del treball relacionada amb la teoria i el contingut. Aquest treball es comparteix amb l'assignatura de Legislació i Ètica professional |
55% |
Presentacions / exposicions |
Es valora la capacitat de síntesi, la comunicació i respectar el temps assignat |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Fortin M.f., El proceso de investigación: de la concepción a la realización., McGraw-Hill Interamericana., 1999 México D.F.
Icar Isern MT, Fuentelsanz Gallego C, Pulpón Segura AM., Elaboración y presentación de un Proyecto de Investigación y una Tesina: metodologia 1., Ediciones de la Universidad de Barcelona., 2001 Barcelona.
Burns N, Grove S K., Investigación en Enfermería., Elsevier., 2004 Madrid.
Salkind N.J., Métodos de investigacion., Prentice Hall., 1999 México D.F.
Contrandriopoulos A.P, et al., Preparar el proyecto de investigacion., SG Editores., 1991 Barcelona.
|
|
Complementària |
Bobenrieth Astete M.A., El articulo cientifico original. Estructura, estilo y lectura critica., Escuela Andaluza de Salud Publica., 1994 Granada.
Tejada Fernandez J., El proceso de investigación científica., Fundació La Caixa., 1997 Barcelona.
Cueva Martín A. de la, Rodriguez Gairin J.M., Fonts d'informació en ciències de la salut., Universitat de València., 2001 València
, http://www.nureinvestigacion.es/, ,
Polit D.F, Hungler B.P., Investigacion cientifica en ciencias de la salud., McGraw-Hill Interamericana. 6ª edición., 2000 México D.F.
Cabrero Garcia J, Richart Martinez M., Investigar en enfermeria. Concepto y estado actual de la investigacion en enfermeria., Universidad de Alicante., 2001 Alicante.
|
|
|