DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ADMINISTRACIÓ DE SERVEIS D'INFERMERIA Codi 18061001
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 4.5 3 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
Adreça electrònica sara.romaguera@urv.cat
blanca.cuevas@urv.cat
Professors/es
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
CUEVAS BATICON, BLANCA
Web
Descripció general i informació rellevant Les cures d’infermeria són un servei dirigit a la població i com a tals estan influïdes per nombrosos factors tant humans com materials. Gestionar –los amb criteris de qualitat és fonamental per un funcionament eficient i humà, adaptat a les necessitats de canvi de la nostra societat. Aquesta assignatura aportarà coneixements, habilitats i suport metodològic perquè l’alumne pugui ampliar la seva visió i ser més conscient de la importància i rendibilitat dels recursos i de la influència del seu funcionament en l’equip.

Competències
Codi  
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Distingir els conceptes introductoris bàsics que relacionen la infermeria i la gestió. A12
A15
B3
B6
B8
B9
C3
2. Identificar models d’organització del treball al llarg de la historia, aprofundint en el període de la Revolució Industrial i la seva repercussió a l’actualitat. A15
A16
B3
B5
3. Conèixer les principals teories i tendències administratives i relacionar la seva evolució. A12
A15
B3
4. Comprendre l’estructura del procés administratiu, identificar els seus passos i aplicar-los a un exemple d’infermeria. Prendre consciència de la metodologia del propi procés. A12
A15
A17
B2
B7
B11
B18
B19
5. Distingir els factors de canvi que repercuteixen en el treball d’infermeria i aprendre a donar respostes eficients. A12
A15
A16
B3
B12
B17
6. Identificar els elements de política sanitària i de filosofia i cultura institucional que conformen un model de gestió a nivell hospitalari i extrahospitalari. Diferenciar els productes sanitaris. A12
B8
B17
7. Prendre consciència i aplicar els elements necessaris que intervenen en el funcionament d’un treball. A12
A15
B5
B13
B14
B18
8. Adquirir una visió de conjunt de com es produeix la planificació i gestió de persones en un entorn canviant. Elaborar el propi currículum. A12
A15
A16
B1
B2
B3
B4
B7
B8
B11
B14
B16
B18
B24
9. Diferenciar els recursos materials, financers i tècnics i la seva utilitat. A12
B8
B17
B23
10. Reconèixer els processos que promouen l’eficiència en el treball d’infermeria i prendre consciència de la seva responsabilitat. A12
A15
A17
B1
B3
B4
B6
B8
B12
B17
B19
C3

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1 Conceptes introductoris.
Mòdul 2 Evolució del treball i de les organitzacions.
La Revolució Industrial.
Mòdul 3 Principals teories i tendències administratives.
Mòdul 4 Procés administratiu.
Aplicació.
Mòdul 5 Context social, econòmic, polític i sanitari.
Factors de canvi i la seva repercussió.
Mòdul 6 Model de gestió institucional.
Mòdul 7 Planificació i organització del treball.
Mòdul 8 Planificació i gestió de persones.
Mòdul 9 Planificació dels recursos materials.
Mòdul 10 Processos de canvi i millora.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
40 80 120
Presentacions / exposicions
12 12 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 10 25
Metodologies integrades
10 5 15
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció de l'assignatura, metodolgia, objectius i avaluació
Sessió Magistral Classe expositiva o magistral acompanyada de material didàctic, exemples, anècdotes o problemes. Demanant al grup exemples, opinions, experiències pràctiques viscudes, etc. Contestant dubtes i preguntes.
Presentacions / exposicions Exposicions per part del professor i/o dels alumnes, amb l’objectiu d’analitzar i contrastar coneixements i opinions per arribar a conclusions.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis a l’aula plantejant planificacions, problemes o situacions per que els alumnes les resolguin en grup i siguin presentades a la resta en forma de debat.
Metodologies integrades Treball de camp: Per contribuir a que la formació rebuda sigui transferida a les pràctiques i posteriorment al lloc de treball, l’alumne realitzarà un treball, tutoritzat individualment amb els següents continguts: Identificar processos de millora. Elaborar un pla d’acció d’una situació millorable que inclourà estratègies, recursos i costos a més d’un calendari d’implantació del canvi. Ho portarà a terme i ho avaluarà.
Al no tenir practiques durant l’assignatura, aquest treball el realitzarà en el seu entorn.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Metodologies integrades
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció a l’alumne a demanda, per la seva orientació i cobertura de necessitats de formació. Tutories individuals per la orientació del treball de camp.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Es valorarà la capacitat de desenvolupament i síntesi, la presentació del treball i la exposició 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es valorarà la resolució dels problemes/situacions presentades a classe 10%
Metodologies integrades Treball de camp. 30%
Proves objectives de tipus test Realització d’una prova objectiva tipus test. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • Balderas, Mª L. (2004) Administración de los servicios de enfermeria       4ª edi. Mc Graw Hill. México.
  • Comunicaciones cara a cara para lograr claridad e impacto. Barcelona. Gestión 200; 2005
  • Gallego, D.J. ONGALLO, C. (2004). Conocimeinto y gestión. Pearson Prentice Hall.
  • Gillies,D.A. (1994) Gestión de enfermeria. Masson-Salvat Enfermeria Barcelona.
  • Hellriegel-Jackson-Slocum (2002) Administración, un enfoque basado en competencias 9ª edi. Thomson-Learning. México.
  • La Mónica, E.L. (1994) Dirección y administración en enfermeria. Un enfoque práctico. Mosby-Doyma. Barcelona.
  • Marriner,A. (2001) Guía de gestión y dirección de enfermeria. 6ª edi. Harcourt SA Madrid.
  • Miller, G (2005). Cómo decidir mejor y más rápido. Deusto. Barcelona.
  • Mompart,Mª P. Durán, M. (2001) Administración y gestión DAE SL Madrid
  • Poelmans,S. (2005) Tiempo de calidad.Calidad de vida. Mc Graw Hill Madrid.
  • Robbins,S. Coulter,M. (1996) Administración 5ª edi. Prentice Hall Hispanoamericana. México.
Complementària

L'alumne disposarà d'un llistat de bibliografia específica per mòduls.

Recomanacions