DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ADMINISTRACIÓ DE SERVEIS D'INFERMERIA Codi 18061001
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 4.5 3 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
Adreça electrònica sara.romaguera@urv.cat
Professors/es
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
Web
Descripció general i informació rellevant Les cures d’infermeria són un servei dirigit a la població i com a tals estan influïdes per nombrosos factors tant humans com materials. Gestionar –los amb criteris de qualitat és fonamental per un funcionament eficient i humà, adaptat a les necessitats de canvi de la nostra societat. Aquesta assignatura aportarà coneixements, habilitats i suport metodològic perquè l’alumne pugui ampliar la seva visió i ser més conscient de la importància i rendibilitat dels recursos i de la influència del seu funcionament en l’equip.

Competències
Codi  
A12 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions.
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
A17 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a profesional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B11 Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
B12 Capacitat per ajustar el seu paper amb l'objectiu de respondre efectivament a les necessitats de la població o els pacients. Quan sigui necessari i apropiat, ser capaç de desafiar els sistemes vigents per cobrir les necessitats de la població i els pacients.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B14 Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat.
B16 Dins del context clínic, capacitat per educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cuidatges de salut i altres treballadors socio-sanitaris.
B17 És conscient dels principis de finançament de cuidatges socio-sanitaris i s'usa els recursos eficientment.
B18 Capacitat per dirigir i coordinador un equip, delegant cuidatges adequadament.
B19 Utilitza críticament les eines d'avaluació i auditoria del cuidatge segons els estàndards de qualitat rellevats.
B23 Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Distingir els conceptes introductoris bàsics que relacionen la infermeria i la gestió. A12
A15
B3
B6
B8
B9
C3
2. Identificar models d’organització del treball al llarg de la historia, aprofundint en el període de la Revolució Industrial i la seva repercussió a l’actualitat. A15
A16
B3
B5
3. Conèixer les principals teories i tendències administratives i relacionar la seva evolució. A12
A15
B3
4. Comprendre l’estructura del procés administratiu, identificar els seus passos i aplicar-los a un exemple d’infermeria. Prendre consciència de la metodologia del propi procés. A12
A15
A17
B2
B7
B11
B18
B19
5. Distingir els factors de canvi que repercuteixen en el treball d'infermeria i aprendre a donar respostes eficients. A12
A15
A16
B3
B17
C2
6. Identificar els elements de política sanitària i de filosofia i cultura institucional que conformen un model de gestió a nivell hospitalari i extrahospitalari. Diferenciar els productes sanitaris. A12
B8
B17
7. Prendre consciència i aplicar els elements necessaris que intervenen en el funcionament d’un treball. A12
A15
B5
B13
B14
B18
8. Adquirir una visió de conjunt de com es produeix la planificació i gestió de persones en un entorn canviant. Elaborar el propi currículum. A12
A15
A16
B1
B2
B3
B4
B7
B8
B11
B14
B16
B18
B24
9. Diferenciar els recursos materials, financers i tècnics i la seva utilitat. A12
B8
B17
B23
10. Reconèixer els processos que promouen l’eficiència en el treball d’infermeria i prendre consciència de la seva responsabilitat. A12
A15
A17
B1
B3
B4
B6
B8
B12
B17
B19
C3

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1 Conceptes introductoris.
Mòdul 2 Evolució del treball i de les organitzacions.
La Revolució Industrial.
Mòdul 3 Principals teories i tendències administratives.
Mòdul 4 Procés administratiu.
Aplicació.
Mòdul 5 Context social, econòmic, polític i sanitari.
Factors de canvi i la seva repercussió.
Mòdul 6 Model de gestió institucional.
Mòdul 7 Planificació i organització del treball.
Mòdul 8 Planificació i gestió de persones.
Mòdul 9 Planificació dels recursos materials.
Mòdul 10 Processos de canvi i millora.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
50 100 150
Treballs
20 10 30
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció de l'assignatura, metodolgia, objectius i avaluació
Sessió Magistral Classe expositiva o magistral acompanyada de material didàctic, exemples, anècdotes o problemes. Demanant al grup exemples, opinions, experiències pràctiques viscudes, etc. Contestant dubtes i preguntes.
Treballs Realitzaran un treball individual i un altre en grup sobre diferents elements de la gestió en infermería

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció a l’alumne a demanda, per la seva orientació i cobertura de necessitats de formació. Tutories individuals per la orientació del treball de camp.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs treball individual sobre un tema del programa



Treball en gup de 4 , sobre la posada en pràctica d'un element de la gestió
20%





20%
Proves objectives de tipus test Realització d’una prova objectiva tipus test. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • Balderas, Mª L. (2004) Administración de los servicios de enfermeria       4ª edi. Mc Graw Hill. México.
  • Comunicaciones cara a cara para lograr claridad e impacto. Barcelona. Gestión 200; 2005
  • Gallego, D.J. ONGALLO, C. (2004). Conocimeinto y gestión. Pearson Prentice Hall.
  • Gillies,D.A. (1994) Gestión de enfermeria. Masson-Salvat Enfermeria Barcelona.
  • Hellriegel-Jackson-Slocum (2002) Administración, un enfoque basado en competencias 9ª edi. Thomson-Learning. México.
  • La Mónica, E.L. (1994) Dirección y administración en enfermeria. Un enfoque práctico. Mosby-Doyma. Barcelona.
  • Marriner,A. (2001) Guía de gestión y dirección de enfermeria. 6ª edi. Harcourt SA Madrid.
  • Miller, G (2005). Cómo decidir mejor y más rápido. Deusto. Barcelona.
  • Mompart,Mª P. Durán, M. (2001) Administración y gestión DAE SL Madrid
  • Poelmans,S. (2005) Tiempo de calidad.Calidad de vida. Mc Graw Hill Madrid.
  • Robbins,S. Coulter,M. (1996) Administración 5ª edi. Prentice Hall Hispanoamericana. México.
Complementària

L'alumne disposarà d'un llistat de bibliografia específica per mòduls.

Recomanacions