DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES I Codi 18061002
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
LLEIXA FORTU?O, MARIA DEL MAR
Adreça electrònica mar.lleixa@urv.cat
Professors/es
LLEIXA FORTU?O, MARIA DEL MAR
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu de la infermeria és la cura de la persona durant tot el seu procés vital, tenint-la en compte com a ser integral, per tant, el professional d’infermeria ha de tenir coneixements de les bases i de les principals funcions del comportament humà. Les infermeres durant l’exercici professional ajuden les persones a desenvolupar estratègies per assolir l’equilibri amb elles mateixes, els altres i l’entorn. Per oferir unes cures de qualitat s’ha de considerar la persona com un tot únic amb característiques biològiques, intel•lectuals, emocionals, socials i espirituals, el funcionament integral de les quals contribueix en el procés de salut i malaltia. Si aquestes dimensions i processos no s’integren i interactuen adequadament l’equilibri es trenca i la persona necessitarà ajuda. Per reconèixer i donar resposta a aquestes necessitats cal conèixer les diferents dimensions i processos de funcionament del comportament humà.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Assimilar els processos psicosocials bàsics: sensopercepció, aprenentatge, memòria, pensament, intel•ligència A15
A16
B3
C3
2. Conèixer el desenvolupament des d'una perspectiva holística del cicle vital: infància, adolescència, edat adulta i vellesa, per poder respondre a les necessitats personals durant les diferents etapes del cicle vital A1
A2
A3
A9
A10
A16
B1
B8
B20
B21
B22
3. Comprendre els factors socioculturals que intervenen en el procés salut - malaltia. A1
A2
A3
A15
B9
4. Reconèixer i aprendre a avaluar les diferents reaccions emocionals i formes d’intervenció bàsica. A1
A2
A7
A9
A10
A16
B2
B7
B8
B9
B10
B13
B14
B15
B16
B20
B21
B22
B24
5. Prendre consciència de la importància i necessitat de les cures emocionals com a part essencial de les cures integrals. A1
A2
A3
A4
A7
A9
A10
B2
B7
B8
B9
B10
B20
B21
B22
B24
B25
Utilitzar eines bàsiques en TIC B1
B5
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció, conceptes generals. 1.Cures integrals.
2.Models de la conducta humana.
Unitat temàtica II: Fonaments psicosocials de les cures integrals. 3.Perspectiva holística de la persona.
4.Dimensió biològica: bases biològiques de la conducta.
5.Dimensió intel•lectual: sensopercepció, aprenentatge i memòria, pensament i intel•ligència, processos de comunicació.
6.Dimensió emocional: motivació, emoció, afrontament i adaptació al canvi
7.Dimensió social: factors socioculturals.
Unitat temàtica III: Perspectiva holística del cicle vital. 8.Infància.
9.Adolescència.
10.Edat adulta.
11.Vellesa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 4 14
Treballs
0 15 15
Fòrums de discussió
4 4 8
Resolució de problemes, exercicis
6 0 6
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 14 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució, debat d’exercicis a l’aula relacionats amb el temari.
Treballs Treballs que realitza l’alumne, treball en profunditat d’un tema, comentari crític d’un article científic
Fòrums de discussió A partir d'un article, pel·lícula, defensar postures sobre un tema concret a través del moodle.
Resolució de problemes, exercicis Resolució d'exercicis en grup o individual fora de l'aula, anàlisi de pel·lícules..

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Fòrums de discussió
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
S’ofereix un horari d’atenció a l’alumnat (personal o per correu electrònic). Tots els alumnes han de realitzar un mínim de 2 tutòries.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de resolució d’exercicis en grup i/o individual a l’aula. 10%
Treballs Presentació en grup o individual d’un treball d’aprofundiment d’un dels temes de l’assignatura i comentari crític d'un article científic 30%
Fòrums de discussió A a partir d'un article, cita, pel·lícula defensar postures sobre un tema concret a través del moodle. 5%
Resolució de problemes, exercicis Realització de resolució d'exercicis en grup i/o individual fora de l'aula 10%
Proves objectives de preguntes curtes Examen de 20 preguntes curtes. 45%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S' ha d'aprovar cadascun dels apartats per poder aprovar l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Tazón P, Aseguinolaza L, García-Campayo J., Ciencias psicosociales., Masson., 2003 Barcelona.

Complementària , , ,
, , ,
Latorre JM,., Ciencias psicosociales aplicadas I., Síntesis., 1995 Madrid.
Lluch M. T,, Enfermería psicosocial y de salud mental: marco conceptual y metodológico., Universidad de Barcelona., 2005 Barcelona.
Vallejo J., Introducción a la psicopatología y la psiquiatria., Masson., 1997 Barcelona.
Gil J., Psicología de la Salud., Pirámide., 2004 Madrid.
Stassen K, Thomson R., Psicología del desarrollo: Infancia y adolescencia., Medica Panamericana., 1998 Madrid.
Nieto J, Abad M A, Esteban M, Tejerina M., Psicología para Ciencias de la Salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad., McGraw-Hill., 2004 Madrid.
Myers DG., Psicología., Medica Panamericana., 1999 Madrid.

http://wwwpsiquitria.com, http://wwwcop.es, http://wwwpsicologia-online.com, http://wwwrems.com, http://wwwpsicocentro.com , http://psicovirtual.com

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES II/18061003