DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES I Codi 18061002
Ensenyament
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
Adreça electrònica mar.lleixa@urv.cat
Professors/es
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu de la infermeria és la cura de la persona durant tot el seu procés vital, tenint-la en compte com a ser integral, per tant, el professional d’infermeria ha de tenir coneixements de les bases i de les principals funcions del comportament humà. Les infermeres durant l’exercici professional ajuden les persones a desenvolupar estratègies per assolir l’equilibri amb elles mateixes, els altres i l’entorn. Per oferir unes cures de qualitat s’ha de considerar la persona com un tot únic amb característiques biològiques, intel•lectuals, emocionals, socials i espirituals, el funcionament integral de les quals contribueix en el procés de salut i malaltia. Si aquestes dimensions i processos no s’integren i interactuen adequadament l’equilibri es trenca i la persona necessitarà ajuda. Per reconèixer i donar resposta a aquestes necessitats cal conèixer les diferents dimensions i processos de funcionament del comportament humà.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic).
A2 Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.
A3 Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant.
A4 Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència.
A7 Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…)
A9 Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…).
A10 Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…)
A15 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut.
A16 Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera.
B9 Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos.
B10 Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort.
B13 Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges.
B14 Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat.
B15 Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os).
B16 Dins del context clínic, capacitat per educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cuidatges de salut i altres treballadors socio-sanitaris.
B20 Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament.
B21 Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions.
B22 Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió.
B24 Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
B25 Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Assimilar els processos psicosocials bàsics: sensopercepció, aprenentatge, memòria, pensament, intel•ligència A15
A16
B3
C3
2. Conèixer el desenvolupament des d'una perspectiva holística del cicle vital: infància, adolescència, edat adulta i vellesa, per poder respondre a les necessitats personals durant les diferents etapes del cicle vital A1
A2
A3
A9
A10
A16
B1
B8
B20
B21
B22
3. Comprendre els factors socioculturals que intervenen en el procés salut - malaltia. A1
A2
A3
A15
B9
4. Reconèixer i aprendre a avaluar les diferents reaccions emocionals i formes d’intervenció bàsica. A1
A2
A7
A9
A10
A16
B2
B7
B8
B9
B10
B13
B14
B15
B16
B20
B21
B22
B24
5. Prendre consciència de la importància i necessitat de les cures emocionals com a part essencial de les cures integrals. A1
A2
A3
A4
A7
A9
A10
B2
B7
B8
B9
B10
B20
B21
B22
B24
B25
Utilitzar eines bàsiques en TIC B1
B5
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció, conceptes generals. 1.Cures integrals.
2.Models de la conducta humana.
Unitat temàtica II: Fonaments psicosocials de les cures integrals. 3.Perspectiva holística de la persona.
4.Dimensió biològica: bases biològiques de la conducta.
5.Dimensió intel•lectual: sensopercepció, aprenentatge i memòria, pensament i intel•ligència, processos de comunicació.
6.Dimensió emocional: motivació, emoció, afrontament i adaptació al canvi
7.Dimensió social: factors socioculturals.
Unitat temàtica III: Perspectiva holística del cicle vital. 8.Infància.
9.Adolescència.
10.Edat adulta.
11.Vellesa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 0 10
Fòrums de discussió
4 4 8
Seminaris
10 18 28
Treballs
0 4 4
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
1 14 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució, debat d’exercicis a l’aula relacionats amb el temari.
Fòrums de discussió A partir d'un article, pel·lícula, defensar postures sobre un tema concret a través del moodle.
Seminaris sessions en grup reduit, participatives, basades en el treball i participació activa de l'alumnat a partir de casos pràctics... posteriorment es complementen amb la realització d'un diari reflexiu
Treballs Realització d'un portafoli individual com a element on l'alumne recull tots els treballs realitzats durant el desenvolupament de l'assignatura,

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Fòrums de discussió
Seminaris
Proves objectives de tipus test
Descripció
S’ofereix un horari d’atenció a l’alumnat (personal o per correu electrònic). Tots els alumnes han de realitzar un mínim de 2 tutòries.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de resolució d’exercicis en grup i/o individual a l’aula. 5%
Fòrums de discussió A a partir d'un article, cita, pel·lícula defensar postures sobre un tema concret a través del moodle. 5%
Seminaris Obligada assistència, s'avaluarà la participació activa en tots els exercicis, casos... treballats, també s'avalua el diari reflexiu 15%+30% (diari)
Treballs Inclou tots els exercicis fets per l'alumne durant l'assignatura: diari, comentaris articles, exercicis... 5%
Proves objectives de tipus test 30 preguntes tipus test del contingut tractat a les classes magistrals 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S' ha d'aprovar cadascun dels apartats per poder aprovar l'assignatura. Els seminaris són d'obligada assistència. S'ha de fer com a mínim una tutoria


Fonts d'informació

Bàsica Tazón P, Aseguinolaza L, García-Campayo J., Ciencias psicosociales., Masson., 2004 Barcelona.
Myers DG., Psicología., Medica Panamericana., 2005 Madrid
Stassen K, Thomson R., Psicología del desarrollo: Infancia y adolescencia., Medica Panamericana., 2004 Madrid.

Complementària Latorre JM,., Ciencias psicosociales aplicadas I., Síntesis., 1995 Madrid.
Lluch M. T,, Enfermería psicosocial y de salud mental: marco conceptual y metodológico., Universidad de Barcelona., 2005 Barcelona.
Gil J., Psicología de la Salud., Pirámide., 2004 Madrid.
Nieto J, Abad M A, Esteban M, Tejerina M., Psicología para Ciencias de la Salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad., McGraw-Hill., 2004 Madrid.
Penzo W., Psicologia per a les Ciències de la Salut, Universitat de Barcelona, 1999 Barcelona
Olivares J, Méndez FX, Técnicas de modificación de la conducta, Biblioteca nueva, 2005 Madrid
Goleman D, Inteligencia social, Kairós, 2006 Barcelona
Lange S, El libro de las emociones, EDAF, 2004 Madrid.
López F, Desarrollo afectivo y social, Pirámide, 2003 Madrid
Aguado L, Emoción, afecto y motivación, Alianza, 2005 Madrid

http://wwwpsiquitria.com, http://wwwcop.es, http://wwwpsicologia-online.com, http://wwwrems.com, http://wwwpsicocentro.com , http://psicovirtual.com

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES II/18061003